Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

pilla på snoppen

Skrivet av Lille J\'s mamma
Låter ni era små pojkar få pilla och dra i snoppen?
Jag bryr mig inte om om lille J gör det, men jag har hört föräldrar som har sagt till sina guld på skarpen.

Vilken hållning har ni i den frågan?
Svar på tråden: pilla på snoppen

Jag brukar försöka...

Skrivet av  Trillian m Casper & Saga
....få honom att förstå att pilla & dra i snoppen får han göra när han badar. Det blir ju lite ofräscht om han sticker handen i blöjan och drar. Samma sak har jag sagt till min tjej... att klia sig i kissen (som vi kallar platsen runt urinröret) får man göra när man duschar eller badar, annars kan man ju få kissrester på händerna
 

Sluta, är det sant????

Skrivet av  Könet är inget skamset.
Varför?
 

Som du ser i mitt svar...

Skrivet av  Trillian m Casper och Saga (o Trean i magen)
...så är det för att det faktiskt inte är så vidare hygieniskt att dra i en snopp som ligger i en kissblöt blöja och sen stoppa handen i munnen... men visst... vill du att dina barn ska käka kiss, låt dem göra det.

När det gäller tjejens könsdelar så är det så att det faktiskt är lätt att få infektioner runt urinrör och blygdläppar om man med smutsiga händer håller på och pillar där. Det har hänt min dotter ett flertal ggr så jag vet vad jag talar om. DÄRFÖR tycker jag att det är lämpligast att pilla sig där nere för både kille o tjej NÄR MAN ÄR REN!!!!

Skrev jag något om att det är skamset som du antyder i din signatur???

 

Nej, nej, hahaha.

Skrivet av  mummie
Det var intressant att läsa ditt inlägg, det lät så himla likt min lilla mamma.
Mamma lät oss inte pilla mer än i badkaret, det bidrog till att jag har tyckt att det området är smutsigt och skamset.
Inga sura miner nu!
:):):)
 

Det har nog mycket med...

Skrivet av  Trillian m Casper och Saga (o Trean i magen)
...förhållningssättet att göra. Våra barn springer mycket "nakenfis" och att visa sig naken gör ju inget... och lite drag i snoppen är ju i regel inte direkt ohygieniskt.
Men eftersom vår dotter så lätt får infektioner (urinvägs- och i blygdläpparna) känns det orättvist att det skulle vara OK för grabben att dra i snoppen men inte för henne att pilla med blygdläpparna. Och du skulle höra hur hon pratar.... Mamma! jag har hittat ett hål! (och så förklarar jag att det är en slags tunnel där bebisar kommer ut) och sen undrar hon om man kan stoppa i saker där och jag ser framför mig hur hon stoppar upp diverse plastpärlor och andra saker som kan vara bra att ha.... Så jag föredrar om hon experimenterar i duschen/badet och inte när hon har en massa småsaker i närheten som man eventuellt får pilla ut sen ...
 

Det var en annan sak.

Skrivet av  mummie
Har hon lätt för infektioner då gör du helt rätt.
Visst är det svårt detta med snopp o snippa, bara för att snippan går inåt så är det mer uppmärksammat än snoppar.
Mina barn är också nakenfisar, när dom går in så tar dom inte bara av sig jacka och skor, ALLT åker av.
Jag var tvungen att skriva vem jag är, det passar nog inte mig att vara anonym.

:):):)kramar
 

så mycket han vill

Skrivet av  Catrin & August + BF 12/11
varför skulle så här små barn inte få göra det?

KAn förstå att man säger till äldre barn (typ barn i skolåldern), av den anledningen att människor i omgivningen kanske tar illa vid sig.

Jag vet en mamma som sa till sin 6-åring på skarpen. Han gisk ständigt och jämt och drog i snoppen. Mamman sa att hon inte hade nåt emot det så länge han var liten, men hävdade att pojkar som får gå och dra i snoppen inte heller kan låta den vara i fred när de blir vuxna män. Och det värsta hon visste var karlar som satt och tog sig i skrevet...
 

Bryr mig inte heller...

Skrivet av  Jullan m Olle
Han sticker dessutom inte ner händerna när han har blöjan på, så det är bra vid byte och bad som han är där och pillar. Då kan man ju tvätta händerna efteråt.

 

Det får han väl göra!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...det är ju bara när blöjan är av som han kommer åt så det är liksom inget stort problem, bortsett från att han alltid blir jättearg när blöjan ska på så han inte kommer åt längre...

När de slutar med blöja blir ju snoppen åtkomlig på ett annat sätt. Kalles storebror har jag sagt till att snoppen kan man pilla på när man är själv, t.ex. i badrummet eller i sitt rum, men det är inget man gör när andra är med. Jag vill definitivt inte skuldbelägga och få dem att känna att det är något äckligt med snoppen men samtidigt så tycker jag att de ska lära sig hur det funkar i samhället - man sitter inte och pillar med snoppen bland folk!
 

Han får pilla!

Skrivet av  Annika m. Robin 17mån & Michelle 3,5 år
Han brukar göra det på skötbordet och i somras gjorde han det på gräsmattan när han var naken nertill.

Det är väl när de blir större och inte har blöja som man får förklara att sånt får man göra när man är själv och inte med familj, besök och vänner.
 

Förstår inte...

Skrivet av  Anna-Carin
varför vissa gör en så stor sak av barnens könsorgan!
Det är en kroppsdel som vilken annan som helst för dem och det är väl klart att de små vill känna på det precis som allt annat...

Extra skoj blir det väl att få känna vad som finns under blöjan som de nästan alltid har på sig...

Det är ju inte alls sexuellt att utforska sin kropp på ett barns sätt och jag förstår inte hur man kan göra en så stor affär av det!
Barnets kropp är deras personliga ägodel och de måste få lära känna den utan att en vuxen ska hindra dem.



 

Artiklar från Familjeliv