Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka gör FVP?

Skrivet av Dino v18
Jag tycker det verkar vara många som gör det. Trodde att det bara var om man var väldigt gammal eller låg i någon annan riskzon som man gjorde det.
Jag är ju också jätteorolig för att det ska vara nåt fel på barnet, skulle vara skönt att veta att allt är bra. Men jag trodde inte jag fick göra det. Imorgon är det ulj, men där kollar de ju bara fysiken, inte sant? De kan tex inte se om barnet har downs tex?? eller hur är det nu igen??
En till fråga har jag... kan barnet vara sjukt även fast inte jag haft någon sjukdom hittils i graviditeten?? Om jag tex råkat äta : ej genomstekt kött, fast jag ej själv fick listeria eller vad det nu heter, kan barnet få det ändå??
Heldum tycker säkert ni att jag är, men jag måste fråga!
Svar på tråden: Vilka gör FVP?

Du har trott rätt

Skrivet av  Bibblan bf 14/3
Jag har gjort FVP för att jag är "gammal", 37 år när barnet föds och är därför i riskgruppen. Loijsan hade ett virus som gjorde att det var aktuellt för henne. Annars vet jag direkt ingen här inne som ska göra FVP. Jag tycker snarare att det är få som gör FVP. Och det måste jag säga att även om man som över 35 blir erbjuden FVP verkar de, BM osv, bli lite sura om man vill ta det. Åtminstone har det varit så för mig :-(
Vad gäller UL, så tror jag de kan se om barnet har DS om de är skickliga (har att göra med näsbenet har jag för mig)och saker typ ryggmärgsbråck.
Sen finns det ju tyvärr sjukdomar som dyker upp fast man inte varit sjuk under graviditeten. Själv fick jag hjärtfel fast mamma var helt frisk hela tiden. Och ska man måla f-n på väggen så finns det ju de som är förlossningsrelaterade också, CP-skador till exempel.
Men komm ihåg Dino att de flesta barn föds friska.
Det hoppas jag på att mitt ska göra. Dessutom får jag som "bonus" veta vad det blir för kön, vilket man inte får här vid UL.
Summa summarum, inte är du dum inte. Orolig, ja men inte dum. Alla har vi våra funderingar.
Kram
 

Här i Frankrike...

Skrivet av  Miiz v23 m William & Alexia (Frankrike)
är det valfritt att göra detta blodprov som kan kolla ev kromosomfel och jag är bara 24 ar och har valt att göra det trots allt...

Man funderar iallafall även om man fatt besked att risken är liten, tills man har barnet pa armen och fatt se att allt ser bra ut finns tankarna där inne och gnager.

Pa UL kan de mäta näsan och mellan ögonen föratt ev upptäcka en kromosomsjukdom detta brukar göras i v22-24 pa det sk missbildnings UL.

Man kan drabbas av sjukdommar som man inte märkt under graviditeten men det är mycket mycket ovanligt sa ta det lugnt!

Oroliga är nog de flesta mer eller mindre man tror alltid att det värsta ska drabba en...

Kramiz
 

Alla får göra fvp

Skrivet av  Mia med Emma 30/10 -01 och bf 030303
men de flesta gör det ju inte om man inte tillhör någon riskgrupp (tex över 35) eftersom det finns en liten risk för missfall.

Kramar
 

FVP+Blodprov+UL

Skrivet av  Gitte BF 9/3
Hejsan,
Jag är 36 och jag har tagit FVP. Men det var mest för att min sambo är orolig och ville ta det ifall det är något problem. Min svägerska nämnde att ett FVP är ett blodprov i "min" arm. Men jag ville inte riktigt hålla med, och jag fick ju rätt. Dom tar som det låter, ett prov på fostervattnet. Sen tar svaret 3-5 veckor (beroende på arbetsbelastning i sjukvården...) Och man får också, om man tackar ja, veta vilket kön det är. (Det blir långt det här...) Sen var jag på UL igår, exakt 1 vecka efter FVP. Dom frågade varför jag bokat så nära. Jag upplyste dom om att jag inte gjort nånting, utan att det var dom som kallat mig. Ojdå, en miss från vår sida, sa hon då!
Om man vill ta FVP, så är det bara att fråga. Jag har för mig att man då skall vara i vecka 14-16. Är det tidigare, skickas man hem för att senare återkomma.
 

Artiklar från Familjeliv