Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sömn- detta eviga gissel...

Skrivet av Anne o Veera
Hur sover era barn?
Veera sover i genomsnitt 11 timmar per natt, och ofta en timme på eftermiddagen. Det är allt! Visst är det lite? Hon är skittrött på kvällarna men somnar nästan aldrig innan kl 22!
Tips på nattarutiner?
Svar på tråden: Sömn- detta eviga gissel...

Tyvärr inga tips

Skrivet av  Gisela & Leo
Leo är precis likadan. Lyckas jag få honom att somna före tio är det mer eller mindre ett mirakel...
Så, du är inte ensam ;o)
 

Hur mkt ska de sova då?

Skrivet av  Cajo m Louise
Hej, hej

Är det så lite egentligen som Veera sover?
Louise sover också ca 11 timmar per natt + 1,5 på dagen. Men hon somnar alltid mellan 20-21, närmre 20 oftast. Då är hon jättetrött och det är inga problem att natta henne.

När sover Veera på dagen? kanske är det för sent på eftermiddagen för att hon ska somna tidigare på kvällen? Eller så kanske hon har svårt att komma till ro och blir övertrött? Det är svårt att varva ned aktiva barn på kvällen och vissa menar ju att man inte ens ska göra det utan att det ska vara fart och skratt fram till läggdags.
Louise sover middag efter hon har ätit lunch vid 12 tiden - om hon då vaknar vid 14 så har hon 6 timmar att hålla igång på och hon håller tempot ända fram till kvällsbadet, vid insmörjningen efteråt börjar hon fatta vad som ska hända och vill gärna att vällingen ska vara klar direkt. Sedan lägger hon sig och vi spelar speldosa och jag sjunger, hon har slocknat inom en kvart-tjugo minuter.

Kram
 

visst somnar mina barn tidigare

Skrivet av  Mia med Emma & Theo
men så går de upp betydligt tidigare än Veera också!

Jag tror Veera sover lagom mycket faktiskt.

Theo sover 10-11 timmar på natten och 2-3 timmar på dagen, men han har alltid varit en riktig sömntuta. Det var inte länge sedan han fortfarande sov en timma på fm också.
 

sömn igen

Skrivet av  Anne o Veera
Veera somnar vid 22 oc sover till 9-10 på morgonen.
sen sover hon en timme sen eftermiddag. ibland är hon vaken hela dagen!
jag hatar kvällarna. får inte en sekunds ro för mig själv!!!
 

jag skulle vara lycklig

Skrivet av  hillevi med elliot 030420
om elliot sov så mycket!
elliot somnar vid 22 på kvällen. vaknar strax efter sex på morgonen. sedan sover han en timme runt 10.00 och två timmar på eftermiddagen, vid 16.
och han vill verkligen ha det så. annars blir han grinig.
 

Här varierar det massor

Skrivet av  Hulma m Totil
Totil somnar allt mellan 7 och 11 på kvällen, men vanligast är nog mellan 8 och 9. Då sover han till 6 då han oftast vill över till vår säng och somnar om där, men sover ganska oroligt. Ibland till 7, ibland till 8. Somnar han senare sover han oftast längre på morgonen, dvs vaknar inte till vid 6. Men det blir nog ca 11 timmar totalt. På dagen sover han oftast 1,5-2 timmar. Har han vaknat tidigt blir det oftast 1 timme redan vid 9, annars sover han oftast halv 11-halv 1, ibland efter lunch. Ibland sover han två gånger, men vi försöker undvika det för då blir det väldigt sent på kvällen.

Nattningsrutiner ja.... Min favoritrutin är när vi läser saga - han har börjat fatta vitsen med böcker, att det hänger ihop - och sedan sjunger jag för honom. Men det funkar bara när han är riktigt trött, och vi har lyckats varva ner och ta det lugnt. Annars har han inte ro att ligga i sängen utan vill upp och leka mera. Men det händer att det funkar. Totils favoritrutin är nog att somna i vagnen. Det händer ganska ofta att han går fram till den och vill ut och åka när han är trött, både på kvällen och på dagen. Då somnar han oftast lätt, och det är inga problem att flytta över honom till sängen. Även mormor och farfar har fixat det.

Men i höst ska vi nog satsa lite mer på lugna kvällar och lite tidigare nattning. Det känns inte riktigt som någon idé nu med semestrar och så.
 

Arvid sover

Skrivet av  Kyra m Arvid 28/7
alltid mellan 20.00-05.30/06,00,och mellan 11,30-12,45.Alltså sammanlagt ca 11 1/2 timme/dygn.Kvällarna är han som piggast,fram tills middagsluren är han oftast jättekinkig.
Kyra m Arvid 28/7-04
 

Artiklar från Familjeliv