Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ammar alla sina barn??

Skrivet av Ann-Mari m Filippa 020604
Börjar tro att det är dax att ge upp. Ena bröstet har sinat och Filippa börjar bli sur på det andra oxå. När jag pumpar ur finns det ca 10-20 ml. Tycker ni det är något att kämpa för eller ska jag sluta. Hon har fått tillägg sen hon var 5 dagar. Känner mig som en usel mor som redan funderar på att ge upp
Svar på tråden: Ammar alla sina barn??

Jag skulle...

Skrivet av  Monika med Tilde 12/7
amma det som finns, så länge det går och fylla på med ersättning efter amningen. Alltså först bröst sen flaska, så länge hon inte nekar bröstet. Men det är jag det, gör det du känner känns riktigt!
Och ha inte dåligt samvet! Hon har ju fått bröstmjölk till nu åtminstone, det är väl bättre än ingenting!
 

Jag ammar inte..

Skrivet av  Marie med Anton 020605
...å har inte gjort alls denna gång.
Har inte funkat med dom tre första så denna gång ville jag inte ens prova utan gav tillägg från början.

OCH jag är INGEN sämre mamma för det å INTE du heller om du vill lägga ner!!!

Att uppfostra barn å få friska, harmoniska å glad å trygga barn har INTE med ammning att göra!!!
Det beror ju inte på vad för mat dom får eller varifrån den kommer utan på annat!!!!

Du är INTE sämre om du vill ge tillägg, tvärtom, du ser ju till att den lille får mat ialla fall oavsett om den kommer från bröstet eller flaksan med tillägg.

Kramizar
 

Tack för de orden!!

Skrivet av  Ann-Mari m Filippa 020604
Även om jag VET att jag inte är någon sämre mamma om jag inte ammar känns det SÅ skönt läsa vad du skriver.

Ha det så bra!!
 

tycker absolut att...

Skrivet av  Cerlise med Fanny 6/7
...du ska göra som hjärtat och hjärnan säger! Det som är bäst för dig och ditt barn går före allt annat. Om du inte har tillräckligt med mjölk till henne så tycker jag absolut att du ska ge tillägg så att du och Filippa mår bra...=)

Lycka till!!

*kram*
 

jag gav tilllägg i början

Skrivet av  Anna Maria med Li 24/5
och trodde aldrig att jag skulle få upp någon mjölkproduktion. Inte förrens jag bestämde mig för att sluta amma och ge tilllägg så kom mjölken igång. Jag började hobbyamma innan varje mål och nu ammar jag helt. Förutom att min sambo ger vissa mål tilllägg, typ några mål i veckan.

Gör som du vill och som du orkar, det viktigaste är att du orkar med och mår bra.
 

du är inte usel!

Skrivet av  diana&alekzandra-00&kristos-02
kristos får tilllägg,och min dotter alekzandra fick tillägg från hon var 2 månader.Visst,det bästa är alltid att amma om man kan och trivs med det,men hellre ett mätt och glatt barn (och mamma) än att sitta och kämpa med amning som inte fungerar bara för att man ska.Alekzandra är 2 år,och mår alldeles utmärkt!
 

Ammar inte..

Skrivet av  Therese med Tova 020507
och har aldrig gjort fullt ut. Det funkade inte, men mini prinsessa mår jättebra ändå. Blir SÅÅÅ arg på folk som lägger sig i, helt okända kan kläcka ur sig med högfärdig ton "Ammar du inte????" Tova har sovit hela nätterna sen hon var 1 månad, hon lider inte av magknip och jag kan äta och dricka vad jag vill, tror att alla mår bättre av det.
Så länge man ger sina barn mat och kärlek kan man INTE vara en usel mamma.
 

Ammar inte heller

Skrivet av  Tove, Oliver -00 & Adrian 1/6
och har inte gjort det alls den här gången. Du är absolut ingen sämre mamma för att du inte ammar, ditt barn får precis lika mycket kärlek och närhet ändå - och det är väl ändå viktigare än bröstmjölk! När jag valde bort amningen pratade jag med en NOREA-barnmorska som sa till mig att ett barn behöver en mamma som kan njuta av matningarna - oavsett om hon ammar eller ger på flaska. För mig var amningen med Oliver en plåga vilket gjorde att han inte heller ville ta bröstet. När jag började ge honom flaska blev både han och jag mycket gladare.

Ge du din flicka flaskan om det är det som känns bättre för dig. Du är en underbar mamma till henne, och det kan ingen flaska ändra på!

Kram till dig!
 

Jag tycker att

Skrivet av  Annika med Alicia -99 och James 020731
du ska gora vad som kanns bast for Dig. Jag ammade inte Alicia mer an 4 dgr och har haft problem med amningen den har ggn oxa. Men jag pumpar ut till ca halften av malen, resterande far James tillagg.
Jag blir trott pa att behova "forklara mig" varfor jag inte ammade Alicia och nu bara ammar halvt...
 

Ingen ammning

Skrivet av  Marie med Linus 001123 och Evelina 020624
här. Gav upp på bb..
 

Ammar inte helt

Skrivet av  Hanna m. Ludvig 0011 & Elsa 0207
Elsa får till största delen tillägg eftersom hon inte ökade i vikt i början. Ammar så gott det går men iom att det var likadant med hennes bror så tar jag det för vad det är. Hon växer bra och är nöjd nu och jag behöver inte tillbringa timme efter timme med att amma.
Jag tycker att det känns skönt att kunna ge henne lite mjölk inte för att hon ska bli mätt utan för att det är effektivt som tröst, så jag fortsätter nog så här ett tag till.
 

Har inte ammat mer än 3 första dagarna.

Skrivet av  Titti & Alexandra
Min lilla äter bara tillägg.
 

ammar bara delvis,

Skrivet av  Katta med Leon 11/7
ca tre ggr om dan nu och det funkar jättebra! Huvudsaken att bebisen och mamman mår bra, så gör var och en det som är bäst tycker jag!
 

Ett tips bara..

Skrivet av  Anna m Liva 23/5
OM det är möjligt att bibehålla några droppar i brösten så kan det vara en trygg o lugnande grej vid insomnandet på kvällen. Jag har själv inte mycket att skryta med, men jag försöker hobbyamma innan tillägget just för att Liva tycker om att somna vid bröstet även om hon antagligen bara får i sig 5 ml den vägen...
Annars så kvittar det väl, vissa av oss har ju inget val.
Ha det bra,
 

Artiklar från Familjeliv