Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dold spina bifida

Skrivet av Lena
Hej på er! Vet inte riktigt om detta är rätt plats att ställa denna fråga, men jag prövar. Ni verkar ha stor erfarenhet och vet säkert mkt. Kanske kan ni leda mig till rätt ställe? Jag undrar om detta (dold spina bifida) kan ge några fysiska problem? Min pojke har damp med svåra motoriska störningar, men han har också en ryggkota som inte har slutit sig helt. Nu är det så att han har så svåra motoriska problem att vi börjar undra ifall det inte ligger något mer än hans damp bakom, dessutom har han problem med enures o enkopres. Svårt med känseln om han snubblar och gör illa sig. Kan inte lyfta benen ordentligt och springer väldigt dåligt. Helst inte alls. Stora problem med att hålla i pennan. Han trycker så hårt att fingrarna blir vita, men tycker inte att han kan "känna" pennan ordentligt ändå. Till följd av detta får han mkt värk i sina armar...Detta är ju ett litet problem jämfört med vad ni har, men jag vill ju så gärna hjälpa min underbare kille. Kanske några tips? Tack på förhand.
Svar på tråden: Dold spina bifida

inte omöjligt

Skrivet av  lisa
Det är svårt att veta om din killes motoriska problem m.m hänger ihop med det dolda ryggmärgsbråcket eller ej, men onekligen stämmer en del av det du beskriver med sådana svårigheter som våra barn kan ha. Har du konfronterat läkarna och habiliteringen med dina funderingar?
Att DAMP kan förekomma tillsammans med t.ex en CP-skada är inte så ovanligt men ihop med ryggmärgsbråck har jag aldrig hört, men visst kan det vara så.
Har du kontakt med någon habilitering, annars tycker jag du skall ta den kontakten, arbetsterapeut och sjukgymnast borde ju kunna tipsa. Tjockare och greppvänliga pennor och pennhållare och greppvänliga kritor, penslar finns ju vet ej om det hjälper, hur gammal är din son?
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Lena
Jo jag ställde frågan och jag fick "det kan man inte säkert veta" till svar. Känns lite jobbigt att inte veta vad det är som är fel. Tycker mkt svävar i luften och man får inga raka besked. Vi bassängtränar och har kontakt med sjukgymnast. Han har fått några hjälpmedel i skolan, som handledsstöd och pennhållare. Han är nio år...Tack för att du svarade.
 

Artiklar från Familjeliv