Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Cykel...

Skrivet av Hönan Agda
Är det någon som har eller haft en cykel med avtagbar sits/rullstol framtill? Fungerar det att åka med en sån? Var i går på en visning av olika typer av cyklar och tror att en sån skulle passa oss ...men priset var ju avskräckande 45.000kr. Försäljarens argument till en journalist som var där var att vi föräldrar sparar ju in pengar på att våra barn inte tar körkort mm. :-(
Svar på tråden: Cykel...

cykeltankar

Skrivet av  lisa
Jag vet inte så mycket om just den typen av cykel som du avser. Känner till en särskolan som fått en sådan genom fonder och de använder den flitigt. Jag har också en flicka i min klass, där familjen har en typ tandemcykel, flickan sitter fram i specialsadel och den vuxne bak och den vuxne styr. Den cykeln har jag provat och fungerar jättebra även om flickan är ganska tung och det snart blir problem att få upp henne på sadeln. Familjen hade tur och fick låna den som hjälpmedel, men tror ej att det är vanligt.
Försäljarens argument tycker jag var kränkande, inte hans uppgift att uttala sig om det och vad vet han om våra barns möjlighet till körkort, många personer med ryggmärgsbråck har körkort och fler skulle kunna ha det om de hade haft råd (se inlägg här nedan) Fonder är nog det bästa tipset tror jag.
Sen är det orättvist att man inte kan få fritidshjälpmedel kostnadsfritt eller rättare sagt till en kostnad som motsvarar det som andra icke funktionshindrade har alltså i ditt fall mellanskillnaden på en vanlig cykel och den cykel som du/ni behöver för att kunna cykla som alla andra.
Om du fixar pengar så fråga sjukgymnast och hab. de brukar kunna ge bra råd om vilken cykel som är lämplig och var man kan köpa den.
 

Vilket dåligt argument

Skrivet av  peter56
Om cykeln är bra eller inte har jag ingen aning om. Men vilket dåligt argument från säljarens sida. Hoppas att journalisten var så påläst att han vet om att det finns massor av handikappade som kör bil med hjälp av en massa smarta hjälpmedel.

Den ombyggnad av bilen som jag använder (handreglage) är ju ingenting mot vad som finns på marknaden. Man kan vara gravt skadad och ändå köra bil.

Jag skulle vilja träffa den där säljaren av cykeln och berätta för honom att jag har haft körkort i trettio år och kört över 70.000 mil under denna tid. Och dessutom är bilsäjare.
 

Lite info

Skrivet av  NN
En familj på en förskola där jag tidigare arbetat köpte en sådan cykel. Vad jag kan minnas av den var att den såg väldigt stor, klumpig och tung ut. Rullstolsdelen verkade bred och jag är tveksam till om den som sitter i stolen kan köra den själv ens i delat läge (dvs utan cykeldelen) Priset är avskräckande men cykeln ger nog familjen en ganska stor frihetskänsla. Mamman i familjen tyckte att den kändes lite konstig att köra då man inte kan luta sig i kurvorna som med en vanlig cykel, i övrigt så har jag inte hört om några problem med den.
 

Artiklar från Familjeliv