Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fjättrad ryggmärg

Skrivet av Pia
Hej jag har en som som har fjättra ryggmärg - undrar om det finns någon som har barn med samma defekt

Pia
Svar på tråden: Fjättrad ryggmärg

Min dotter

Skrivet av  Nenne med Saga 0305
föddes med en "variant" av ryggmärgsbråck. Hon opererades för detta i januari 04 och vi frågade läkaren om dom kunde förklara exakt vad det var och då sa dom bla att det kunde kallas för fjättrad ryggmärg. Undrar du över något så är det bara att skriva här eller maila mig: [email protected]

Ha det så bra!
Kram Jenny och Saga
 

Jag undrar ,,,,

Skrivet av  RMB-mamma
Jag har en dotter med "vanligt" rmb och hon har inte fjättrad ryggmärg.Jag har dock hört om detta med haft mycket liten kontakt med drabbade.Varför får man det?Har det med hur mycket man kan röra sig eller rör sig?Minns att en jämårig till min dotter med mycket närliggande nivå på bråcket fick fjättrad ryggmärg,men har sedan tappat kontakten.Hon fick det i dagisålder vill jag minnas.Är det alltid så att det kommer efter ett tag eller finns det där alltid?Ni som vet och har erfarenhet kan väl berätta.Ska man oroa sig för att det kan dyka upp?
 

Op. två ggr nu...

Skrivet av  Hönan Agda
för fjättrad/tjudrad märg! Har fått den förklaringen att i bråckområdet ligger "så mycket" öppet och efter en tid så växer det fast i vävnaderna och då fastnar märgen som annars ska vara som en rörlig gummisnodd i skelettet...räknar med att det kan bli så fler ggr...för min dotter har det visat sig på att benen blir mer spända och vrister-fötterna mindre töjbara. Vad jag vet -obs- är ju ingen expert! bara mamma...så har det inget med rörligheten att göra, känner själv en rmb-tjej med större rörelsehinder än min dotter som också op. flera ggr...MEN...ta inget ut i förskott! Vad säger att din dotter måste få det? Ha det så bra i sommar"värmen"!
 

Artiklar från Familjeliv