Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vällingfråga

Skrivet av Vibbsan med Emelie17/8-02
Jag har under ca 2 veckor försökt att börja ge Emelie välling på kvällen men hon verkar inte gilla det alls. Hon smakar på det och sen vill hon inte ha mer. Min tanke är att jag vill kunna erbjuda henne ngt annat vid nattningen så att jag ska kunna sluta amma. Hon tycker ju om vatten och kamomill thé så iofs skulle jag kunna ge henne det men välling mättar ju lite mer... Jag vet inte om jag ska fortsätta ge henne lite välling varje kväll och se om hon så småningom vänjer sig vid den nya smaken/konsistensen eller om jag bara ska ge upp, hur har ni andra gjort?
Svar på tråden: vällingfråga

Smakportioner

Skrivet av  Monika m Tilde
så började Tilde med välling. Det tog bra lång tid att vänja sig vid den nya smaken och konsistensen. Tillsist gjorde jag större hål i nappen, för hon fattade inte riktigt att om hon sög hårdare så kom det mer... Men det tog ändå tid att vänja sig - minst 1 månad. Nu tycker hon det är både gott och mysigt.
 

Lite socker i..

Skrivet av  Johanne
brukar hjälpa. Bröstmjölken är ju ganska söt så om man häller i ca en tsk socker i vällingen brukar det gå bra. Sen tar man mindre och mindre socker i. Vi gjorde så ett par kvällar (3-4 tror jag) och nu älskar lillen sin välling.
 

olika smaker...

Skrivet av  Camilla & Nathalie 14/6-02
vilken sort har du?

nu finns det ju mild , majs, ris, mild fullkorn och fullkornsvälling så testa lite olika. Majs är ju lite sötare. Men vänta tills det sista med att spetsa vällingen med socker eller nåt annat sött.

När min dotter skulle börja äta vanlig mat så vägrade hon och jag gav henne smakportioner i en vecka och sedan höll jag upp en vecka och sedan fortsatte jag igen. OCh då åt hon allt och det gör hon en idag.

Lycka till nu!

 

mild välling...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie 17/8-02
jag bor inte i Sverige och när jag nu senast var hemma köpte jag med mig en storförpackning av sempers milda välling från 6 mån. Välling finns ju inte här där jag bor så det är dessvärre lite svårare att prova olika sorter. Men jag tror att jag ska försöka göra precis som du har gjort, ge henne litegrann varje dag så kanske hon vänjer sig.
 

Jaha...

Skrivet av  Camilla & Nathalie 14/6-02
trist att dom inte har välling i alla länder. Det som är så bra och smidigt att ge barnen. :)

Jag vet att vissa även ger sina barn gröt innan läggningen för att dom ska vara mätta genom natten.
Och det funkar för vissa.

Hoppas det går bra för er nu!
 

ja, jag förstår inte...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie 17/8-02
varför man inte har välling i andra länder än sverige. Här köper man mjölkpulver för sig och gröt pulver för sig, sen gör man antingen gröt av det eller späder ut det mer så den blir drickbar - man skulle kanske kunna säga att det blir som välling då, men den har en massa socker tillsatt och smakar inte som vällingen vi har i sverige. Det är ju så mkt mer smidigt att ge välling och nyttigare också för den delen!
 

Jag gjorde

Skrivet av  Karin med Ida
så att jag gav Ida flaskan när hon i princip hade somnat i min famn. Hon var itne så pigg på det i början, men efter några kvällar så slukade hon alltihop.
Nu dricker hon 200 ml på kvällen och 200 ml framåt morgonen.
 

Gröt?

Skrivet av  Cecilia
Välling är verkligen inget måste! Prova gröt och se om hon gillar det bättre. Det finns ju många olika smaker att välja på.
 

ja...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie 17/8-02
Jag har fått för mig att det skulle vara lite mysigt för henne att få en vällingflaska när hon ska till att sova och en när hon precis har vaknat, istället för att amma henne. Vi får se, jag ska testa lite till och går det inte så får det bli kvällsgröt helt enkelt. jag brukar ge henne gröt i bland och det går ganska bra, den gröt som finns här är så söt bara... får koka egen i så fall.
 

Ett annat alernativ ...

Skrivet av  Cecilia
är ju helt enkelt att amma morgon och kväll? Om du inte trivs med det så är det ju självklart att du ska sluta, men om det bara är för att man "ska" sluta nu? Om det funkat bra hittills så varför byta en vinnande häst?
Bara en tanke ...
 

ja...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie 17/8-02
du har helt rätt och jag känner mig faktiskt inte helt redo att sluta amma henne helt ännu faktiskt. Som det är nu blir det mest kvälls/natt/morgon mål och ingenting under dagen och så kommer jag nog fortsätta ett tag. Jag känner dock att jag skulle vilja introducera ett alternativ till amningen så att jag kan avsluta den när jag känner att jag och Emelie är redo för det...
 

Risken är bara stor...

