Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fortfarande inga läkarintyg

Skrivet av RMB-mamma
Dotterns färdtjänst gick ut i månadsskiftet som var och läkarsekreterarna har jag ringt varannandag.Inte har det hjälp.Trevliga och lovar att det är på gång.Nu får vi väl hålla oss hemma,speciellt dottern.
vårdbidraget kommer säker att påverkas det ochså.Ska det ta halva sommaren bara för att läkarsekreterarna täcker upp för varanndra på semestrarna??
Svar på tråden: Fortfarande inga läkarintyg

mer elände

Skrivet av  lisa
Skall man skratta åt eländet. Min sons rullstol har gått sönder. Han flyttade för ett tag sen från en kommun tilll en annan. Rullstolen fick han i förra kommunen. Enligt arb. terapeuten lagar de inte rull stolen i den här kommunen utan han måste vända sig till den kommunen han bodde förut dessutom kontakta de som skrev ut rullstolen (som han glömt vem det var) för att denne sen ska debitera räkningen till nuvarande kommun.
Skulle han lämnat kvar rullstolen i förra kommunen då han flyttade och hoppats på att en ny väntade på honom i den nya bostaden?
Och om han t.ex flyttat från Ystad till Haparande skulle han då åkt från Haparanda till Ystad för att laga rullstolen, man kan bli gråhårig för mindre!!
 

Hoppas det...

Skrivet av  Hönan Agda
ordnar sig snart för era barn! Man undrar ju ibland hur det ska gå för sitt barn när det är vuxet...stödet verkar sämre då, men handikappet blir ju bara synligare med åren och till slut tryter väl orken...I bland tror jag att omgivningen ska förstå hur man har det -utan att skriva fan på väggen- (ursäkta uttrycket men det finns inget bättre!) Men så kommer det en kommentar och man vet att de inget förstått...
 

sämre

Skrivet av  lisa
Jag som följt den här "handiksappvärlden" ett tag tycker att mycket har blivit sämre, alla myndigheter har en betydligt tuffare och mer frågasättande attityd idag än då min son var barn. Man ser bara till regelverket och försöker komma undan så billigt som möjligt nästan som om det var tjänstemannens egna pengar det handlade om. Man blundar för de verkliga konsekvenserna som följer av funktionshindret och ser inte verkligheten utan bara regelverket.
Min son hade t.ex. färdtjänst från 5 årsålder vilket är vad jag förstått så gott som omöjligt att få idag, bara ett av många exempel
 

ett annat vansinnigt exempel

Skrivet av  lisa
Han har fått beviljat bidrag till bil och anpassning av densamma, men inte till körkort.
Hans körkort blir mycket dyrare då han inte kan ta lektioner som alla andra lite då och då utan måste bo på internat och ta det och betala i ett svep.
Med aktivitetsersättning på 7000/månaden är det inte att tänka på. Har man redan ett arbete kan man få körkort betalt men inte utan arbete. Och utan körkort får han inget arbete. Lätt att ge bidrag till bil, då man vet att det inte kan utnyttjas eftersom personen ej har råd att ta körkort. Naturligtvis skulle det vara tvärtom ge bidrag till körkort först och sen kanske personen får ett arbet och kan köpa bil. Ytterliggare ett exempel på att man inte ser till verkligheten eller är det hela uträknat för att man inte skall kunna använda sitt bilstöd fast man fått det beviljat.
 

Ja, man undrar..

Skrivet av  Hönan Agda
verkligen över hur "de" tänker. Har man ett arbete så borde det ju vara lättare att själv ha råd till att ta ett anpassat körkort...inte heller tänker de på den handikappades möjligheter att bli mer oberoende av sin omgivning...då minskar ju också kostnader för färdtjänst mm. Finns det inga fonder att söka ur?
 

Artiklar från Familjeliv