Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1 månad

Skrivet av Ulrica m Fanny 991105 & Eliaz 020708
är Eliaz nu + några dagar. Den 8 aug när han var prick 1mån så vägde han 5930g och var 61cm. Men så äter han ganska mycket. Han får ibland tillägg när jag inte känner för att amma (usch låter hemskt). Kanske skall jag enbart ge honom tillägg. Har inte bestämt mig än. Trivs inte riktigt med att amma. Även om det känns bättre denna gång än förra gången.
Svar på tråden: 1 månad

Nä det låter väl inte hemskt!

Skrivet av  Dina med Alice -99 & Valdemar 21/6
om du inte trivs med att amma så ha inte dåligt samvete för det!

Jag trivs iofs bra med amningen, men jag ska ändå börja pumpa ur för att kunna ta en ledig kväll då och då. Om han nu tar flaskan vill säga:)
 

Jo

Skrivet av  Anna fr vårbarn
jag tycker nog att det låter lite hemskt att inte vilja amma sitt barn. Att ha förmågan att ge sitt barn det bästa man kan och ända vilja ge det näst bästa.
Naturligtvis ska man inte ha dåligt samvete om man ger tillägg för att amningen inte funkar men det är en annan sak i mina ögon.
Det får ju inte bli hysteriskt att amma till varje pris men att avstå för att man inte känner för det tycker jag är egoistiskt tänkt.
Med risk för att få alla på mig nu...men så tycker jag.
 

Jag ammar...

Skrivet av  Marie Anton-020605 O-00 E-97 E-96
...INTE!
Klar gjorde det från första nröjan jag var på inskrivning.
Å jag erkänner frivilligt: jag vill inte amma, det är inte min grej.Jag mår så psykist dåligt när jag ammar så då låter jag hellre bli.
Mitt barn mår bättre av att få flaskan å ha en glad mamma än en mamma som bara sitter å gråter så fort han skall till bröstet.
Jag har provat med mina 3 första å denna gång ville jag inte ens prova å alla godtog det.
Både min Bm, å dom på BB å bvc.

Jag tycker det är sån ammningshysteri, man SKA amma, det finns inget bättre än att amma.
MEN, dom har glömt oss mammor som inte vill amma, hur mår vi psykist om nån tvingar oss att amma, hur mår barnet till mamman då?
Hur blir relationen mellan mamma å bebis då?
ma har glömt bort så mycket bara för att man SKA amma, allt det andra kan man skita i ungefär.

Bebisen får lika MYCKET närhet, mera närhet till pappan som kan hjälpa till, lika mycket kärlek som den som ammas.

Det låter inte hemslt för 5 öre att erkänna att man inte vill amma, det är värre att sitta å ljuga å gråta i ensamhet å må pyton.
 

jag tror (om jag får lägga mig i)

Skrivet av  Cerlise med Fanny 6/7
...att Anna inte riktigt menade så. Rätta mig om jag har fel. Jag håller med dig till fullo att det finns en amningshysteri där ute och att man absolut inte ska tvinga till sig något och må dåligt när det finns en annan mycket bra metod. Men jag tycker heller inte att man ska sluta amma sitt barn bara för bekvämlighetens skull...precis som om det kvittar att amma el. ge tillägg, för då tror jag helt klart att bröstmjölken är "bättre" mat (fast tillägg numera också är mycket bra). Det är vad jag tror Anna menar..(?) Kan man amma och man egentligen inte mår dåligt av det tycker jag att det är bättre än tillägg. För det lät lite så på Ulrica att det kvittade (rätta mig gärna Ulrica)..=) Men, precis som du skriver, mår man dåligt och många tårar fälls så är det otroligt bra att vi har så bra tillägg vi kan ge till våra bebbar här i Sverige!

Hoppas du förstår mig på rätt sätt och hoppas att det inte gjorde något om jag la mig i.

Hur som helst, vi ska som sagt skatta oss lyckliga att vi har gott och rikt tillägg vi kan ge om det inte fungerar med amningen. Och amningshysterin, tycker jag, måste tonas ner lite...=)

*kram*
 

Rätt uppfattat Cerlise! *imt*

Skrivet av  Anna fr vårbarn
 

Håller med!

