Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning

Skrivet av Sassi m Malin 9/7
Lite nyfiken... hur många ammar fortfarande?
Jag gör det - men Malins alla tänder får mig att fundera på att inte amma så länge till...
Svar på tråden: Amning

1 gång/dag

Skrivet av  Stemar & Edvard 020831
sen 3 veckor tillbaka ammar jag bara vid 5-tiden på morgonen. Edvard är 7 mån.
 

I do

Skrivet av  Karolina&Hedvig 020730
Jag ammar mest, Hedvig får 2-3 matskedar "riktig" mat om dan, mest ris&ärtor då och hon äter lite kex med leverpastej och så dricker hon vatten. Allt är fortfarande på smaknivå. Annars ammar jag för hela slanten, hon är precis åtta måander.
 

hej Karolina!

Skrivet av  sanna m. natalia 020717
låter ju ungefär som jag och Natalia då (se mitt inlägg nedan om du vill). oroar du dig för att Hedvig får i sig så lite "riktig" mat? har du pratat med BVC om det?
 

Nej.

Skrivet av  Karolina&Hedvig 020730
Jag vet att hon klarar sig bra, hon har runda lår och kinder och hon följer sin kurva alldeles utmärkt på bvc-besöken. Min bvc-dam säger att det ser bra ut, Hedvig är pigg och glad.

Mina tuttar är inte lika stinna som de var förr när hon var yngre men jag är fullt övertygad om att Hedvig får i sig allt som behöver, jag äter ju bra och därmed får hon ju i sig bra!

Vi trugar med mat nästan varje dag men jag kan ju inte säga att hon får i sig en hel måltid. Det gick bättre när hennes mormor matade henne, med mig så VET hon ju att jag har tuttar som hon kan få något annat från, så det blir nog hennes pappa ( somär alergisk mot kladd o sull, haha) som får ta över matningen.
 

slutat

Skrivet av  Camilla & Nathalie 14/6-02
Nathalie slutade när hon var 8 månader men vi stegrade ner succsesivt.

När hon var 4 så tog vi in smakisar
vid 5 månader så tog vi bort ett mål
vid 6 månader så tog vi bort ett till mål och då ammade hon bara morgon och kväll.
vid 7 månader så tog vi bort morgonmålet
Och vid 7½ månad så halverade vi kvällsmålet med hälften välling och hälften tutte.

Och sen fick hon sina två första tänder en månad efter jag slutat amma henne så hon väntade snällt med sina tänder! :)

Ja det är svårt at bestämma sig, jag ångrar mig ibland att jag slutat eftersom det var så himla mysigt. Men gjort är gjort och det är ändå ganska skönt!
 

Ammar

Skrivet av  Marlene & Oscar 17/7
morgon, kväll samt ibland på em. Amningen funkar jättebra så jag fortsätter ett tag till.
 

Jag..

Skrivet av  **Mia m Iza 10mån idag**
ammar lite fortfarande 2 g på morron, 1 g på kvällen...ibland på em om hon är ledsen eller har svårt att sova,,,fast vi har trappat ned, och såå mkt mjölk finns det inte längre i hinkarna*s*
Ammar nog tills hon är ca 1 år
 

Vi ammar..

Skrivet av  Angie med Emilia 12/8-02
ca 3 gånger per dag. En när hon vaknat på morgonen då tycker hon det är mysit med lite närhet och sen 2 gånger när hon ska sova på dagen (som en sövnings grej) På natten så ammr hon 4-5 gånger, jättejobbigt men on har blivit så orolig på nätterna och då vill hon tutta för att lugna ner sig!
 

Här ammas det

Skrivet av  Mooby med Melvin 29/7
Jag ammar på morgonen, på em o en gång på kvällen o kanske 1-3 gånger på natten. Jag tycker det är jättemysigt o skulle gärna amma mer o länge men Melvin bökar bort ett amningsmål i taget, just nu är det kvällsmålet som han bökar med, han bara stimmar o vänder sig bort så det slutar med att vi får ge nappen o söva honom utan. Vi har provat välling några kvällar så det kanske blir det i stället, han har börjat fuska så med kvällsgröten oxå nämligen. Jag tänker amma så länge Melvin vill o så länge det känns bra för mig. Vill inte sluta o sen ångra mig. Det är ju så kort tid ändå i det stora hela.
 

