Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Magnetröntgen

Skrivet av RMB-mamma
Igår gick vi upp vid 6 för att vara på Astrid Lindgren till kvart över åtta. Pest, speciellt då jag redan nu har en känsla av att det inte kommer att fungera.
När vi kommer fram och jag får se maskineriet blir jag än mer tveksam.
Dottern blir redan nu ledsen och vill inte, en av tjejerna i personalen visar hur det går till och leker patient.Dottern är inte road.
Hon går med på att provligga båren och "hjälmen" över ansiktet.
Vi fortsätter med att ladda medhavd musik i hennes hörlurar och hon får täcke och gosedjuret och en larmklocka att trycka på om de skall dra ut henne ut den mycket smala gången man skall ligga i.
Efter att ha åkt ut och in ett flertal gånger och min rygg börjar värka efter att stått snett och hållit i hennes hand ger vi upp.Hon har verkligen försökt men ljudet är mycket mer än ett knackande.Det låter mycket och hårt,det lägre ljudet som kommer efteråt är inte mycket bättre.Speciellt om man är ljudkänslig.Hade jag vetat det jag vet nu hade jag aldrig gått med på det.Läkaren tridde väl att hon som är så stor skulle klara det,men jag hade med mer info kunnat upplysa honom.
Om ni skall följa med barnet för en magnetröntgen och är tveksamma ÅK PÅ STUDIBESÖK.Hade vi gjort det hade någon annan kunnat utnyttja våra tid som nu gick bort.
Dottern är nu rädd för nästa gång det skall göras.Vi får se vad doktorn bestämmer.
Vill tillägga att de ville ha henne att ligga still 30 min för huvudet och sedan 1,5 h för ryggen.Mycket även för en vuxen.
Vi tröstade oss med en dag på stan med resturanglunch och fika.Ett par nya jeans från Debenhams blev det ochså.
Svar på tråden: Magnetröntgen

Så jobbigt det blev!

Skrivet av  Ny!
Hoppas du inte är sur på mig nu...för min beskrivning av ljudet -högt knackande- det är så jag upplever det själv. Tråkigt att hon tyckte det var så "pestigt". Men ni har väl möjlighet att få söva henne om det blir nödvändigt med ett nytt försök? Allt verkar bli svårare med stigande ålder, puberteten är nog jobbig i sig att dessutom ha en massa andra krav på sig hela tiden måste vara jättejobbigt för våra barn. Förstår om de vägrar...
 

Absolut inte sur

Skrivet av  RMB-mamma
Beskrivningen av ljudet kommer i första hand ifrån läkaren, men om du uttryckte dig likadant kommer jag inte ihåg just nu.Ljudet är ett knackande ljud men mycket högre än vad jag fått förklarat.Det är förstås väldigt svårt att beskriva ljud.
Det blev väldigt jobbigt och jag är förvånad att mindre barn klarar av det. Vi får avvakta vad läkarna tycker, söva eller inte röntga.
Nu riktar vi in oss på dietisten och besöket om ämnesomsättningen.Hon har nu börjat känna att magen är lite väl rund och go.Hon blir tyngre och orkar inte lika mycket/länge.Hitta byxor är inte roligt.
 

Gott!

Skrivet av  Ny!
Jag blev ju lite orolig där...kändes nästan som att jag lurat er! I bland är det väldigt svårt att dela med sig av egna erfarenheter, alla upplever ju saker o ting så olika!
Känner också att jag inte kan skriva av mig alla erfarenheter vi skaffat oss under snart 12 år...vill inte verka negativ, men känner att det är svårt att vara så positiv som man var när "barnet" var litet...allt går ju uppp o neeeeeer...
Viktökning är inte roligt :( svårt att bli av med! Vet inte om jag tipsat förut? men har ni provat med Lindexs X-modeller för barn? Toppen för min rullstolsburna tjej med höft ur led (väldigt bred).
 

Gick inte heller

Skrivet av  Nenne med Saga 3/5
för vår lilla tjej, hon var 3 månader vid första försöket. Ljudet går knappt att beskriva, ett obehagligt ljud.
Det slutade med att vår lilla stumpa fick bli sövd...

Hoppas att det ordnar sig för er!
Kram
/Jenny
 

Artiklar från Familjeliv