Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ajj - ryggont!

Skrivet av Nicolina v.29
Vad är nu detta? Hade ont i svanken för några veckor sen och BM trodde det kunde vara under en tillväxtfas. Blev bättre men nu idag är det för j-ligt igen!:o(
Smärtan sitter mitt i svanken, är värst när jag ligger ner. Hittar lite avlastning i en viss sittande ställning! Jobbigt.
Varför gör det ont och vad ska jag göra åt det?
Någon mer med liknande besvär som vet vad detta är?
Kram
Nico
Svar på tråden: Ajj - ryggont!

jag har åxå ont i svanken

Skrivet av  carola v 28 +aliciaf0004
tycker att det känns bättre när jag halvsitter +har en liten kudde som stöttar i svanken. hade inte problem med ryggen förra gången så jag vet inte vad det beror på men jag har ganska stor mage så det blir väl belastning på ryggen...

 

Tänk på att hålla tillbaka svanken

Skrivet av  Marie bf 1/3-03 och Marielle 7/10-00
Jo, jag har också ont där, förutom min övriga värk i ryugg och kroppen samt foglossningen.
Man kan ha ont i svanken pga foglossnig, för det kan yttra sig på många sätt. Men du lär väl känna om du får ont i blygdbenet eller på annat säött och i så fall ska du kontakta din Bm för remiss till sjukgymnast och se om du kan få bälte om det är fogarna som spökar.
I övrigt är det vädligt vanlgit att garvida får ont i ryggen.
Den vanligaste orsaken är ju att magen tynger ner och då är det lätt att man inte orkar hålla tillbaka svanken.
Många har dålig hållning i vanliga fall (jag är en av dem)och man kan ha en benägenhet att svanka för mycket så att bäckenet hamnar lite fel. Man ska i stället dra in magen och vrida bäckenet framåt. vet nte hur jag ska förklara, men knip stjärt och dra in stjärten och dra in magen, så att du vinklar bäckenet framåt.
Stå framför en spegel så att du ser dig själv från sidan.
Gör du fel så putar magen framåt och du svankar mera, du får man ont i svanken.
Gör man rätt så spännar man stjärten lote, vinklar framåt lite med beckenbenet och magen dras in en aning.
Jag vet hur jag SKA göra men orkar inte när magen tynger på för mycket.
Men barnmorskor brukar säga att det är väldigt viktigt att man inte svankar för mycket, för må¨nga gör det, och speciellt när magen växer.
Tänk också på att inte lyfta tungt.

Sovställningen som funkar, är det på sidan med kudde mellan knäna? Jag bullar upp med en kudde mellan knäna, ibland en bakom ryggen och en mellan fötterna när jag ligger på sidan. Mycket kuddar blir det... *skratt*.
Aha, såg nu att du skrev sittande ställning, ok.
För mind el får ajg ondare när jag sitter eller står för länge. Varvar sitta, ligga stå.
Hamnar jag länge vid datorn som det ofta kan bli, så ökar värken senare i ryggen.

Hoppas att du snart mår bättre!
 

Tack för hållningstips! Dåligt samvete.

Skrivet av  Nicolina v.29
Ja, jag har också lite taskig hållning i vanliga fall så det bidrar kanske nu men jag tycker inte själv att jag svankar så mycket - får ta en övningssession framför spegeln. :o)
Precis som du pallar jag upp med min specialkudde 130 cm lång mellan ben och knän då jag ska sova men ryggen värker ändå!

Jag är redan halvtidssjukskriven eg. för stress och tungt arbete och skulle få heltidssjukskrivning från och med fredag. Så idag dimper läkarintyget ner i brevlådan med 100% sjukskrivning från idag!!!
Känns väldigt lockande att ta det från idag nu pga ryggvärken men jag får dåligt samvete då jag ju eg. bara skulle jobba 2 dagar till. Suck...
Ska jag ringa och säga att jag är sjukskriven helt från nu eller kämpa mina 2 sista dagar??

Kram
Nico
 

Artiklar från Familjeliv