Skrivet av  Cecilia
att om du introducerar välling i flaska nu, så kommer det att konkurrera ut amningen mycket fortare än ni skulle vilja. Det verkar vara vanligt, efter vad jag har hört genom Amningshjälpen tex. Jag skulle inte ge välling om jag inte redan hade bestämt mig för att jag inte ville amma mer.

Sedan om ni ammar längre så behöver hon kanske inte en direkt ersättning för amningen när ni slutar? Kanske tex yoghurt eller smörgås kan funka lika bra istället då.

Det är inte alls dumt, konstigt eller speciellt länge att vilja fortsätta med amningen, tycker jag. man kan ju ha i minne att WHO faktiskt rekommenderar amning under barnets två första år minst "för optimal hälsa" som det heter. Man behöver absolut inte känna sig stressad att sluta amma nu bara för att andra tycker att det skulle vara konstigt att amma barn över året, eller något sånt. Det är ju faktiskt bra och nyttigt för barnet, så _om man trivs_ med att amma så är det väl jättebra att fortsätta.
 

Hej

Skrivet av  Åsa med Ida 1 år
Ida ville inte heller ha välling, vi försökte i flera månader. Jag ammade då fortfarande. Men jag märkte att min mjölk inte mättade ordentligt, eftersom hon vaknade jättemånga gånger varje natt och ville amma. När jag gav henne välling blev hon också jättearg, ibland smakade hon lite och slutade direkt som om hon tyckte det var äckligt. En kväll när jag satt upp och ammade och Ida var jättetrött började jag droppa ner välling med hjälp av flaskan ovanför bröstet (förstår du hur jag menar?) Hon verkade vänja sig vid smaken, och jag tryckte in flaskan i hennes mun och hon drack några klunkar, ville sen amma igen. Så fortsatte vi några dagar. Sen en natt när hon vaknade och var hungrig blev hon inte mätt av bröstet, jag testade då med flaskan igen - och plötsligt började hon dricka! Jag slutade amma samma natt (Ida var 10,5 månad gammal då). Hon dricker nu en flaska varje kväll och en gång på natten (hon är smal och behöver fortfarande sitt nattmål). Det är jätteskönt att veta att hon får näringen från vällingen de dagar hon äter dåligt (hon är inte så stor i maten). Hoppas du kan prova med samma metod och att det löser sig för er med. Det kan ju ta några månader, ibland accepterar de inte flaskan förrän man slutar amma, eller i samband med att man slutar. Lycka till och krama Emelie från oss. Hoppas ni hade det bra när ni hälsade på släkten i Sverige. Kram!
 

Tillägg!

Skrivet av  Åsa med Ida 1 år
Det var modersmjölkersättning vi lyckades med i början då Ida tog flaskan, jag mindes fel! Gick sedan över till välling efter ett par veckor, och det gick då bra eftersom hon vant sig vid själva flaskan och sugtekniken. Modersmjölkersättning är ju mer likt bröstmjölken och lite sötare än välling, men mättar inte lika bra. Det är inte bra att ha för stort hål i nappen heller, då rinner det för fort och kan kännas otäckt när de inte är vana. Du ska ha ett hål anpassat för den vätskan du ger.
 

Hej Åsa!

Skrivet av  Vibbsan med Emelie 17/8-02
Vad kul att "se" dig igen, det var länge sedan! Såg att ni har flyttat, har ni köpt hus kanske?

Jag var hemma i kära svedala en vecka nu i augusti, åååh vad det var härligt att få en liten dos av Sverige! Jag talade faktiskt inte om för någon att jag skulle komma hem (ja, förutom pappa och svärföräldrarna då). Jag kände att jag ville få vara hemma utan att ha en massa saker inplanerade för en gång skull. Patrik fick stanna kvar och ta hand om cafét och nyanställd personal - sån är jag...:)

Angående vad du skrev ovan, så kanske inte det är sån dum idé, att ge mjölkersättning i nappflaskan. Hon har ju inga problem att ta flaskan, men hon är van att få vatten eller kamomill thé (många ger barnen det här, men det kanske inte är så vanligt i Sverige?) i den så jag tror att vällingen har fel smak och konsistens för henne. Kanske är steget mindre till mjölk, för att kanske senare introducera vällingen igen... hmm, tål att funderas på.

Hoppas att allt är bra med dig och familjen! Har du börjat jobba föresten?
Kram från mig och Emelie
 

Hej igen Vibbsan!

Skrivet av  Åsa med Ida 1 år
Kul att höra från dig! Jag har aldrig hört talas om någon som gett kamomillthe till sitt barn förut, men det kanske är en bra grej som vi går miste om här i Sverige, det ska väl vara rogivande?

Tyvärr har vi inte köpt hus, men flyttat till en mysig lägenhet på ett ställe där vi känner oss mer som hemma, vi trivs superbra här i ett väldigt barnvänligt område, och det är ändå nära till jobb och affärer.