Skrivet av  Mamma Mia
Det lät ganska nonchalant! Det är skillnad på att må psykiskt dåligt (då ska man ju SÅKLART INTE amma) o att bara inte känna för att amma. Jag tycker att du ska bestämma dig Ulrica, för håller du på att byta ut fler o fler mål mot ersättning så kommer din mjölkproduktion att minska o då kan du få problem... Gör som du tycker känns rätt men ta det hela på lite mer allvar!
 

Vaddå "få problem"?!

Skrivet av  Anna
Det är väl ändå upp till henne om hon vill amma eller ej. Trivs hon inte med att amma är det självklart inga problem med att ge tillägg. Tycker faktiskt det är du som är nonchalant i detta fallet, som svarar på det sätt du gör.
 

Anna,...

Skrivet av  Mamma Mia
... framgick inte det? Problemet är alltså att mjölkproduktionen minskat när man tillslut bestämt sig för att fortsätta amma, då kan det bli lite besvärligt, man får kanske intensivamma i ett par dygn osv. Det var så jag menade om det nu var oklart. Jag vill inte framstå som nonchalant, jag skrev faktiskt att man inte bör amma om man mår dåligt av det. Det tyckte jag dock inte det verkade som Ulrica gjorde, utan att hon avstod mer för bekvämlighetsorsaker. Då säger jag bara; Välkommen till verkligheten, ju fortare man fattar att det är jobbigt och att det så kommer att förbli för resten av livet, dess bättre!
 

Ok,

Skrivet av  Anna
tolkade ditt inlägg annorlunda, svårt att veta vilken "ton" man har på nätet. Visst minskar mjölken snabbt, det vet jag själv från förra gången då jag försökte både amma och ge tillägg. Det kan dock vara frestande att ge tillägg ibland, när man är otroligt trött och inte har sovit på några veckor eller så (känns det som i alla fall).
 

Nu menade jag inte

Skrivet av  Dina med Alice -99 & Valdemar 21/6
att det skulle bli nån diskussion om det här, jag tyckte bara att det var synd att Ulrica kände dåligt samvete över sina känslor.

Jag själv tycker att det är suveränt att amma, och är så glad och tacksam över att det har funkat bra både med Valdemar och med min stora flicka. Och jag vill jättegärna amma. Däremot tycker jag att det är synd att man ska behöva känna sig hemsk om man nu inte vill. Det finns massor av anledningar till att kvinnor väljer bort att amma även om de kan. Och det är inte någon annans sak tycker jag att avgöra om det är en "bra" anledning eller inte. Det kan vara väldigt personligt och känsligt. Måste det strula fysiskt för att det ska vara "godkänt" att avstå, det kan ju finnas psykiska anledningar som är minst lika besvärande.

Jag kan tycka att det är konstigt att man väljer att avstå från att amma, eftersom jag själv har positiva känslor för det, och så är det så praktiskt;) Men jag tycker absolut inte att det är hemskt. Framförallt tycker jag att man borde få fatta besluten kring amning och få slippa ha dåligt samvete för hur man gör.

Så tycker jag iaf, och nu har jag sagt det med risk för att bli påhoppad.
 

Ett tillägg (och en ursäkt) :)

Skrivet av  Dina med Alice -99 & Valdemar 21/6
Nu har jag läst era inlägg igen och jag kanske var lite för snabb med att svara. Inser att jag inte tolkade Ulrica som att hon var "nonchalant", det var därför jag gjorde mitt första inlägg.

I övrigt tycker jag väl samma som ni (jag går på Cerlises tolkning) och då ber jag om ursäkt om jag rört upp en storm i ett vattenglas.

Usch vad fel det kan bli ibland, nu känner jag mig allt lite dum!
 

det är helt ok Dina!!..=)..*imt*

Skrivet av  Cerlise med Fanny 6/7
.
 

jag gör precis som du..

Skrivet av  Anna Maria med Li
ammar vissa mål, min sambo ger ersättning till Li 1-2 mål om dagen när jag behöver få sova tex. Huvudsaken är väl att du ammar.. inte hur ofta du gör det?
 

Tycker inte du är hemsk

Skrivet av  Åsa med Anton 13/5
Mår du inte bra av att amma ska du absolut inte göra det.
Lycka till från Åsa med Anton.
 

Artiklar från Familjeliv