Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Låg muskeltonus!

Skrivet av Undrande
Vår son på snart 4 år har låg muskeltonus och hade höftledsluxation när han föddes. Finns det någon annan med en liten krabat som har samma samma diagnos? Jag är nyfiken att höra om hur ditt barn har utvecklats och vad de sagt om framtiden för honom /henne?
Svar på tråden: Låg muskeltonus!

Inte riktigt

Skrivet av  Sixtens mamma
Vår son, 3½, har lågt muskeltonus och överrörliga leder, men det är bara en liten del av hans "syndrom".
Han utvecklas bra tycker jag, lärde sig gå när han var lite mer än 2 och pinar på för fullt. Men hans sjukgymnaster (stor personalomsättning!) verkar alltid förvånade över hans framgångar, ändå tycker vi att han utvecklas i "normal" takt om man läser böcker och pratar med andra. Hans nyvarande SG har t.o.m. sagt att han ALDRIG kommer att gå normalt. Vi tror inte på henne utan på honom, han är värd att tro på!

Vi bassängtränar 1 gång/vecka (i egen regi), vi uppmuntrar all form av rörelse och funderar på ridning som tydligen ska vara bra för att höja muskeltonus (någon här som vet?).

Oj, jag såg just att jag glömde själva diagnosen ;) Han har downs syndrom.

Titta gärna in på min sida, där finns mycket av den motoriska träningen vi gör med honom.
http://www.ds.startplats.nu
 

Artiklar från Familjeliv