Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning - ett långt och förvirrat inlägg

Skrivet av Annika med Rebecka 020820
JAg måste få ta upp något som förbryllat mig ett tag nu...
Vart är alla ammande mammor???
Jag läser jämt om mammor som ger tillägg och slutat amma osv och hur bra alla tycker att det är...men vart är alla som tycker att det är bra att amma då??
För inte kan jag väl vara ensam?

Jag älskar att amma! Den stunden med Rebecka så tätt sammanlänkade skulle jag aldrig vilja byta bort!
Henrik gav ju Rebecka urpumpad mjöl på flaska inatt och hur vacker synen än var så riktigt skar det i hjärtat...
Det är ju jag som är maten ju!
Jag älskar hennes små händer som nyper i mitt bröst och när hon "hugger" mig med gommen...hon är närmare mig då än hon kan vara med någon annan... Jag känner mig så speciell!

Alla mammor utom jag i min föräldragrupp ger sina barn tillägg...varför???
Dom börjar redan prata om smakisar...varför???
Varför vill man inte amma sin bebis??? Är det bara jag som tycker att det här är det bästa som finns???

Läste en broschyr från BVC om barnens mat & där stod det just om amning.
Det stod att om jag som ammande mamma röker får bebisen i sig tre ggr högre halt nikotin än jag själv!!!
Och ändå skrev dom att om man måste röka ska man ändå amma bebisen för bröstmjölken är så bra så bebisen behöver den ändå...trots nikotinet!
Så jag förstår inte...varför peppas inte jag som ammar???
Det är ju jättebra att dom som inte kan/vill amma får hjälp att sluta osv det tycker jag verkligen!
Men jag som _vill_ amma...varför är det ingen som tycker att det är bra????
Jag känner mig totalt utanför och nästan lite konstig bland dom andra mammorna i min omgivning för att jag ammar...och för att jag inte ger tillägg.
men varför skulle det vara bättre för Rebecka att få tillägg istället för urpumpad mjölk om vi ska ha barnvakt t ex??

Det här är absolut inget påhopp på något sätt mot dom som inte ammar, det vill jag verkligen poängtera!
Men snälla snälla...förklara varför jag inte ska ge min bebis bröstmjölk?
Och om det finns fler mammor som tycker om att amma sin bebis så snälla skriv det...
Skulle vara skönt att känna sig normal en stund...
Svar på tråden: Amning - ett långt och förvirrat inlägg

Självklart är du normal och inte bara en stund...

Skrivet av  Ausa m David 2/7
utan konstant!
Att vissa väljer att amma och att vissa väljer att ge tillägg är väl upp till var och en.
Sedan finns det ju de som av olika anledningar inte längre kan amma, utan måste ge tillägg (jag är en av dem - min mjölk sinade efter tre månader. Och ja, jag vet att jag eventuellt kan gå igång amningen igen genom att låta honom suga och suga, men både jag och bvc tycker att jag inte ska stressa mig genom att göra detta).

Jag känner en mängd mammor som fortfarande ammar heltid. Så du är definitivt inte ensam,
 

jag...

Skrivet av  **Mia mIza 1/6**
tycker om att amma...speciellt när det funkar bra(ibörjan krånglade hon vid bröstet)hade inte tänkt ge smakisar förräns vid 6 mån...men hon var så pigg på mat så veckan före 4-mån dagen fick hon smakis, nu har viökat på till 2-3msk mat..i början ammade hon alltid efter men inte, hon börjar bli mätt på maten,,känns lite ledsamt för jag hade ju tänkt helamma till 6 mån, men jag tänker fortsätta amma så mkt som möjligt, så länge Iza vill ha bröstet, för vi trivs med det båda två!!
 

Jag ammar

Skrivet av  Tina m Jacob 8/4-99 & Oliver 16/6-02
Jag tycker att amning är naturligt och gör det mest för min sons skull. Visst gillar jag att amma men tycker inte att det är så himlastormande som du beskriver.

Vi har sen Oliver varit 2 veckor gett honom flaska när jag inte varit hemma. Det tycker vi är väldigt smidigt.

Visst tycker väl mammor att det är bra att amma. Lika väl som du accepterar deras val att ge tillägg borde du accepetas som ammande mamma.

När min första pojk var liten slutade jag av olika skäl att amma honom tidigt. När vi träffades 8 mammor i min föräldragrupp var jag den enda mamma som slutat tidigt. Alla andra ammade upp till 10 månader. Men inte kände jag mig konstig ellet utanför för det. Man gör vad man tycker är bäst för sig och sitt barn oavsett vad man väljer att göra.

