Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tyst det var här då!

Skrivet av Anne o Veera
Var är ni alla goa mammor???
Verkar vara lite segt här....kukkkkuuuu!!!!
stora kramar från oss, om det är nån som läser förstås...
Svar på tråden: Tyst det var här då!

ok, kan ju alltid bryta tystnaden...

Skrivet av  Lena med Louise 030326
med lite struntprat ;-)

Livet med bäbis känns bra, tjejen är harmonisk och glad för det mesta (utom när det är sovdags och hon har myror i baken) och det känns så fantastiskt att sova relativt bra igen.

Farmor har varit barnvakt i 36 timmar för jag varit på tjänsteresa till Lidköping (!) och sambon, som vanligtvis är hemma, har varit till Oslo. Jag är så glad att det fungerar så bra mellan dom, Louise accepterar henne fullt ut och de till och med sover tillsammans när farmor är på besök (bor så långt borta att hon alltid sover kvar när hon väl kommer). Gulligt att smyga in och se dem ligga och trängas i gästsängen. Och farmor älskar förstås att ligga stel som en pinne och trängas :-).

Louise har fått en liten kusin och det var väldigt spännande. Förlossningen gick bra fram till krystningen, sedan blev det 3,5 timmes kamp som slutade med sugklocka. Ett par timmar senare brast ett blodkärl i livmodern på den trötta modern och hon fick akut opereras. Det gick såklart bra, men lite jobbigt eftersom hon förlorade 2 liter blod och fick hb på 76. Nu har hon fått blodtransfusion och är lite piggare. Lilla bäbisen ska heta Ebba och är jättesöt. Dock inte speciellt intresserad av bröstet till en början. Lite knäckande för mamman, men nu efter 3-4 dygn hade de iallafall börjat komma igång lite. Hon har pumpat igång produktionen och försöker börja amma innan Ebba vaknat till för mycket och blivit för arg. Sedan fyller de på med lite till efter Ebba tappat orken/lusten. För övrigt sover bäbisen mycket. Det känns som att återuppleva allt igen, fast tvärt om. Louise ville inte SLÄPPA bröstet och sov typ aldrig när hon var bäbis.

Fick dagisplats till Louise i Hästhagen (5-7 min bort med bil) från augusti, men vi sköt upp det till december/januari istället och halkade ner på 3:e plats i kön igen. Hoppas på att de ska öppna ett dagis mitt emot vårt hus i november. Jag ska iallafall vara hemma med henne till hösten och det ska bli så himla spännande och roligt. Roligare än jobbet iallafall:-)

Bäbisproduktin no 2 har satt igång, men det tar sig inte riktigt. Har mens, men funderar på om jag verkligen har ägglossning... Dessutom verkar sambon tappa lusten precis de där aktuella dagarna då man helst borde låsa in sig och göka som kaniner. Men det är ju ingen brådska egentligen. Blir bara helt bäbistokig när jag ser lilla söta Ebba.

Golfsäsongen har satt igång och jag tror aldrig jag irriterat mig så mycket på det som nu. Det tar ju sån tid och det är så trist att S är borta så mycket på helgerna. Har sagt att det bara får bli en runda per helg, men jag stör mig iallafall på det. Klart grabben ska få spela golf men helst skulle jag nog vilja att han tappade intresset för golf de närmsta 10 åren eller så. Förra helgen spelade han både lördag och söndag och det blev bara för trist. På helgerna är ju dessutom de allra flesta vännerna upptagna på sitt håll så det blev alldeles för ensamt för min smak. Att sedan Louise var förkyld så att vi inte kunde träffa bäbisar gjorde ju inte saken bättre.

Har inte så mycket att tillägga. Livet rullar på, känns bra. Periodvis får man lite för lite sömn och då blir det bråk och tandagnisslan, livet blir deppigt och grått, men får man bara sova ut lite så blir det snabbt bättre. Känns roligare ju större de blir, jag är så förundrad över alla saker hon lär sig och hur hon tar för sig så av livet. Så självklart i centrum av allt. Men så liten och fortfarande mycket beroende av en vuxen som kan kramas och trösta.

Det enda molnet på himlen egentligen är att jag får lite för lite romantisk uppmärksamhet från S. Känner mig ursvulten på kärlek och ömhet och stora känslor. Allt rullar på, men ibland känner jag mig så oattraktiv. Inte hjälper det att vara smal heller. Nu när jag slutat amma känns det så trist att brösten återtar sin ursprungliga, lite säckiga form och det känns faktiskt trist. Fast det är ju ett klart plus att inte ha dem fulla med mjölk. De är bara så himla mjuka... Ska faktiskt investera i en klippning, vaxning av benen och ett set snygga underkläder har jag bestämt mig.

Fast jag inte skriver så mycket så läser jag här inne nästan varje dag fortfarande. Det har blivit som en vana, ungefär som att läsa mailen. Svårt att låta bli. Läser även under Attachment Parenting och låter mig inspireras. Till en början var jag mäkta imponerad av deras tålamod och pedagogiskt sköna tankar, men nu har jag faktiskt insett att jag nog är minst lika bra. Har läst massor av böcker fram och tillbaka, men sedan bara gick det upp för mig att det var dags att sluta försöka lära sig att göra "rätt" genom att läsa sig till det, det gäller ju framför allt att praktisera och lära sig tillsammans med sitt barn vad som känns bra och sånt. Tror kanske det är relativt vanligt att man läser en massa om man har lite dåligt självförtroende och är van att använda böcker och texter till att ta till sig ny information i vanliga fall (via jobb etc). Jag är en bra mamma till Louise och så mycket fel kan jag omöjligt göra!

