Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Johanna Freed
Det var ju jättelänge sedan jag skrev något här, men tittar allt som oftast in och läser era inlägg. Vår Ella har blivit 16 månader nu, och vi håller på att skola in henne på dagis. Båda Ellas höfter är väldigt luxerade, men ännu har hennes ortoped inte tagit ställning till eventuell operation. Ella har en helbensortos som hon har börjat använda ungefär en halvtimme om dagen. Hon kan inte krypa eller ta sig upp från liggande själv, men sitter jättebra, och har börjat hasa sig runt litegrann på golvet. Hon är en supergo och glad liten tjej!!!

Är det någon som har erfarenhet av luxerade höfter och operationer får ni gärna skriva något om det. Både jag och maken tycker att det är så svårt att veta hur vi ska ställa oss till en eventuell operation.
Svar på tråden: Hej!

opererad rotation

Skrivet av  RMB-mamma
Min dotter opererade sitt ben pga en inåtrotation,hon snubblade ofta på foten.Man sågade av benpipan och vred den i rätt läge och satte ihop med skruvar och brickor.Inget av detta syntes utanpå men skulle tas bort ett år senare .Annars finns det visst risk att benet växer mindre än det andra.
Jag var allt annat än en lugn och sannsad mamma och hade ångest inför veckan på sjukhus och att någon skulle skära i min dotter.Pesonalen var jättegullig och van vid hispiga föräldrar.
Jag tvekade alldrig att operationen skulle göras.Den gav henne ett så mycket bättre gående och hon var så arg på sin fot som bara var "fel".
Jag tror att livskvaliten blir bättre för barnen om man hjälper barnen att använda ben/höfter så långt de kan och orkar.Men gåendet är inte ett självendamål i sig.Man måste acceptera att gåträning kanske tar mer tid och ork än vad det är värt.
Om vi ställs inför en operation igen kommer jag säker att få ångest och må pest, men hjälper det min dotter så tar jag det.
 

håller med

Skrivet av  lisa
En del av barnen med ryggmärgsbråck tar sig fram både med rullstol och gående. Att kunna hantera sin rullstol bra är förståss viktigt, men ochså att man behåller sitt "gående" så långt och bra som möjligt. Det blir lättare då att klara sig i ett samhälle som har mycket att önska vad det gäller tillgänglighet. Tänk bara att slippa leta efter en handikapptoa om du kan ställa rullstolen utanför och gå in, att kanske klara ett par trappsteg underlättar och du kan be någon annan ta upp rullstolen, slipper köra en lång omväg m.m. Men som sagt alla har inte de förutsättningarna, men om de finns försök behålla dem.
 

För Viggos del..

Skrivet av  Viggos mamma
så var det för sittandet de ville fixa höften, inte för eventuellt gående i framtiden. För det kommer han aldrig att kunna.
Men jag håller med, finns förutsättningarna så försök att behålla dem.
 

Hej

Skrivet av  Viggos mamma
Min Viggo, som är 9månader, har också luxerande höft, på en sida. Han har haft "von rosen skena" tills han var drygt 7månader. Nu verkar det som om höften är rätt stabil, peppar peppar.

Någon operation var det aldrig tal om för Viggos del. Vår ortoped sa att det inte var så troligt att det skulle lyckas, men jag tror att det var för att Viggo har en "frisk" höft. Det är visst svårare då.

Jag håller med dig, det är svårt att veta hur man ska göra.. Själv är man ju "bara" mamma, inte läkare...

Jag hoppas att det går bra för er tjej!
 

Ej op!

Skrivet av  Ny!
Alla barn har så olika förutsättningar, men vi har valt att låta bli att op. vår dotters höft. Själva bäckenet skulle sågas itu mm. och vi fick höra talas om att det var mycket ofta som leden ändå åkte ur led hos de barn med skadenivå som vår dotter. Eftersom hon gick igenom en svår och jobbig op. tidigare så vill vi också att hon ska vara med och inse "nyttan" av det hela! Viktigast känner jag är att samla information -precis som du/ni gör nu- och att hitta en läkare man känner förtroende för...så var det inte för oss med ortopeden som ville op. höft o ben.
 

Artiklar från Familjeliv