Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning

Skrivet av Anna Maria med Li
Är det någon mer än jag som inte får amningen att fungera? Just nu känns det så jobbigt att amningen inte fungerar så att jag inte ens kan njuta av att ha min dotter hos mig. Det enda jag kan tänka på och fundera kring är amningen.

Just nu känns det som om jag vill ge upp och sluta amma helt.. Jag har mycket mjölk men hon får inte i sig den..
Svar på tråden: Amning

Hej igen Anna Maria!

Skrivet av  Jimpa m. nr 3, bf 16/6 - hör förhoppningsvis snart hit :-)
Jag såg ditt inlägg inne på amningssnacket också. Vad sa bvc-sköterskan? Att väga efter endast ett mål är ju lite vanskligt, eftersom bebisarna äter så olika mycket vid olika mål. Vilken tid gjorde ni vägningsmålet? Min erfarenhet är att man ofta har extra "fet" och mättande mjölk på morgonen. Gjorde ni vägningsmålet någon gång på förmiddagen/mitt på dagen, kanske hon fortfarande var mätt och nöjd på morgonmålet. Det är dessutom svårt att säga om det verkligen är mjölken som inte räcker eller Lis sugteknik som ännu inte är tillräckligt effektiv. Att amma är ju dels något man som mamma måste lära sig, men även barnet måste lära sig rätt teknik (och ha orken att suga) för att det ska fungera.

Jag förstår att du grubblar över amningen. Jag grubblade i 4 månader med min förstfödde och när jag därefter äntligen tillät mig att ge honom något mer än bröstmjölk, t.ex. ersättning och gröt, behövde han det inte längre utan var fullt nöjd med att helammas i ytterligare 2 månader. Just grubbleriet kan dessvärre leda till att det låser sig, särskilt utdrivningsreflexen. Kan det vara den som inte riktigt fungerar? I så fall kan du kanske behöva oxytocinspray under en tid.

Om du tycker att detta med amningen känns övermäktigt, kan du kanske lägga amningen på en lägre ambitionsnivå under ett tag. Tillåt dig att kombinera amningen med tillägg utan att ha dåligt samvete, i alla fall under en tid. Att amma lite är ändå bättre än att sluta helt, hon får ju i sig det nyttiga i bröstmjölken (antikroppar mm) ändå.

Jag tittade i min sons hälsokort från BVC, och hans kurva verkade följa din dotters ganska exakt i början enligt vad du beskrev. Han vägde 3410 g när han föddes, hade gått ner till 2950 på tredje dagen. Först på dag 6 vände kurvan och födelsevikten passerade han vid ca 3 veckors ålder. Den riktiga tillväxten tog dock inte fart förrän vid ca 1 månads ålder.

Jag hoppas verkligen att det vänder för er snart, och jag tror faktiskt att det kommer att göra det om du orkar uthärda några veckor till. Samtidigt förstår jag att det känns ganska hopplöst just nu, och jag tror att det allra viktigaste är att du mår bra. Det är synd att det ligger så mycket prestige i detta med amning, för man är faktiskt en lika god mor vare sig man ammar mycket, ammar lite eller inte ammar alls.
 

Artiklar från Familjeliv