Jag!!

Skrivet av  Annika med Rebecka 020820
Ammar på morgnarna och vid middagslurarna. Ibland på kvällstid om Rebecka vill det, men oftast inte.
Är lite kluven eftersom vi försöker producera syskon och inte vill att amningen ska hindra ägglossningen...samtidigt är det ju så otroligt mysigt & härligt!
Så nej...det får nog bli åtminstonde morgonamning ett tag till...
 

Vi slutade

Skrivet av  Katarina m Isak 15/6
för ungefär tre veckor sedan och då var Isak 9 månader. Då hade jag bara ammat en gång per dygn i några veckor så det gick lätt att bara sluta. Han verkade inte sakna amningen alls och det gör inte jag heller... jag är verkligen glad att jag fick amningen att funka, hade det superstruligt de första veckorna, men lika glad är jag nu att det är över!! :-)
 

Tor ammar ca 4 gånger/dag

Skrivet av  Johanna med Tor 29/6
morgon
middag
eftermiddag
kväll
men det är mest lite mys
Han äter innan varje ammning utom den på morgonen
Nu verkar han faktiskt bli lite ointresserad....han bökar och vänder sig så jag funderar på att trappa ner och sluta så småningom kanske till sommaren.
 

1-3 ggr/dygn

Skrivet av  Elena med Tea
...men det har blivit mer nu när hon är sjuk...hon har inga tänder än...tack och lov :-)
 

Ammar lite...

Skrivet av  Trillian, Casper 020618, Saga 990403
...jag ammar Casper lite på kvällen och om han är extra orolig på natten.

Och om han är lite extra mammig och gnällig på dagen kan han få "tutta" lite som tröst. Fast tänderna skaver även när han inte biter...
 

Fri amning

Skrivet av  Robins mamma
kör vi på här än så länge trots 6 st bissingar i munnen. Liten har lärt sig att anpassa sitt tag om tutten efter tänderna.

Nattetid ligger han nog med bröstet i munnen konstant då vi samsover och på dagtid ammas det innan och efter sömnstunderna samt lite däremellan om han visar att han vill.

I övrigt får han gröt vid frukost, pure vid lunch och middag samt lite banan någon gång däremellan.
Dock äter han inte en hel potion
 

Morgon och kväll

Skrivet av  Anette m Lovisa 020626
Jag har hela tiden sagt att jag ska amma fram till april, sedan får det räcka. Lovisa får bröstet på morgonen och som sista mål på kvällen strax innan hon somnar.
Tänkte hoppa över morgonamningen och ge gröt istället. Ska bara komma ihåg det i morgondimman, imorse glömde jag och halade upp tröjan som vanligt...
 

Ja en massa gånger!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Tyvärr har det nästan blivit lite "bakslag" när det gäller maten. Jag ska försöka skärpa mig och inte ge Kalle bröstet hela tiden för då äter han så dåligt av annat. Jag ska ju börja jobba om en månad och då måste han faktiskt klara 5 timmar utan mig.
 

Ammar

Skrivet av  Maria-Pia med Jonathan 15/6-02
fortfarande och min son är 9 1/2 månad, jag ammar morgon, kväll och ev. natten när det behövs. Kan även bli mitt på dagen i bland
 

Bara på natten

Skrivet av  Tina m Jacob -99 & Oliver 020616
På dagarna är Oliver helt ointresserad och bara bits. Så det blir bara en slurk på natten när han är trött.
 

Ammar

Skrivet av  Elin med Lova 020806 och Dennis 000611
Jag ammar ganska mycket. Lova äter frukost, lunch och kvällsgröt men vill gärna avsluta alla mål med amning. Bröstmjölk är nog huvudfödan fortfarande och hon visar inga tecken på att vilja sluta med det.
 

Artiklar från Familjeliv