Kram och hej!
 

Vad kul!

Skrivet av  mackan m Josephine
att ni försöker med nr 2. jag känner igen det där med att mannen inte riktigt vill när man har ägglossning. Vi försökte bli gravida ett halvår innan Josephine blev till (vi försökte med flickmetoden och kunde därför inte göra det när som helst). Min man tyckte nog att det till slut blev lite för planerat så han tyckte att det var lite jobbigt. Men det funkade ju till slut.
Vad kul att du ska vara hemma i höst! Jag har arbetat i 2 veckor nu och ska snart vara ledig igen fram till september.

kram
 

Åh hej Marita!

Skrivet av  Petra m. Rebecca
Det var inte igår heller...har du börjat jobba och det ska jag med om två veckor...ångest...vill inte.
Men det blir ju endast fem veckor sedan är det semester, till mitten av augusti, då tar min man invänjningen på dagis och så tar ekorrhjulet fart igen.....;)

Kram
 

Hej!

Skrivet av  mackan m Josephine
Ja jag har inte varit så aktiv här. Det vore kul om vi han ses innan vi börjar arbeta på riktigt! Jag har arbetat en del samt försökt att hinna med det som man inte kommer att hinna med sedan när ekorrhjulet sätter fart igen (som du så passande uttryckte det). Det är ju sista barnet så det känns som att det är sista chansen i världen att hinna med att sortera foton, rensa garderober mm fast jag har insett att sortera foton får vara till mitt nästa liv. jag har däremot rensat ganska rejält i huset. Nu gäller det bara att bestämma vad man ska göra av med sakerna. min man vill sälja på Skärholmen eftersom det är ganska mycket bra saker men jag blir tokig på att ha hela förrådet fullt. Man vill inte gå in där om det inte är nödvändigt så jag åker nog snart till tippen och slänger allt. Kram
 

Hej Lena !

Skrivet av  Petra m. Rebecca
Det är ju bra helt underbart att få läsa dina inlägg igen...
Kul att tillverkning av nr 2 är på G.

Kram Petra m. Rebecca
 

Hej

Skrivet av  Jenny m Viggo 030310 (o Moa)
Hoppas det går bra med tillverkningen av nr 2! Själv har jag börjat bli lite småsugen på en trea... Men jag kan ju säga att jag är väldigt ensam om det hemma :( Mannen är inte alls med på noterna och tycker att det räcker så bra med två. Inte för att jag vill börja tillverka på en gång utan kanske om något år eller så, men det känns som ett stort projekt att övertala honom. Men det känns för sorgligt att tänka att jag skulle vara klar med barneriet "redan".
Vad härligt det låter att vara hemma igen! Själv har jag ju börjat jobba och det är iofs kul, men jag skulle ju gärna byta med Mannen och vara hemma lite till. Det som ändå är roligt är att jag längtar så hiskeligt efter ungarna och då är det så extra kul att komma hem varje dag. Det är ju inte helt fel att få maten serverad och slippa städa heller :)
Nu är det dax att återvända till min databas-design igen, hej så länge!
KRam
Jenny
 

Vi är utomhus

Skrivet av  Bettina
Nu när solen och värmen börjat komma är vi ute mycket under dagarna. Antingen är vi i trädgården å grejar,lekparken,förskolan eller tar en promenad så nån tid framför datorn finns knappt längre. På sommaren förvandlas mina barn till vildungar som vill vara ute från morgon till kväll tom Jessica går och hämtar sina skor och klättrar upp i sin vagn.
 

jag skriver uppsats...

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
är i slutfasen nu, den ska lämnas in på måndag. Vi fick beröm på sista handledningen så den blir nog godkänd men vi ska ju opponera på andras uppsatser oxå så det är inte helt klart förrän 10 juni.

Dessutom har Elias öroninflammtion så jag försöker ta hand om honom lite extra oxå...

Men, jag har hunnit med en tjejhelg förra helgen med en heldag och helnatt på stan med tillhörande hotellövernattning! Sååååå underbart!!! Och på lördag är vi barnfria för att gå på BB King-konserten med min pappa så vi har något att se fram emot.

Ta hand om er!

Kram
 

Hej Anna!

Skrivet av  Petra m. Rebecca
och du kämpar på med ditt pluggande, du är bara bäst!!!!
Trist att Elias har öroninfl. hoppas att det bkir bra snart.
Kul med en tjejhelg,det har jag planerat in i sommar, till Barcelona till och med...#längtar#

Kram
 

WOW!!!

Skrivet av  Anna m Elias & Selma
Barcelona??? Vilken grej att ha tjejhelg där!!! Jag är såååå avis! Hoppas ni får det UNDERBART!

Jodå, pluggandet har ju gått över förväntan. Det trodde jag inte i början när vi satt här och beklagade oss över vårt pluggande. =)

Hoppas ni mår bra!

Kram
 

HiHi!!!

Skrivet av  Petra m. Rebecca
Vi är tre tjejer och en kille från mellanstadiet som håller ihop än och vi fyller 30 i år och ska fira det med en resa, ska bli så kul.
Jo tack vi mår rätt bra inga större krämpor...lite hosta och så.
Skulle inte ha sagt det,Filippa vaknade just och kräktes ner hela sin säng...stackarn...
Så nu vet du vad jag gör...

Kram
 

Artiklar från Familjeliv