Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ammar!

Skrivet av Lilla mamman
Johannes är 14 mnd nu och vill fortfarande ha bröstet. Jag lät systrarna hans hålla på tills dom slutade själv (14mnd och 8mnd). Men dom tuttade bara på kvällarna på slutet. Johannes vill ha hela tiden! Just nu är det jättejobbigt fördi han är lite hängig och har feber så han orkar inte äta, men tutt vill han ha! Det känns som om han suger bokstavlig talat musten ur mig.
Är det flera som ammar fortfarande - inte bara goseamming?
Jag börjar känna mig lite udda....
Folk reagerar när stora killen börjar att dra i tröjan min och lägga sig ner för att tutta oavsett vart vi är.

Jag skall åka på kurs om et par veckor så jag hoppas hoppas hoppas att det skall bryta trenden.
Svar på tråden: Ammar!

Helammar för tillfället

Skrivet av  Robins mamma
eftersom sonen är sjuk och kräks av fast föda.

Hade jag inte ammat så vet jag inte vad som hänt, troligen hade det blivit sjukhus så jag struntar helt och hållet i min kropp och mina känslor just nu. Det viktiga är att sonen blir frisk igen.
 

Men så tråkigt!!

Skrivet av  Cecilia
Inte att du ammar, men att lilla Robin är sjuk!!! Vad ledsamt! Kan det vara mjölk eller gluten intolerans tror dom?

Ja, det är skönt och tryggt att man har amningen när de blir sjuka, tycker jag. Hoppas att han snabbt blir bättre. Skickar många styrkekramar från mig och lilla J. Vore roligt att träffas när ni mår bättre. *kramisar*
 

Har ingen aning

Skrivet av  Robins mamma
vad det kan vara, det kom tillbaka efter ettårssprutan (hade liknande vid 3-månader och 5-månaders sprutan)
En BM vi pratat med misstänkte att det kunde vara konserveringsmedel han reagerar på eftersom vi även haft lite problem med barnmatsburkarna.

Har läkartid den 17/9 och för att slippa kräkningarna tills dess (Robnin blir så förtvivlat lessen när han kräks) så har vi återgått tillhelammandet samtidigt som jag gått över på "stenålderskost" (from idag ifs).
Hoppas att det här hjälper för det är så tröttsamt just nu. Robin är inte nöjd - behöver mer mat men vad ska man göra.
Igår åt han en banan som fick stanna kvar.

Träffas mer än gärna över en fika när vi mår bättre eller vet mer.

*kramen*
 

Men....

Skrivet av  Emma med Jakob 020711
vad jobbigt för er! Men det får inte finnsa konserveringsmedel i barnmat, och det ska heller inte behövas eftersom det är helkonserver, så det är nog inte det iaf..
Hoppas han tillfrisknar snabbt.
 

Får inte och gör inte är två skilda saker...

Skrivet av  Robins mamma
Vet fler barn än min son som är allergiska mot konserveringsmedel (om det nu är det han är allergisk mot) som inte tål barnmatsburkarna.
 

mjölk och gluten

Skrivet av  Cecilia
Det är ju mjölkpulver i det mesta, och gluten i pasta och liknande ingredienser. Så det finns ju mycket att vara allergisk mot i burkmaten. Enzymet emulas som behövs för att kunna bryta ner gluten effektivt har man inte utvecklat förrän i tvåårsåldern! Därför tror jag att man ska vara försiktig med att ge sitt barn gluten rika produkter under de första åren. Jag ger inte välling och inte gärna sådan gröt som innehåller stora mängder gluten. I början kräktes Juni av bröd, men nu går det bra att äta bröd och pasta. Men lite försiktighet ska man nog ha, med gluten och komjölksprodukter! Yoghurt klarar hon, men inte grädde och glass. Man behöver ju inte vara allergisk egentligen, bara så att inte magen är utvecklad ännu för att klara det.
 

Jaa då!

Skrivet av  Cecilia
Jag ammar så mycket Juni vill, och trivs jättebra med det! Det är mysigt och praktiskt, hon blir lugn och glad, eller somnar bra. Och jag vet att hon får perfekt näring och jag tror att det till stor del är tack vare amningen som hon bara varit sjuk 2 dagar på hela året. :-)

Nu jobbar jag i och för sig på dagtid sen två veckor tillbaka, så då blir det ingen amning mellan 7-8 tiden och 16-17 tiden på eftermiddagen. Det har funkat bra det också, även om det kändes lite i brösten speciellt de första dagarna. På helgen har jag ammat oftare igen. Kanske var fjärde timme/femte timme på dagen ungefär, och lite oftare på kvällen.

Jag ammar ofta när vi är ute, och ingen har tittat konstigt eller sagt något om det. Hon är i och för sig en ganska nätt liten tjej, men hon springer ju omkring också. Men jag tycker inte alls att våra barn är särskilt gamla eller stora! Det är väl inte speciellt länge eller konstigt att amma en 1-åring heller? Om man ammar en 3-åring kan jag förstå att folk tittar lite nyfiket, men inte en liten 1-åring!? Tänk på också att Världshälsoorganisationen, WHO, rekommenderar att man delammar i minst 2 år. Det är ju jättebra för barnets hälsa om man vill och barnet också vill fortsätta - verkligen inget att skämmas för!!