Nu är Oliver inne på sin femte månad har börjat naturligt att ge honom annan föda. Amningen byts naturligt ut mot annan mat och Oliver älskar puréerna.

Amma du på så länge som du vill. Ingen annan bestämmer hur ni ska ha det.

Lycka till i fortsättningen.
 

Jag ammar för fullt

Skrivet av  Inger med Felix 991206 & Sofia 020617
och Fia är ett litet matvrak. Har dock märkt att hon inte är lika"tuttfixerad" som Felix. Och med risk för att bli påhoppad här så ska jag erkänna att jag ammade honom lite på kvällen(innan sovdax) under hela graviditeten och han kan ta sej en liiiten slurk forfarande när Fia fått sitt och somnat.

I min mammagrupp ammar alla,likadant i den gruppen jag gick i med Felix, däremot känner jag ett par mammor som har gett tillägg från början, men det hade inget med bekvämlighet att göra utan andra orsaker.

Så amma på du..... Kramar.
 

Helammar också

Skrivet av  Molly & Linn 27/6
och tycker det känns jättebra. Framförallt är det otroligt smidigt att alltid ha färig, rätt tempererad mat till hands när vi ska någonstans och hungern sätter in. Jag behöver inte tänka på att få med mig pulver, flaskor, varmvatten etc utan kan ta min bebis och gå. Kan det bli smidigare. Sen tycker jag också det är mysigt. Vi har nåt speciellt ihop min dotter och jag. Nåt som hon inte kan få med någon annan.
Jag har inga planer på att sluta amma än och känner heller ingen brådska med att börja med smakisar trots att hon passerat den magiska fyramånders gränsen. Hon visar inget större intresse för annan mat så varför stressa med det. Hon hinner få smaka riktig mat och hon har lämnat amningsstadiet fortare än kvickt för den här tiden går så otroligt fort. Varför skynda på det?
Jag upplever inte det som du att jag är ensam om att helamma eller att det på nåt sätt skulle vara sämre än att ge tillägg. Vi ger också bröstmjölk i flaska om jag måste vara borta någon gång.
Jag kan ibland tycka att många ger upp amningen för lätt när det krånglar lite grann. Men förmodligen uppskattar man inte amningens fördelar lika mycket när mag gör det. Man tycker det går lika bra/lätt med flaska och då får det ju vara så. Huvudsaken man är nöjd med sitt val. Jag skulle aldrig drömma om att säga till någon att de är dåliga mammor för att de inte ammar för det sitter ju inte i maten om man är bra eller dålig mamma.
Nåt som man ofta hör också är att mjölken tog slut helt plötsligt så jag fick börja med tillägg. Mjölken tar aldrig slut helt plötsligt om barnet fortfarande suger regelbundet. Ju mer barnet suger desto mer mjölk bildas det ju. Återigen så kanske man inte var så bekväm med amningen när man säger så och då har man ju gjort ett val som slutat och ingen ska någonsin klandra en för det. Tilläggen som finns är av bra kvalitet så man ska inte ha dåligt samvete för det. Var och en gör som den vill då blir det bäst för alla parter.
 

Trenden har förändrats..

Skrivet av  Alma
Hej!
Du har nog rätt i dina iakttagelsen om amning. På nyheterna häromdagen tog de upp att vi ammar allt kortare och kortare tid och att tillägg blir vanligare och lättare att få tag i. Jag ammar också för fullt och kommer att göra det ett bra tag, i alla fall minst sex månader. Med första barnet blev det åtta månader. Kanske inte det bästa jag vet, men ser ju att lillkillen tycker att det är härligt. Har också märkt en tendens att fler och fler ger tillägg, bl.a. på min föräldragrupp. Ibland tror jag det handlar om en osäkerhet att barnet får i sig tillräckligt. Trots att barnet kanske går upp som det ska. Självklart är det bra att amma om man har den möjligheten, vilket inte alla har. Har sett att de har ämnet "Amning" här på fN, men du har kanske redan hittat dit!
 

Jag ammar fullt

Skrivet av  Elin med Lova 020806 och Dennis 000611
och har ingen brådska med annan mat! Dennis ammade jag i tio månader, då slutade han av sig själv. Det jag kände då var inte, som många tror, en lättnad. Utan snarare en sorts sorg, jag kände mig ratad på något vis... Lova tänker jag också amma så länge hon och jag vill!
 

Tyvärr!

