Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

alvedon

Skrivet av Sassi m. Malin 9/7
idag har malin fått första sprutan, och eftersom jag inte hade flytande alvedon hemma så åkte jag och köpte det (ifall det kkommer att behövas)... på apoteket sa de att "suppar" att stoppa in i ändan var enklare på barn, så jag köpte både det och flytande. vad har ni för erfarenheter av dessa sorter? vilket funkar bäst tycker ni?
Svar på tråden: alvedon

Suppar?

Skrivet av  Vickan
Är det stolpiller det?
Det har jag aldrig testat. Flytande funkar bra.
 

Flytande

Skrivet av  Katarina m Isak 15/6
Jag tycker flytande funkar jättebra, har alltid kört med det. Jag tycker inte om att stoppa in suppar i ändan på barn, minns i min barndom någon gång när mamma tog tempen i ändan... bläää... kändes jobbigt och då var jag ändå jätteliten.
Men jag vet många som bara använder suppar och tycker att det är smiddigt så man gör väl som man tycker är bäst. Mina barn tycker flytande Alvedon är jättegott (!) dessutom så de skiner upp lite trots feber eller så... :-)
 

Flytande

Skrivet av  Tina m Jacob 8/4-99 & Oliver 16/6-02
Jag har ännu inte behövt ge Oliver något...men däremot har jag alltid gett Jacob flytande panodil. Finns i jordgubbssmak och han gillar det mycket. Vill inte heller använda stolpiller. Jacob hatar att ta tempen så jag har aldrig försökt mig på stolpiller.
 

Jag ger alltid

Skrivet av  Anette m Lovisa f 26/6
"suppar" (suppositorier dvs stolpiller). Det brukar gå bra men om man behöver ge en längre tid kan det svida.
Jag tycker ändå att suppar är bäst, då vet man säkert att de får i sig rätt dos. Flytande medicin kan ju lätt spottas ut och då vet man ju inte hur mycket som hamnat rätt.
(Tänk bara på att stoppa in rätt ände först, den trubbiga ska in, inte den spetsiga!)
 

suppar här

Skrivet av  Maud m Angelica 5/6 & 2 till
fast vi har flytande också hemma. De stora brukar få välja (mellan pest och kolera) och grabben har faktiskt valt supparna, tycker det är äckligt med medicin i munnen - även fast den är rätt söt har jag för mig...
 

Vi använder....

Skrivet av  Kirsi med Leo 020608 & Freddie 980320.
suppar, både till Leo och Freddie. Det har vi alltid gjort. Vi fick rådet att använda suppar av bvc när Freddie var liten. Och det har funkat bra.
 

Suppar...

Skrivet av  :: Mia & Therese 1/7 ::
...gav jag alltid min äldsta dotter. Flytande medicin var alltid ett problem (man måste hålla fast henne, spruta in i munnen och till slut brukade hon kräkas upp alltihopa i alla fall...)

Men det är säkert olika från barn till barn! Tessan har vi inte behövt ge någonting än...
 

"suppar"

Skrivet av  Kristina
har jag hört att man inte ska ge bebisar. Barnet "skall" åtminstone vara kring 2-3 år gammalt om man ska ge "Supp". Men visst, jag kan ha fel och det kan ha ändrats med åldersrekommenationen sedan sist jag jag använde det till mitt barn (den förstfödde alltså).
 

De här supparna är ju

Skrivet av  Mooby med Melvin 29/7
rekommenderade för just spädbarn så det är säkert utprovat för just detta ändamålet nu för tiden...men har man väl hört något så ligger ju ofta det kvar i bakhuvudet ändå.
 

Jo

Skrivet av  Elin med Lova 020806 och Dennis 000611
60 mg är för bebisar (från 5 kg - ca 3 mån) Är de yngre än tre månader bör man inte ge utan läkares inrådan. 125 mg suppar är för barn från 10 kg (ca 1 år).
 

Vi ger

Skrivet av  Molly & Linn 27/6
suppar till bebisarna på neo så det är inga problem alls.
 

Vad bra att utvecklingen har

Skrivet av  Kristina
gått framåt ;o) När min (nu store son) son var liten var han sjuk rätt så ofta och fick flytande Alvedon. Och det gick aldrig bra. Han spottade, fräste och det mesta rann ut. När han var kring 3 år gammal var det en läkare som sa att jag kunde ge "Supp" istället för flytande. Kunde de inte sagt det tidigare, var min första tanke! Hade ju ingen aning om att det fanns sådant. Hade jag från början kunnat ge min son "suppar" istället för flytande så hade jag säkert inte behövt "krångla" och "bråka" med sonen i den omfattning som skedde då. Nu kan jag bara konstatera; Vad bra att tiden inte står stilla och att utvecklingen går framåt.
 

Måste vara gamla rekommendationer

Skrivet av  Monika med Tilde 12/7
Jag använde suppar till min förstfödda, som nu är 13 år. Hans farmor jobbar på prematuravdelning, och det var hon så köpte de första till honom. De är rekommenderade för barn från 3 månader.
 

Nja, nu är det ju

Skrivet av  Kristina med Lillpojken 11 maj-02
så att det är inte alltid läkare eller BVC-personal ger samma rekommendationer/råd/information till föräldrar som undrar. Jag blev inte informerad om att det (kanske)(?) fanns "suppar" redan på 90-talets början till bebisar, tvärtom fick jag bara höra att alternativet som fanns var flytande eller tabletter (och tabletter kan ju inte en baby äta). Det är möjligt att det var så att "suppar" fanns redan på 90-talets början, men jag fick ingen information om detta. Tyvärr fick min son "lida" alldeles för mycket pga att denna information var bristfällig till mig. Men nu är det glömt och förlåtet. Nu vet jag ju att det finns "suppar" om det skulle behövas till min baby.
 

Vi kör med flytande

Skrivet av  Inger med Felix 991206 & Sofia 020617
eftersom jg är så harig. Felix tar sin själv(jag häller ju upp åt honom)och tycker att det smakar helt ok.
 

Artiklar från Familjeliv