Så Emelie tar redan flaskan, ja då kanske det är konsistens och smak som du säger. Hoppas det går bättre med mjölkersättning, det kan du väl köpa i Spanien också antar jag, så du slipper "importera".

Vad skönt att du hade det lugnt och bra i Sverige, det behövde du nog, det är jobbigt med fullspäckade scheman då man ska träffa alla man känner under en kort period, det hinner du med en annan gång. Själv tycker jag det är synd att ni bor i Spanien, för du verkar så himla trevlig.

Jag har börjat jobba halvtid. Det är faktiskt roligt att vara på jobbet, och jag uppskattar mer dagarna jag är hemma med Ida. Men det är inte så kul att gå till jobbet när hon gråter då jag ska gå, och jag saknar henne nåt vansinningt när jag varit borta en hel dag...
Men hon är hemma med pappsen, så det går ju absolut inte någon nöd på henne, dom har jättemysigt och behöver den tiden för sig själva. Dom går på Öppna Förskolan och hittar på allt möjligt. Som tur är har Johan en jobbarkompis som också är pappaledig, så dom kan hitta på lite saker tillsammans. Det blir ju väldigt många mammor överallt annars. Har/ska Patrik vara hemma någonting med Emelie? Han har kanske träffat henne mycket ändå, genom att ni har jobbet gemensamt och du går dit ofta? Det kanske inte funkar så i Spanien heller, att pappan kan ta ut föräldraledighet?
Sköt om dig och familjen. Många kramar.
 

Åsa

Skrivet av  Vibbsan med Emelie 17/8
Hej igen,

Ja, det där med kamomillthe (och örttheer överhuvudtaget) tror jag är vanligare här än i sverige faktiskt, det är många som dricker det på cafét också). När jag drack amningsthe förut så fick Emelie smaka av det och hon gillade det jätte mkt (jag hade kamomill i det också) så jag fortsatte ge henne just kamomillthet.

Det låter så kul att man kan gå till öppna förskolan och träffa andra föräldrar och barn, ngt sådant finns inte här. Jag och några andra mammor (några svenska tjejer och ev. någon spansk också) har pratat om att kanske försöka träffas lite mer organiserat någon dag i veckan/månaden eller så, med lite mer eller mindre planerade aktiviteter. Det skulle vara kul tycker jag! Hur är det, har ni fortfarande mammaträffar på torsdagar? Har du ngn kontakt med Tess? Har inte sett henne här på fn på länge.

Jag har också börjat jobba en del. Det blir ngn timme varje dag, vissa dagar blir det ca 3-4 timmar. Vi har haft mkt att göra och nyanställd personal så vi behöver ofta vara där båda två. Emelie brukar sova ngn timme i vagnen runt två tiden, just när vi har som mest så det passar ju bra.

Här i spanien har man rätt till 3-4 mån föräldrar ledighet och 100 Euro/mån som en form av barnbidrag (tills barnet är 3 år) om man är anställd (vilket jag ju inte är, så vi har varken fp eller barnbidrag). Men vi får å andra sidan spendera mkt tid tillsammans hela familjen, så vi är rätt nöja ändå!

Nej, nu är det dags att få i sig lite frukost minsann, vi är alltid lite trögstartade så här på söndagarna... Sköt om dig och familjen! Kramar
PS. Har du MSN föresten?

 

Elvira gillade inte heller ...

Skrivet av  Milla och Elvira
.. välling i början. Så jag började att ge henne bröstmjölksersättning ur pipmugg... Det tyckte hon var rätt ok (för inte ville hon dricka ur flaska..). Sen började jag att försöka med flaska, och när det funkade så fick hon 1/5 välling, resten ersättning osv. Numera så ÄLSKAR hon sin välling, och blir jättesugen bara hon ser flaskan... Att jag var så envis beror på att hon hatar gröt, och NÅGOT av de två alternativen ville jag att hon skulle äta.
 

Prova Nestlés fullkornsvälling...

Skrivet av  Pontus och Felicias mamma
...med päronsmak. Den är iof. från 1 ½ år, men det struntar jag i, det är ju inget som skadar genom att ge en välling från 1½ år även om man är som i Felicias fall 14 månader - har gett henne den i ca 1½ månad. Innan dess så vägrade hon ALL välling, oavsett vilken jag provade, men redan första gången jag testade Fullkornsvällingen med päronsmak så tog hon flaskan och åt upp allt. Hon äter sin flaska varje morgon nu och är jätte ivrig, känns skönt för då vet jag att hon får i sig bättre med näring.

Kram Maria.
 

önskar jag kunde...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie 17/8
men jag bor inte i Sverige utan i Spanien och här finns tyvärr inte välling, (ett litet sortiment kan man få tag på i en affär som säljer svenska produkter, men jag tror nog det är de vanliga vällingsorterna då). Men tack för tipset i alla fall! Smakar det gott tycker du? Känner man päronsmaken? Det låter ju himla mumsigt!
 

Artiklar från Familjeliv