Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nej-träsksrapport forts...

Skrivet av Lena med Louise 030326 + Ytte Bf 8/2
Tack alla för era kommentarer och värmande ord. Det känns så skönt att höra dels att fler än jag tycker det är lite drygt och dels att det ju verkar gå över och lugna sig lite så man hinner hämta kraft innan nästa period. Det är nog sant att graviditeten spelar in lite också, för så här kort stubin brukar jag inte ha...

Att dra ner på tempot var helt rätt för oss och det får nog bli lite mindre aktiviteter för Louise och mig framöver. Jag är väldigt oflexibel med tider och vill gärna hålla alla tider jag planerat och det är lite av boven i dramat. Jag blir väldigt stressad när mina planer skjuts på. Så det är bättre att inte planera så mycket istället, framför allt inte på morgonen då jag dessutom är lite morgongrinig. Iallafall så har kläder och blöjor åkt på frivilligt hela resten av veckan och vi har haft en tjafsfri avslutning.

En annan förändring är att jag numera påbörjar nattningen redan vid 19, med att läsa Mamma Mu som hon älskar och då åker pyjamasen på i ett huj för det vill hon inte missa för en sekund. Så somnar hon ca en halvtimme, trekvart tidigare än vanligt och (hör och häpna) sover liiiite längre än vanligt. Det verkar höra ihop, lägga sig tidigare och sova längre. Konstigt. Det har jag ju läst om i en jättebra bok om sömn som heter "No cry sleep solution", men inte testat förrän denna vecka. Det kan vara det som spelade in i helgen med farmor för Louise hade somnat i hennes knä jättetidigt på kvällen eftersom det inte hände något intressant alls med bara farmor hemma. Kanske något att prova för er andra...

Apropå böcker så har jag Juuls "Ditt kompetenta barn" och Gustavssons "Lotsa barn" (kan rekommendera båda) och tycker båda har bra idéer även om jag kanske inte alltid orkar ta till mig allt de säger. Båda två talar om respekt för barnets kropp och person och att värna om deras integritet. Det är bra grundsatser, men jag tror att man måste ha lite distans till det också, annars blir det lätt att allt sker på barnens villkor och att ställer sina egna behov för mycket åt sidan. Dessutom tycker jag det är svårt att veta vad barnen verkligen är kompetenta till att ta ställning till, jag har nog gjort det klassiska misstaget att tro att Louise förstår mer än vad hon gör av allt jag säger till henne så nu har jag backat lite igen.

Jag var på föreläsning med Bent Hogaard (psykologen bakom begreppet "curlingföräldrar") i onsdags och det var himla bra för det var som en pusselbit som fattades som kom på plats. Dessutom fattade jag äntligen vad det är Bent vill ha sagt egentligen. Känner mig mycket stärkt iallafall. Ska beställa även hans bok så jag kan läsa i lugn och ro. Så den kan jag också rekommendera som komplement.

Man kan ju fråga sig varför man teoretiserar föräldraskapet så och mal bok efter bok, men jag antar att det som sagt beror på att jag inte vill vara som min mamma, men inte riktigt vet hur man är då eftersom jag inte är någon superpedagog som har det i blodet naturligt. Att läsa böcker och diskutera med andra intresserade föräldrar är det sätt jag har lära mig nya saker och få inspiration. Jag tycker ämnet är superintressant eftersom barn känns så centralt i livet just nu.

Iallafall så känns allt lite bättre. Som vanligt är det så skönt att bara få pysa ut all frustration och ilska. Ibland blir jag så trött på alla dessa glättiga mammor som tycker det är så himla mysigt att vara hemma och att "dagarna bara går" och "vi njuter hela tiden". Det gör inte jag för jag tycker det är rätt svårt att vara hemma, även om jag blir bättre och bättre på det. Det börjar till och med gå så bra att jag funderar på att skippa dagis för Louise, men det är bara en så superladdad ångestfylld liten fladdertanke än så jag har knappt tordas säga det till Stefan. Jag är ju så långt ifrån supermamma att det känns livsfarligt och verkligen att ta sig vatten över huvudet. Å andra sidan känner jag att det är mer realistiskt att skola in Louise i december och försöka svänga in med den nya familjen och om allt fungerar bra med nya bäbisen så kanske vi tar en dagispaus. Vem vet...

Nu ska jag sätta mig och fortsätta med min stickning, håller på med en tröja till Louise och det är skitsvårt. Bra terapi är det iallafall att arbeta med händerna och skapa något, kan rekommendera det också. Man kan fortfarande slökolla på TV och man får fundera på andra spännande saker som vad de egentligen menar i stickbeskrivningen. Har säkert repat upp delar av tröjan 4-5 gånger vid det här laget men SNART tror jag att jag får det rätt.
Svar på tråden: nej-träsksrapport forts...

Skönt att det lättat lite

Skrivet av  Hulma m Totil +
Det känns lite som om vi är i samma läge i livet. Jag tycker också det är jätteintressant att läsa barnuppfostransböcker, men det är ju stor skillnad mellan den målbild man har, idealet, och hur man är till vardags och hur man ska ta sig dit. Och även om jag har en ganska klar bild av vilken filosofi jag använder/vill använda så är det inte alls lätt i praktiken alla gånger.

Även vi ska ju skola in lilleman på dagis innan nästa kommer, jag tycker på ett sätt det känns idealiskt. Dels är jag lite sugen på att börja jobba igen, även om det känns lite hattigt att det inte blir så länge. Dels känns det perfekt att ha valmöjligheten: Trivs Totil på dagis kan han gå så mycket vi tycker är lagom (ja max 15 timmar då när nästa har kommit), om det inte funkar så bra är det bara några månader och sedan kan han vara hemma med mig och bebisen tills det känns bra att börja igen. Men jag ser positivt på det, jag tror det är ett bra dagis och att vi kommer att trivas, även om jag tror han trivs bra hemma också.

Det där med sömnen funderar jag jättemycket på, jag tror egentligen det skulle vara bra för Totil att somna tidigare, han är ofta inte riktigt utsövd när han vaknar kvart över sex och inte vill somna om. Men han är totalt ointresserad av att lägga sig innan han är jättetrött vid halv nio - halv tio, och jag tror verkligen på tanken att låta honom avgöra när han vill lägga sig. Nu är ju t ex själva läggningen väldigt snabb och enkel när han väl bestämt sig. Plus att han oftast blir vansinnigt arg när man försöker lägga honom mot hans vilja, och då somnar han ju definitivt inte.

Och ännu en likhet: Jag stickar också, fast det ska bara bli en slipover. Tröjor beställer jag av mormor. Det är jättekul att sticka, men eftersom Totil är uppe rätt sent hinner jag inte riktigt med det.
 

Artiklar från Familjeliv