Skrivet av  Annette med Philip&Melina
Jag vill så jätte gärna amma mina barn, men Philip hade jag bara mjölk till i 3v och sen sinade jag. Med Melina har det varit en kamp i 5mån. När hon var 3mån vägrade hon att ta bröstet men sen gick det över. Nu efter 5mån kämpande så har vi lyckats ganska bra med att kombinera amning med vanlig mat, vilket känns bättre än att ge tillägg, vilket hon nu bara fått på kvällen, men när allt nu har lugnat ner sig så åkte jag på världens magsjuka som pågick i 2dygn, så de två senaste dagarna har jag börjat sina vilket gör att Melina helt enkelt vägrar bröstet. Jag önskar att jag kunde amma henne till 100% och jag har verkligen försökt, med kamp, svett och tårar och med massor av stöd av min man, men nu måste jag nog ge upp. Så amma på och mys så länge du kan!!!!!
 

Helammar än så länge

Skrivet av  Eva m Martin 6/7 -02
och min kille är 4 månader om några dar. Det är bara fortsätta så länge det känns bra, det stod ju i aftonbladet att 33% av svenska mammor helammade vid 6 mån. Du kommer säkert vara en av dem och kanske jag också.

Jag tycker det är OK att amma om än inte direkt rosenrött jämt. Min man har gett bröstmjölk i flaska ibland, skönt att kunna göra lite egna utflykter tycker jag. Men jag ska fortsätta amma länge, även om han börjar äta mat och så.
 

Helammar...

Skrivet av  :: Mia & Therese 1/7 ::
...och det känns jättebra! (Tessan är 4 mån idag)
De flesta jag har kontakt med (alla i föräldragruppen + några andra nyblivna mammor jag känner) ammar också för fullt och tycker det är jättemysigt...

Vi har fått jättebra stöd vad gäller amningen, och de flesta vill väl fortsätta amma om allt funkar bra & man har tillräckligt med mjölk, eller?? Varför skulle man gå över till ersättning om allt funkar?
(Fast självklart, om man har något problem, eller av olika anledningar inte vill amma ska man ju inte göra det... var och en bestämmer ju själv hur man ska göra efter vad som känns bra...)

Däremot kan man väl börja med smakisar och så om barnet verkar vara färdigt för det... (fast själv väntar jag nog några veckor)

Men jag känner inte alls igen mig i det du skriver, att de flesta ger ersättning, och att man inte får nåt stöd med amningen... Min BVC-tant brukar fråga varje gång jag är där om jag fortfarande ammar, och då säger hon alltid jättebra, fortsätt med det osv...

Jag är borta en hel del från Tessan (jobbar bl a en dag i veckan, tränar rätt ofta osv...) då pumpar jag ur och det funkar jättebra...
Att det skulle vara bättre att ge tillägg än urpumpad bröstmjölk när man är borta verkar ju helsjukt! Varför det?

Ja hur som helst, ville bara peppa dig lite att fortsätta amma! Det är säkert jättebra för din lilla tjej!! Själv tänker jag (som det känns nu i alla fall) fortsätta så länge som möjligt. Helt åtminstone någon månad till (sen blir det väl mer och mer mat kan jag tänka...) och delvis så länge som möjligt.

Jag slutade amma min äldsta dotter när hon var ung. 8 månader. Innan dess hade hon inte varit sjuk en enda gång, men då satte det genast fart med förkylningar, lunginflammationer, öroninflammatiner osv... Behövde ju i och för sig inte ha med amningen att göra, men den här gången tänker jag ta alla chanser att stärka Tessans immunförsvar så länge som möjligt...

Lycka till!
 

Jag ammar ju!!!

Skrivet av  Trillian, Casper 020618, Saga 990403
Och jag ammade storasyster i 13 månader!!!
Casper har börjat med smakisar nu eftersom han är 4 månader, men inte några riktiga portioner. Han kommer säkert inte att äta någon hel portion förrän han är 6 månader. Saga åt inte mat med någon reda förrän hon var 10-11 månader, det var bara "tutte" hon ville ha...
 

aldrig gett tillägg, aldrig gett flaska

Skrivet av  anonym idag
Jag förstår precis hur du känner! Jag älskar att amma, tycker det är så otroligt mysigt och fint. Jag känner inget behov alls av att ge tillägg eller mjölka ur. Jag har ännu aldrig varit borta från min bebis i mer än ca en timme åt gången och har därför aldrig behövt pumpa ur och ge på flaska. Min bebis har aldrig haft en nappflaska i munnen!

Jag tänker fortsätta amma så länge min bebis vill det och kan gärna tänka mig att amma i två-tre år.

