Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej Peter56!

Skrivet av Hönan Agda
Du som är bilförsäljare vet säkert om Chevrolet Transport -01 är en bra bil? Provkörde i dag...snygg rymlig och dyr!!!
Svar på tråden: Hej Peter56!

Peter svarar

Skrivet av  peter56
Chevrolet Transport har som de flesta andra bilar både fördelar och nackdelar.

Fördelarna är ju uppenbara, det är ju en mycket rymlig och komfortabel bil. Nackdelarna är även de självklara, den är dyr att åka med. Räkna med en bensinförbrukning på minst 1,3 l/mil vid blandad körning. Även skatt och försäkring är ganska dyrt.

Kvalitetsryktet är heller inte det bästa på den här modellen. Men det kan också bero på att många av dessa bilar har fått slita ganska ont de första åren. Ofta har de använts som företagsbilar och fått orka med tung last och hård körning.

Dock är kvaliteten enligt min åsikt bättre på Chevroleten om man jämför med konkurrenten Chyrsler Voyager. Köp gärna "Chevan" om du är beredd på att ditt bilägande då kommer att bli ganska kostsamt.

Lycka till!
 

Fast bilfirman sa...

Skrivet av  Hönan Agda
att det inte var en så dyr bil...hmm...när jag sa att jag egentligen var nöjd med volvokombin vi har!(Vill bara åt ett större utrymme) Märkte ju hur kostnaderna sjönk när vi gjorde oss av med Chryslern och du bekräftar ju mina farhågor nu...det blir väl mest ett val mellan ekonomi och komfort (mest på semestern). Tack för ditt svar :-)
 

Säljsnack

Skrivet av  peter56
Det där bilfirman sa verkar som typisk säljsnack. Det är väldigt lätt att "glömma" höga driftkostnader då man talar med en kund och man som säljare är sugen på att få sälja.

Dessutom är det ju så att allt är ju relativt. Och vad jag tycker är höga driftkostnader tycker kanske inte du är dyrt. Men som jag sa tidigare, räkna med 1,3 l/mil i soppaförbrukning på Chevan. Även skatt, försäkring och servicekostnader är betydligt högre än för en Volvokombi.

Om det sedan är värt högre kostnader för att få bättre utrymmen är ju en sak som bara ni kan avgöra.

Lycka till!

 

Mer att tänka på!

Skrivet av  Jag
Efter att ha läst Peters svar vill jag tillägga litegrann till Chevans försvar.

Chevan har högre takhöjd och stolarna sitter högre än i Volvon. Det underlättar mycket när du ska lyfta in barnet eller hjälpa det på med bilbälte etc att du kan stå någorlunda rak istället för att stå framåtböjd, du har också mera utrymme att själv använda för att kunna få en bra arbetsställning.

Chevan har skjutdörrar bak vilket underlättar då du kan öppna dörrarna helt även om du står på en relativt trång parkeringsruta. Dörrarna är inte heller ivägen då du ska lyfta in barnet.
 

Tack för svar...

Skrivet av  Hönan Agda
men för oss är sitthöjden en nackdel...barnet väger närmare 50kg så det blir bättre om förflyttningen sker mesta möjligt på egen hand...ev. med ett säte som "går ut" från bilen. Bältet klaras på egen hand! Rullstolen får inte rum på trånga p-rutor...men visst, skjutdörrar är klart en fördel!
 

Artiklar från Familjeliv