Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akut fråga!!!! *magsjuka*

Skrivet av Qristelle m Leo känner mig hjälplös!!!
Hej tjejer!!!

Har tid på BVC imorron för sista sprutan, men nu håller jag på att gå i bitar över Leos magsjuka!!!

Han började kräkas i fredags morse och sen var han hur dålig som helst fredag, lördag och även halva söndagen.. Feber, kräkningar, diarréer... Har långsamt infört vätskeersättning (vill han INTE ha så mkt av).. blåbärssoppa, vatten.. Nu har han inte kräkts sen igår, så jag har kört majsvälling idag med bra resultat.. Men nu har han kräkts igen.. Fick mild fullkornsvälling.. Kan det vara det?

Vad ska jag göra?? Pss.. hans bajs har samma färg som välling - ljusgul/skiftande lite grönt.. mkt ljust!

Nån som kan ha ett gott råd!??????
Svar på tråden: Akut fråga!!!! *magsjuka*

Stackars liten!

Skrivet av  Lollo m Nils 030307
Och stackars dig!

Jag har väl inget direkt råd. Har du ringt till sjukvårdsupplysningen? De kanske vet något. Annars har det ju gått magsjuka lite här och där verkar det som. Här i Falun har var och varannan varit magsjuka de senaste månaderna. Och när jag frågade, så sa de att de var en "jobbig" magsjuka i år. Nils spydde en dag och hade diareé i två veckor innan det gick över.

Hur mår Leo annars? Om han inte verkar allt för slö och matt, så är det nog ingen fara. Om han blir matt och slö, så kanske du ska ringa och fråga sjukvårdsupplysningen ändå. Bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite...

Lycka till och Krya på er!
 

Hej å tack för omtanken!!!

Skrivet av  Qristelle m Leo känner mig hjälplös!!!
Jodå, för övrigt är han ganska pigg igen.. värre var det i lördags..

Ok.. han har säkert fått den "jobbiga" då. Själv är man ju van vid att det släpper inom något/några dygn.., skönt att höra fler som mår dåligt längre, då slipper jag oroa mig för nån annan sjukdom!

Kram å tack för rådet! (jo, vi ringde sjv.uppl. i lördags och fick lite råd)..
 

jag

Skrivet av  Myzan & Co
tror att det var fullkornsvällingen...
ge honom majsvälling i några dagar så att magen hinner "lugna" sig. testa blåbärspure, kokta morötter, kokt ris osv (sk skonkost).
fortsätt att erbjuda vätskeersättning och prova att ge den varm, ljummen och kall det kan juh vara så att han föredrar den i en viss temperatur. du kan juh ha i lite saft i för smakens skull (typ luras lite).
om han inte är matt och håglös och bara vill sova så är det ingen panik. får du byta några kissblöjor? om du får det så får han juh i sig så pass med vätska att det "blir över" till kiss.
hoppas mitt svammel varit till någon hjälp!
massa krya på sig kramar till Leo och styrke kramar till dig
 

Nämen lille Leo då...

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
... magsjuka som är så hemskt!!!

Krya på er!
 

har heller inte så mycket råd...

Skrivet av  Lena m Louise 030326
men när Louise var dålig i magen (diarré) så sade doktorn att vi skulle undvika mjölk eftersom det kan försena tillfrisknandet något. Välling och gröt från fabrikörer kan innehålla en del mjölk så det kanske kan vara bra att undvika. Dock tyckte hon att majs och risvälling var bra att börja med förutom amning förstås. Sedan tror jag fullkornsprodukter kan vara lite tufft för magen...
 

fortsätt med majsvälling

Skrivet av  Maria & Patrik 030306 + 2 stora
och skonkost tills magen hållit sig lugn i ett par dagar och blanda sedan ner mild fullkornsvälling i majsvällingen och trappa upp med ett par dagars mellanrum så du ser om hans mage hänger med.
Krya på er. magsjuka är inte kul.
 

TACK - ni goa vänner här!!!

Skrivet av  Qristelle med Leo 1 år och 1 vecka!!!
Leos magsjuka har äntligen gett med sig - efter 1 hel vecka!!!! Han har bajsat kittfärgat så misstanke om gallfel, leverfel å allt möjligt har passerat mina farhågor.. Hur som helst har jag världens husläkare! Hon har gett mig sååå mkt bra tips!!! Man ska tydligen undvika mjölk/vetemjölsprodukter i nästan 1 månad efter maginfluensa - allt detta för att risken för gluten/laktos intollerans ska vara större efter svår magsjuka!! Hur som helst håller jag mig till skonkost ett tag till - men Leo är pigg som en lärka - trots att han förlorade drygt 1 kilo på kuppen!

Tack för era inlägg i en "mammas värsta stund" -de värmde!!!

KRAM!!!
 

Artiklar från Familjeliv