Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp en vilsen student

Skrivet av Linnéa - studerande
Hejsan :)

Jag studerar till undersköterska och ska skriva en uppsats, utifrån en situation där jag då redan är en undersköterska som ska tillgodose alla grundläggande behov (fysiska, psykiska, sociala och andliga) för min vårdtagare. Hur jag skulle vilja att vården var, att bortse från den ekonomiska biten etc.

Jag hade tänkt skriva om en liten pojke med ryggmärgsbråck och hur jag då som undersköterska vårdar denna guldklimp.
Men det är lite svårt eftersom jag inte är en undersköterska ännu.. så jag vet inte exakt vilka uppgifter en sådan har etc. Sen är jag inte superinsatt i ämnet, ryggmärgsbråck, men känner en liten som har det.
Sen är det även väldigt intressant, hur dessa små kan övervinna många av deras problem.
Jag vet att den lille killen jag känner, sas det att chansen för honom att kunna gå var mycket liten. Samma var med att kunna tala etc.
Men nu springer, talar han etc som alla andra barn :) "bara" kateten kvar. Men han har ändå, mot läkarnas sagda "chanser" klarats sig alldeles utmärkt.

Det jag skulle behöva hjälp med är lite mer detaljer. Vad som skett på sjukhuset som undersköterskor har gjort och så.

Jag sitter och söker så mycket info jag kan om RMB, men det finns inga direkta detaljer i själva vårdandet.

Skulle bli mycket tacksam för all hjälp ni kan ge mig :)
Svar på tråden: Hjälp en vilsen student

Hm...vet du inte

Skrivet av  Hönan Agda
vad du studerar till?
citat "Men det är lite svårt eftersom jag inte är en undersköterska ännu.. så jag vet inte exakt vilka uppgifter en sådan har etc. "
 

Om

Skrivet av  Linnéa - studerande
jag kunde allt redan, varför studerar jag över huvudet taget?

Menar du på fullaste allvar att man måste veta alla detaljer som en undersköterska gör innan man väljer det yrket?

Jag hör ialla fall inte till något undantag. De flesta i min klass lär sig nya saker inom yrket varje dag.

Jag kom hit för att få mer detaljerad info om hur vården ser ut för just RMB, och får frågan om jag inte vet vad jag studerar till.

Tack för inlägget, men jag hoppas verkligen att folk är mer öppna än så.
 

Mer hm

Skrivet av  lisa
Jag förstår att du läser till undersköterska men lite svårt att veta vad du menar i allafall.
Sen tycker jag, att om du kommer hit på en sida avsedd för föräldrar till barn med RMB och vill ha vår hjälp får du ha en lite ödmjukare ton. Hönan Agda skriver mycket här och jag upplever henne som mycket öppen, men hon har precis som jag inte riktigt förstått vad du är ute efter.
Ett barn med RMB på sjukhus behöver detsamma som alla andra sjuka barn som vistas på sjukhus, vad är det du vill ha specificerat? Är också tveksam till det barn som du känner, har det verkligen RMB. De svårigheter som barn mde RMB kan ha är otroligt varierande. Motoriskt finns det RMB-barn där du inte kan se att barnet har ett funktionshinder, rör sig som andra barn, men också barn med mycket stora motorika svårigheter. När barnet föds kan man någotsånär uppskatta skadans framtida konsekvenser, att ett barn som läkarna förutsäger inte kommer att kunna gå eller tala (att inte kunna tala är vad jag vet inte vanligt då det gäller RMB)ändå visar sig kunna det tycker jag verkar mycket märkligt. Du får nog förklara dig bättre om någon här skall kunna hjälpa dig
 

Jag

Skrivet av  Linnéa - studerande
ber verkligen om ursäkt om jag uppfattades som inte ödmjuk. Det var inte min mening alls.

Barnet jag känner är min yngsta svåger och visst har han RMB. Jag fick tag i svärmor som berättade hur vården såg ut, då svågern var yngre.
Hon berättade också att det finns olika grader av RMB och att han då har en mild grad, att det vanligen inte var så. Men det visste jag inte då jag skrev inlägget.

Jag har bara studerat omvårdnad i 1 månad, så jag ber om ursäkt ifall jag trampade någon på tårna.
Tack för att du påpekade om ödmjukheten. :)

 

hej

Skrivet av  lisa
Vad bra att du tog till dig av det jag skrev och att du tog reda på mer fakta om din svåger. Nu tror jag säkert att du är seriös och kommer att bli en bra undersköterska. Jag hinner inte svara dig nu i dag skall iväg på ett möte i kväll men återkommer med svar senare i veckan. Säkert fler här som nu kommer att försöka svara på din undran.
 

hej :)

Skrivet av  Linnéa - studerande
Tyvärr så fick man så lite tid till att samla information, för att lärarinnan ville ha in arbetet redan idag. Man var typiskt nog, ute i sista sekunden. :/

Men jag fick ihop en hel del i alla fall, så att mitt "drömscenario" (hur jag skulle vilja att vården såg ut i det fall som jag bestämt) blev lite mer verklighetstroget.

Det är omvårdnad på komvux jag läser, så tempot är rätt snabbt. Jag har sen 2 egna barn, så det finns inte så mycket tid till att studera, annat än på skolförlagd tid.

Om 4 veckor är det dags för min första praktik. Jag har ingen erfarenhet inom vården alls. Så all info jag får, innebär mer kött på benen, för mig. :)
Att bara komma hit och fråga om hjälp av er, gav mig lite kött på benen. :)
Det vill jag tacka för!

Tack lisa :)
 

Artiklar från Familjeliv