Jag tycker du ska sträcka på dig och vara stolt över att du ammar! :-)
 

Stolt är jag!!!

Skrivet av  Lilla mamman
Många blir ju också imponerade når dom ser att jag har mjölk för jag har så pyttesmå bröst. Men min stora, starka son är helnöjd.
Och som Robins mamma skrev; det är rätt skönt att veta att han får i sig både näring och vätska nu när han inte är så pigg och inte har matlust.
Jag ser alla fördelar!!! Jag var bara så himmla trött i går och längtade efter nån timme för mig själv för han hade skrikit nästan hela dan och pappan var borta hela dan och kvällen. Det är mysigt med tre goa ungar men rätt jobbigt av och till, t.ex när man inte har sovit en hel natt på 6 år.... och på siste veckan knapt alls....
Men jag är glad och nöjd och ÄLSKAR min lilla gulleplutt som är ensam (utan mig eller pappa) på dagis nu för andra gång i sitt lilla liv!!!
 

Jaa ...

Skrivet av  Cecilia
ibland blir man ju helt utmattad, och då har jag ändå bara en liten vilda bebin! Visst är det som en berg-och-dal-bana? Ibland är man helt slut och tycker allt är jobbigt och deppar, nästa dag leker livet och man dansar fram som på små moln. Det känns som att livet har blivit så mycket mer intensivt och alla känslor så stora sedan jag blev mamma.

Verkar jobbigt men härligt med tre små barn! Hoppas att jag också får uppleva det om några år, just nu känner jag att jag har fullt upp med lilla Juni. *s* Jag saknar det första halv året så att det gör lite ont i hjärtat ibland. Samtidigt så finna det liksom inte med i bilden att jag skulle ha två barn samtidigt, jag tänker mig att Juni är liten och lugn igen. Fast hon är ju för härlig nu också, när hon är den stora tjejen, vild, glad och busig.

Fast jag tycker att det är mycket mer krävande nu än när hon var liten. Hon river ju halva huset, och vi plockar tillbaka, hon river fram, osv - ser ut som om det varit jordbävning efter ett par timmar igen! Vänder man ryggen till en sekund så har hon plötsligt dragit ner en blomkruka hon inet nådde veckan innan, eller smort in vardagsrummet med en paket Runda Bords. (Jag har jätteroliga foton på det - vad lycklig hon var!)

På något sätt föreställer jag mig att man skulle lära sig när man har fler barn? Få mer rutin, inte göra samma misstag, ha barnvändligare möblerat eller nånting. Det känns som att vi inte riktigt har koll på situationen, men samtidigt inte accepterat att nu är vi en barnfamilj och inte kan ha telefonkataloger och tidningar framme om vi inte vill ha hälften utspritt som smulor i alla rum, och andra halvan i Junis mage - återlämnat i små pölar av kräks här och var.

Hittills har vi inte lyckats något vidare ...
 

Jag ammar!

Skrivet av  Maja m. Axel -99 & Hjalmar -02
Hjalmar tuttar dygnet runt! Mest bara små slurkar, men verkar aldrig tröttna på tutte. Jag funderar på att sluta amma men vet inte om jag har hjärta att göra det! Jag vet att jag skulle få vara bestämd och att Hjalmar skulle vara jätteledsen och svår att natta. Och tuds nog slutar han nog ändå, om jag skulle gissa så har han nog tröttnat inom ett halvår.

Sen kan jag också erkänna att det mest är pga. omgivningarnas reaktioner som jag funderar på att sluta. Det är ingen som sagt något direkt till mig, men väldigt ofta händer det att släkt och vänner berättar (för femtioelfte gången) om den där grannen, eller kompisens kompis som ammade sitt barn tills h*n blev 3-4 år och hur äckligt det är!
 

jadå!

Skrivet av  angie med Emilia 12/8-02
Har precis slutat natt amma men dag amma gör vi fortfarande! Tänkte hålla på tills hon slutade själv men nu börjar jag faktiskt känna att det är lite jobbigt så jag hoppas det är över till hon blir 1½ iaf
 

Också

Skrivet av  Karolina&Hedvig
Ammar varje morgon - gör ju så att vi får sova säkert tre timmar längre, än om jag skulle gå upp och koka gröt vid 6-7. Så nu tuttar vi och sover till 9-10 istället :)
Funderar på att sluta också men håller med Maja där, har inte hjärta till det.

Och jag är verkligen döstolt när jag tar upp min korviga trettonmånaders bebis och ammar henne, på tåget, på fiket eller vertsomhelst.
Man måste se det lite i perspektiv, det är ändå så himla kort tid man ammar.
 

Japp

Skrivet av  Vickan m Elias -99 och Josefine 020627
Större delen av Jossans frukost är tutte. Tutte är även fika på em efter dagis.
 

nätterna

Skrivet av  Helen med Elsa 020719 och Matilda 000602
ammar jag fortfarande på ett par ggr
 

Artiklar från Familjeliv