Och det är väl klart att amning är det bästa för barnen fast om man inte kan amma så har man ju inget val förstås. Men ärligt talat så fattar jag inte varför man inte vill amma sitt barn om man kan. Men det är ju upp till var och än att bestämma ändå, man kan ju inte tvinga nån att amma som inte vill.

Men jag älskar att amma och det gör min bebis också. Tycker amningen ger en närhet till barnet som inget annat ger och jag njuter av att vara helt unik för min bebis och ge den något som bara jag kan ge.
 

Varför anonym?

Skrivet av  Molly & Linn 27/6
Du sa väl inte som du måste stå till svars för eller som var något konstigt.
 

Men är inte alla...

Skrivet av  Titti m. Alexandra 30/6
...ammande mammor helgonförklarade överallt?! Det trodde jag i min enfald. Eller åtminstone upplever jag det så som inte ammat överhuvudtaget.
Jag tycker att jag ser ammande mammor överallt. Alla verkar amma - utom jag! Vilka blickar man får när man säger att jag ALDRIG ammat min yngsta flicka. Som om jag vore en utomjording - "Inte ammat?! Aldrig??!"
Man får höra så dåliga kommentarer, "Ammar man så blir ens barn SÅÅÅ friskt!, ammar man så får barnet SÅÅÅ mycket närhet!" (som om jag la min baby ensam i ett rum och rusade därifrån när hon ska äta - hur skulle hon kunna få mat om inte jag hade henne i famnen eller åtminstonde en armlängds avstånd??)
Sedan måste jag återigen få säga att vare sig jag, maken eller mina äldre barn som idag är 18 och 13 år är ammade och - PEPPAR, PEPPAR - vi är aldrig sjuka! Inga allergier, sällan/aldrig febriga, förkylda eller på något annat sätt "hämmade" över att vi inte blev ammade. Däremot verkar alla runtomkring oss vara mer eller mindre sjuka som oftast. Om dom är ammade eller inte vet jag inte.
Detta var bara en parentes - inget emot amning eller ditt inlägg utan bara min reflektion från "andra sidan" så att säga.
KRAM - fortsätt amma - det är inte fel och skadligt, lika lite som att inte amma/ge ersättning skulle vara det.
 

Jo visst är vi det!

Skrivet av  Elin med Lova020806 och Dennis 000611
Åtminstone tills barnet är sex månader... Sedan "ska" man, om inte sluta, iaf "trappa ner".
 

Bara ett kort svar...

Skrivet av  Christina m. Freja 25/5-02
Jag "tillhör" vårbarn mera... ;-)

Det där du skrev om att det skar i hjärtat att se barnet suga från flaska. Samma ska har jag kännt! Min älskade dotter suger febrilt från en plasttutte! Hon som ska ligga intill mig! ;-) Fast hon tar inte flaskan längre, och vi har slutat truga.

Jag ammar och ger smakisar. Ammar alltid efter smakisarna, även om de börjar bli större portioner nu. För Freja är det inte enbart mat i brösten, även trygghet, mysighet m.m.

Ska amma så länge det går. Nu är hon 5 månader.
 

Helammar..

Skrivet av  Marlene & Oscar 17/7
och trivs jättebra med det, dagens mysigaste stunder tycker jag (vi). Fortsätter gärna att amma länge...
 

Jag ammar också

Skrivet av  Helena m Ellen -99 & Agnes 20/6
och gjorde det 10 månader med storasyster. Kommer nog att fortsätta minst lika länge med Agnes. Tycker också att det är mysigt och förhoppningsvis bra mot allergier etc (har själv pollen- och djurallergi).
 

Självklart är du normal

Skrivet av  Gellan med Erik 020804
som njuter av att amma men jag håller inte med om att det är det som anses vara det "onormala". Tvärtom anser jag att amning nästan blivit som en sorts religion och de som gör annorlunda får gå i försvarsställning. Själv kan jag se både för- och nackdelar med amning. För mig är nackdelarna att jag känner mig låst. Jag vill kunna hitta på mer saker på egen hand men Erik vill inte ta flaskan så jag måste alltid vara inom "säkert" avstånd. Jag vet att det bara är för en begränsad tid - detta är mitt andra barn - men jag vet också hur dåligt man kan hinna må under denna begränsade tid. Så våra upplevelser av amning och synen på amning skiljer sig lite åt men jag respekterar din syn på det.

Må så gott!
 

Har noterat det samma

Skrivet av  Vickan m Elias-99 och Josefine 27/6
dvs att det är många som ger tillägg.
Det verkar som om det där att alla har nog mycket och alla kan amma inte stämmer. BVC brukar ju säga att det bara är ytterst få kvinnor som inte har nog mjölk. Jag skulle dock gissa på att det är så där 50 % av alla kvinnor som inte verkar ha nog med mat med tanke på hur många det är som måste ge tillägg.

