Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frukostfråga!

Skrivet av Anne o Veera
Veera äter en flaska välling på morgonen, inget annat. 320 ml. Är det för lite. Det känns som om hon skulle ha mer att liksom TUGGA på, men hon är nöjd med det. Gör jag en macka slickar hon bara av smöret och kastar brödet. Hur äter era små?
Svar på tråden: Frukostfråga!

Maja äter

Skrivet av  Nilla med David och Maja
en macka, ibland mer, ibland mindre, med smör och ibland ost, knäcke eller vanligt bröd.
mjölk
lite gröt

men hon dricker ju ingen välling alls och välling är ju som ett mål mat.
 

Ingen välling

Skrivet av  Maria & Patrik + 2 stora
Så därför får han macka och fil med skivad banan i. Ofta köper vi den turkiska yougurten på hink till honom och har i lite frukt för den är så tjock att den inte ramlar av skeden på väg till munnen. Han brukar även få lite mjölk att dricka.
Han serveras 1 leverpastejsmacka, en tallrik fil/yougurt med frukt och ett glas mjölk. När han går ifrån frukostbordet så finns det kvar, en söndertugga/smulad macka utan leverpastej, en tallrik fil/yougurt utan fruktbitar ett glas mjölk med fruktbitar och macka. *L*

Har brukar stå sig till fruktstunden 10:30 hos dagmamman på det iaf. *L*
 

vad köper man

Skrivet av  Annas mamma
turkisk yoghurt? Och heter det turkisk yoghurt eller något annat? Håller med att fil m fl sitter sällan kvar på skeden, trots att Anna tycker att det är jätte gott.
 

Jag vet att det finns

Skrivet av  Annika med Viktoria
på ICA. Den heter Turkisk Yoghurt och finns i en vit plasthink... Innehåller 10% fett.
Kanske finns någon annanstans oxå, hoppas att du hittar den
 

Finns på Coop med

Skrivet av  Maria & Patrik + 2 stora
Fast jag tror inte vanliga Konsum har den utan mer stormarknader. Den finns i plasthink på Coop med och där är det nån man och en åsna på bild på själv hinken om jag inte minns fel. *L*

Den är även super att göra Tzatsiki på. Bara riva gurkan blanda ner yougurt och pressad vitlök (och lite salt.

Ibland blandar jag ner lite äppelmos eller sylt hemma om jag inte har några bananer. Tror inte det blir sötare än köpt fruktyougurt.
 

Viktoria äter

Skrivet av  Annika med Viktoria
en portion fullkornsgröt med hjortronsylt i. Eftresom hon inte gillar mjölk blir det vatten till.

 

Evelina äter havregynsgröt

Skrivet av  Anna m Vendela & Evelina
eller det som serveras, filmjölk med russin och üsli, smörgås, mannagrynsgröt..
 

Louise äter

Skrivet av  Cajo med Louise
fullkornsgröt (Nestlé) med katrinplommonpure och ett löskokt ägg, ibland också lite smörgås men oftast då bara pålägget :-)

Har provat med havregrynsgröt men hon tyckte den var grov, planen är dock att vi ska äta samma gröt så småningom.
 

Har du prövat

Skrivet av  Anna m Vendela & Evelina
att mosa grynen med mortel innan du kokar?
 

välling här också...

Skrivet av  Lena med Louise 030326 + Ytte Bf 8/2
men bara 150-200 ml. Har lite smått börjat prova mig fram med mackor, gröt etc men det är inte mycket som är intressant just nu. Ska testa yoghurt med havrepuffar imorgon, det borde bli en hit. Tror också att hon skulle kunna tänka sig havregrynsgröt med äppelmos.

Tycker inte 320 ml välling låter lite alls. Om du tycker hon dricker för mycket välling och för lite mat kanske du kan börja med lite fast mat typ gröt eller yogurt och sedan ge vällingen när hon försett sig med det hon vill ha.
 

Gröt här

Skrivet av  Hulma m Totil +
Vi gör ca 2 portioner Nestlés mild fullkornsgröt, ibland går allt åt i ett huj, men han är ingen frukostmänniska (brås på pappa) så oftast försvinner kanske en fjärdedel eller mindre. Så får han lite russin och müsli att pilla med också, eller jordgubbssylt (vi andra äter fil, men det vill han absolut inte ha). Han dricker vatten till.

När vi var på hotell med frukostbuffé åt han tre ägg (bara vitan, men ändå), ost, korv och melon. Och jag känner igen det där med att slicka av smöret - brödet finns i princip alltid kvar, fast Totil brukar gräva av smöret med fingrarna. Vi tränar på macka till mellis.
 

Frukost är mums....

Skrivet av  Sanna bf 21/9
tycker Nora som gillar fil med musli och smörgås och en flaska mjölk till. Plus att hon gnapar på våran frukost oxå, så det blir en hel del. Men gröt och välling är urk!!!. Men en av Noras syrror åt bara en flaska välling till hon var nästan 5 och hon är helt vanlig idag....nästan iallafall!!! Men alla har ju olika frukostvanor så.....
 

En portion

Skrivet av  anette m E&S
mannagrynsgröt och lite smörgås om han vill ha. Innan fick Simon även välling om han vaknade tidigt (innan kl 6) men sista tiden har ha lyckligtvis sovit över det målet.
 

Artiklar från Familjeliv