Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

dagis idag

Skrivet av Anne o Veera
Gick väl inge bra idag heller. Gick ifrån och fem minuter senare kom de med en hysterisk Veera i famnen. Imorgon måste jag lämna lokalerna helt i en halvtimme, så hon inte ser att jag är där inne.
Fy, vad trist det är med inskolning! Jag är urless redan, efter en vecka!
Men kanske går det bra en dag...tror det tar ett par veckor till innan det funkar med känsliga Veera!
Svar på tråden: dagis idag

Det blir bättre!!

Skrivet av  Annika med Viktoria
Det är jättejobbigt med inskolningar om barnet är blygt. Jag jobbar själv på förskola, och kan lova dig att du lider mer än Veera.
Själv kan jag tycka att fem minuter är lite kort tid. Har de verkligen gjort ALLT för att försöka distrahera henne?? Det kanske hade varit bättre att vänta en stund till, eftersom du ska var borta i en halvtimme imorgon?? Viktoria är oxå väldigt blyg, och jag lämnade henne för första gången idag. Hon blev jätteledsen, men efter tio minuter (precis när jag kom tillbaka) så hade hon lugnat sig och satt i frökens knä och lekte med bilar. Hur som helst, det är bara att bita ihop, det kommer att bli bättre!!!
Lycka till!!
 

Det ÄR en svår ålder!

Skrivet av  Mia med Emma & Theo
En vän till mig är förskolelärare och hon har sagt att just 1½-åringar är jättesvåra att skola in eftersom de är välidgt blyga och osäkra. Theo hade sin identitetskris i somras, men sån tur var hann det gå över lagom till inskolningen och han sa inte ett pip när jag var borta idag. Men jag fick en stor kram när jag kom tillbaka, innan han rusade tillbaka till barnen igen. :)
Det KOMMER gå jättebra för Veera, men det kanske tar lite längre tid än för tex Theo som är inne i en väldigt bra period.

Men jag förstår verkligen att det gör ont i ditt mammahjärta. När jag satt bakom dagis (och solade *s*) kunde jag inte låta bli att lyssna efter mina barn. Hade jag hört dem gråta hade jag tyckt det var jättejobbigt!

Snart ska du se att Veera knyter an till någon fröken och stormtrivs på dagis med alla nya kompisar!

Lycka till!
 

Här var det också gråt....

Skrivet av  Nico med Tindra 1/3-03
...stackars Tindra kom storgråtande med en fröken till mig efter 20-30min men sen var hon helt otröstlig. Nu har vi lyckats med konsten att Tindra fått två getingstick (varav ett på dagis) och en ny hörntand under denna vecka så jag hoppas att det bidrar till att hon är extra mammig och ledsen. Men jag känner som du - nedslagen och undrar hur detta ska gå. Man vill ju verkligen att hon ska känna sig trygg där när man inte själv är där.
 

Artiklar från Familjeliv