Jag ammar dock. Helt och fullt. Och älskar det. Ingen brådska med smakisar här. Men så har jag aldrig haft några problem heller. Båda verkar bli /ha blivit mätta och vuxit / växer som de ska.

Elias ammade jag i nästan två år och väntade med smakisar tills han var fem mån eftersom han inte ville och han fick kolik av dem.
 

Jag helammar och är....

Skrivet av  Vibbsan med Emelie 17/8
så tacksam att allt har fungerat när det gäller detta (har iofs haft en massa mjölkstockningar). Jag tycker också att det är jätte mysigt och en stund av närhet som jag inte vill vara utan. Jag tror absolut att vi är helt normala. Här i spanien ser jag aldrig någon som ammar, däremot massor med små bebisar som får flaska, så här är det nog inte lika vanligt verkar det som. Kram på dig Vibbsan
 

Självklart ska du ge bröstmjölk

Skrivet av  Robins mamma
så länge du har så att hon bllir mätt.
Ammar själv och prtecis som du älskar jag det på alla sätt och vis oavsett tid på dygnet. Det är min och Robins stund tillsammans och den njuter vi av bådfa två oavsett vart vi är.
Ang smakisar så tänker jag precis som dig, varför ha så bråttom?? Jag vill helamma så länge som möjligt och funderar på att vänta med smakisar tills Robin är 6 månader.

Att så många börjar med tillägg och ersättning tror jag beror på bristande information och hjälp från BB och BVC. Där jag bor är det amningshysteri på högsta nivå, bröstmjölk hjälper mot ALLT och lite till och de som inte ammar får bannor för att de givit upp lite för lätt.
 

Önskar att jag kunde amma!

Skrivet av  Annie Viktors mamma
Efter 5v plågsam helammning blev jag ett med en bröstpump, allt för att mitt barn skulle få DET BÄSTA.
Men det bästa kom till ett mkt högt pris,jag var så bunden vid denna pump och vid spisen för att sedan koka pump o flaskor. Nu är killen 3mån och för en vecka sedan tog jag medicin för att få ett slut på mjölkproduktionen. Tack och lov så fungerar det utmärkt med ersättningen men det är med sorg i hjärtat jag blandar till den.
Trots att man har mjölk som räcker till och blir över så fungerar det tyvärr inte för alla att amma, jag hade så gärna varit en av de som njöt till fullo vid varje amning, men fick aldrig uppleva det.

Jag har dock inte sett någon trend mot att färre ammar, har inte stött på någon som ger ersättning under mina tre månader som mamma och det är jag ganska glad över. Där jag bor finns det mkt bra hjälp att få när man har problem med just amningen vilket jag är imponerad över. Har aldrig upplevt att någon sett ner på mig pga mitt val. Jag gav amningen en rejäl chans och det är jag stolt över. Nu tänker jag vara stolt över mig själv för att jag fattat detta beslut då jag äntligen kan njuta över att vara mamma och har med mina ögon sett hur mycket tid som hellst över till mitt barn.

Fortsätt njuta över din amning, det gör du rätt i.
MVH Annie
 

Tack för alla svar!!!

Skrivet av  Annika med Rebecka 020820
Vad jag kan utläsa är detta:
Det är fler än jag som ammar & tycker om det (hurra! Det känns verkligen skönt!!)
Fler än jag har märkt det här med att många ger tillägg osv, men det verkar främst gälla oss som enbart ammar (skönt jag har inte vanföreställningar)

Tror att det är som så att om man slutat amma/ger tillägg är man säkert känsligare för amningspropaganda.
Själv märker jag den inte vilket är synd för jag skulle verkligen behöva känna att jag gör rätt.
Ammar man är man säkert mer uppmärksam på hur många det är som _inte_ gör det för då är det annorlunda...
Tror jag...

JAg menade i alla fall inte att det är ett faktum att alla ger tillägg utom jag, men _de flesta_ i min omgivning gör det!
Menade heller inte att det är ett faktum att jag är utanför som ammar..men det _känns_ så!

Fast nu känns det mycket mycket bättre och jag ska genast springa upp och pussa på min rosenkindade, nyammade bebba som sussar så gott på pappas arm!
 

Jag helammar...

Skrivet av  Jane m Zacharias 020813
...och tänker fortsätta med det _åtminstone_ till efter jul!
 

Artiklar från Familjeliv