Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det eviga problemet med nattandet!!!

Skrivet av Anne o Veera
Jaha så var man där igen då. Veera förvandlas till nån slags Exorcisten när vi ska försöka sova. Jag ligger brevid henne, antingen i hennes eller vår säng. Hon ligger och sparkar, river och klöser och flåsar och stånkar och stönar och har så JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLA mycket energi att det är läskigt. Hon skriker och drar mig i håret och handen för hon vill UPP, UPP, UPP. Nu är jag så jävla trött på att försöka natta i flera timmar varenda kväll att jag bara lägger mig och låtsas sova, så får hon röja för sig själv. I går gick det faktiskt rätt bra, hon liksom hajade att det inte är nån ide att försöka för jag tänker inte gå upp. Så runt 22 somnade hon till slut, en halvtimme efter att vi lagt oss och det är fan rekord dessa dagar!
Är det nån som har nåt superbra och fungerande tips???
Svar på tråden: Det eviga problemet med nattandet!!!

fortsätt...

Skrivet av  Lena med Louise 030326
är mitt bästa tips. Om Louise blir lite övertrött kan hon lätt bli sådär speedad. Bäst hjälper faktiskt att gäspa stort och säga att nu är mamma så trött så nu somnar hon nog på en gång, och så lägga sig och låtsas sova (ligger i gästsängen brevid hennes). Hon far runt som en skållad råtta (dock ej ledsen) i sin (spjäl)säng och härjar, men ganska snart somnar hon knall fall i nåt hörn med kuddar och täcken huller om buller. Är hon lite uppe i varv är det inte kul att ligga brevid henne för då får man både sparkar och slag i all välmening.

Bäst går nattningen om man börjar lite tidigare och läser lite saga och tar det lite lugnt (gäller hela familjen). Men då får man ju ta att hon vaknar en aning tidigare också. Just nu läser vi saga vid 19 och så somnar hon vid 19.30-snåret och sover till 06.05 ganska precis.
 

kör också låtsassova

Skrivet av  Cajo och Louise
knepet när jag märker att det kommer att ta tid. Min Louise kan också fara runt i sin säng som en flipperkula och hon pratar alltid strax innan hon somnar.
Vi har en madrass på golvet och jag brukar passa på att vila lite själv, men Louise ligger som sagt fortfarande i spjälsäng och då kan hon ju inte knata iväg. Veera har riktig säng eller hur?

Tar tider i enkäten
Kram
 

Vi är inte direkt nattningsexperter

Skrivet av  Hulma m Totil +
Jag ska ta och köra en liten sömnenkät ovan, för detta grunnar och överanalyserar jag ständigt.

Men vi brukar mest vänta ut Totil. Försöker ha det lugnt och tråkigt på kvällen, föreslår med jämna mellanrum att han ska lägga sig ner en stund. När han blir tillräckligt trött brukar han ligga kvar så länge (fem minuter) att han somnar. Till dess försöker vi göra lugna saker som att läsa bok och lägga pussel (nya knoppusslet är jättepopulärt här).

Och blir det för sent gör vi som du, hela familjen går och lägger sig. Då brukar han bli jättearg/ledsen, men så småningom lugnar han sig och somnar då rätt snabbt.

Men jag gör en liten enkät ovan!
 

För oss är det tiden som är viktig

Skrivet av  PBSthlm
han somnar ganska bra mellan 19-19.30 väntar vi till efter det är han övertrött.
 

håller med..

Skrivet av  Lena med Louise 030326
här är det också så. Börjar nattning och lägger Louise innan hon ens verkar trött, men jag vet ju att hon somnar lättare tidigare på kvällen. Någon som inte kände Louise skulle säkert låtit henne vara vaken längre, men då tar det också lång tid och natta.
 

Artiklar från Familjeliv