Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Pojkmage" och höga hjärtljud vad fick ni ?

Skrivet av Phia nyfiken från maj gruppen
Jag är nyfikna på er som redan har fått och hade en typisk pojkmage men höga hjärtljud (som enligt skrocken säger att det är en tjej). Min baby ligger på 142-160. Magen sysns inte bakifrån men mitt SF mått ligger på den övre kurvan.

Alla tror det är en kille, men jag har ingen aning, ville kolla med er som nu har egen erfarenhet :-)
Svar på tråden: "Pojkmage" och höga hjärtljud vad fick ni ?

jag hade

Skrivet av  Myzan & Co
typiska pojkmagar båda graviditeterna.
Vincents hjärtljud låg på 152 alla ggr utom 2 då de låg på 148.
Felix hade mellan 155-160 i hjärtljud, ibland tom högre.
jag har oxå\' haft halsbränna men inte mått illa båda ggr. med Vincent hade jag den typiska pojstrimman både över och under naveln, men inte med Felix. ringtricket sa oxå\' killar vid båda grav.
klappa magen, e liiite avis att du har din kvar och förlossningen att se fram emot!
glad påsk-kramar från oss
 

Likadant för mig.....

Skrivet av  Bea, Alicia-01 och Emmie-03
och ut kom en "liten" flicka på 4155g.

Förra grav hade jag också pojkmage OCH hjärtljuden inom den påstådda pojkskalan. Då fick jag.....
också en flicka :o)

Lycka till med slutet på graviditeten, förlossningen och det lilla underverket som snart visar vem h*n är!
 

och jag hade...

Skrivet av  Viktoria m. Sam & Harry
typisk flickmage med första barnet och pojkmage andra barnet.
Hjärtljuden låg i båda fallen över 155.
-Båda gångerna var det en pojke som kom ut.
 

Tro inte på sånt, det är bara SKROCK

Skrivet av  Marielle med Linnea 030301
...jag var själv väldigt nyfiken av mig och eftersom alla bara "visste" genom "erfarenhet" att jag väntade en liten kille var jag så gott som övertygad att jag skulle få en kille. (även om jag hela tiden innerst inne önskade mig en dotter..) T.o.m. barnmorskan trodde det!
Jag hade "pojkmage" - dvs lite toppig som inte syntes bakifrån
Jag hade (har fortfarande kvar tyvärr!) en hormonrand OVANFÖR naveln = pojke
Hjärtljuden låg alltid mellan 125-140, aldrig över när vi kollade = pojktecken
Dessutom så väntade jag en pojke enligt olika kinesiska kalendrar mm mm.
Men vad fanns i min mage om inte en liten söt LINNEA!!

Något annat som inte stämde var att på viktuppskattningsultraljudet i vecka 38 så sa de att min bebis skulle väga en bra bit över 4kg, det skulle enligt dem vara ett "stort barn". Linnea vägde endast 3590g och var 50cm, en helt genomsnittlig flickbebis.

Så ta skrock för vad det är, endast spekulationer och visst är det 50% chans att det stämmer...
Lycka till!
Kram Marielle
 

Så var det för mig

Skrivet av  Sophie med Lucas 17/3
Jag hade typisk pojkmage, toppig och det syntes inte bakifrån att jag var gravid. Hjärtljuden låg oftast mellan 148 och 155 så de var ju höga. Och visst var det en pojke som tittade ut den 17 mars. Sen om sådant där stämmer eller ej vet man ju aldrig......
 

Tyvärr är det bara skrock...

Skrivet av  Jill med Alice 030412
Jag hade en typisk pojkmage. Hjärtljuden låg på 138-155. Resultatet: en flicka.

Angående hjärtljud kan jag säga en sak, det är bara skrock. När jag åkte in till förlossningen med värkar och dom gjorde en ctg-kurva så visade det sig att hjärtljudet varierade från sekund till sekund i stort sett. Det var nere på 120 och sedan uppe i 170 för att sedan gå ner igen. När dom mäter hos barnmorskan så tar dom något snitt på vad det råkar vara just dom sekundrarna. Och angående pojk- eller flickmage är det också skrock. Det beror på hur din kropp bär barnet, hur din livmoder och övrigt ser ut.

Fast jag vet själv hur jag satt och analyserade i timmar om illamående, hjärtljud, magform osv. Så fortsätt du med det ändå, det är ju en del av graviditeten och det är ett kul sätt att få tiden att gå! Men tyvärr så är det som sagt bara skrock.

Lycka till med resten av tiden med magen och förlossningen! :-)
 

jag fick

Skrivet av  jg79m.william021117*på besök*
en pojke men hade "tjejmage". Hjärljuden var på 148-152.
Ingen rand på magen (under naveln) osv.
Det är så himla olika. Man kan nog inte gissa vad det blir.
Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv