Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

18-månaderskontroll

Skrivet av Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104 *
har vi varit på idag...
Rebecka är nu 90,5cm lång & väger 14,4kg.
Vi valde att vänta med MPR-vaccinet ett tag...

Hur stora är era 1½-åringar?
Svar på tråden: 18-månaderskontroll

Vi var på 1½-årskontroll

Skrivet av  Ango & Simone 020804 (Paulina -00 + bf 26/8)
i tisdags och då var Simone 84,2 cm lång och vägde 11,9 kg.

Kramisar
 

Vilken lång tjej!

Skrivet av  Catrin & August -02 & Astrid 031121
Jag som tycker att August är så lång, men han var "bara" 85 cm när vi var på 18-månaderskontroll i förrgår.

Nu funderar jag på ifall de mätte fel, det blev nämligen fel när Astrid skulle mätas.

Hursomhelst så var han som sagt 85 cm lång och vägde 16 kilo.
 

Bra fråga!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Vi har inte varit på 18-månaders kontrollen än men jag vägde Kalle förra veckan och då var han 82 cm. Hoppas nästan att jag mätte fel, för så kort kan han väl inte vara? Han har ju legat över medel på längdkurvan förut, det är väl inget bra tecken om de börjar falla genom kurvorna?

Vi har tid för läkarbesök och MPR-vaccination om ett par veckor. Vi väntar inte en sekund längre än nödvändigt med vaccinet för jag är MYCKET rädd för mässlingen. Jag vet flera äldre personer som blivit utvecklingsstörda pga hjärninflammation efter mässling så det är en sjukdom som jag har respekt för.
 

Isak är mindre..

Skrivet av  Katarina m Isak 020615
han är 83 cm och väger 12 kg, han är den minsta av mina killar (konstigt, för han var störst av dem när han föddes :-))
 

Pontus...

Skrivet av  Anna-Carin med Emma & Pontus
var 84,5 cm lång och vägde 12 240g.

MPR-vaccinet tog vi utan någon som helst tvekan!! Jag måste faktiskt säga att jag blir lite rädd då jag vet att många väljer att avstå/skjuta upp vaccinationen. Ju fler som gör det, desto svagare blir skyddet mot sjukdomarna för spädbarn som ännu ej är vaccinerade.

Får man fråga varför ni valde att avstå?
 

Ja det får du

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104 *
Vi valde att skjuta upp vaccinationen...inte att avstå.
Anledningen är påståendet att vaccinet kan orsaka autism.
Jag är livrädd för autism & autismliknande tillstånd. Min syster har asbergers och jag vet hur svårt det är, både för henne och omgivningen.

Jag diskuterade det här med vår BVC-sköterska och hon sa som så att för det första kan man inte bevisa att vaccinet har något med autism att göra. Men man kan heller inte motbevisa det.
De flesta barn som utvecklar autism & autismliknande tillstånd gör det mellan 18 & 24 mån ålder. Därför väntar vi tills Rebecka är 24 mån istället.
Ingen stor grej alltså...vi skjuter bara upp det ett halvår.

För mig känns det viktigt eftersom jag inte vill sitta och fundera på om jag kunde förhindrat det, om Rebecka skulle bli autistisk.
Om det händer vill jag kunna lägga ner 100% på att hjälpa henne på rätt sätt, utan att slösa energi på att fundera på vad jag kunde gjort annorlunda.

Sen sa även BVC-sköterskan att så länge vi håller oss i Sverige så är risken mkt liten att Rebecka skulle bli smittad av vare sig mässling, påssjuka el. röda hund.
Och eftersom hon inte ens går på dagis är risken försvinnande liten.

Hoppas inte att vårt beslut oroar dig allt för mkt :)

Kram
Annika
 

Jo, men det HAR ju motbevisats!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Det finns mig veterligt en enda studie som antytt att det skulle kunna finnas ett samband mellan MPR-vaccinet och autism. Den studien (en brittisk) har senare totalt dömts ut. Man kunde helt enkelt inte utifrån den studien dra några slutsatser alls. För att sen ta reda på om det ändå skulle kunna finnas något samband har man bl.a. utfört en mycket stor studie i Danmark (tror att det var förra året den gjordes). Studien omfattade både barn som vaccinerats och barn som inte vaccinerats och det visade sig att det helt enkelt inte fanns någon skillnad mellan grupperna. Båda grupperna hade identisk risk att utveckla symptom inom autism-spektrat. Den studien bör ju kunna betraktas som ett ganska kraftfullt bevis för att MPR-vaccinet INTE orsakar autism.

Det verkar som om det helt enkelt är en olycklig slump att autism ofta debuterar (eller åtminstone upptäcks) hos barn i 1.5-2-årsåldern. Då ligger det givetvis nära till hands att leta efter orsaker till autismen i händelser som inträffat straxt innan, t.ex. vaccinationer, men nu verkar ju den teorin vara tämligen grundligt undersökt och vederlagd.

...jag förstår mycket väl din känslomässiga reaktion med tanke på din systers diagnos, och menar absolut inte att ifrågasätta beslutet att skjuta upp vaccinationen några månader! Framför allt med tanke på att din dotter inte går i barnomsorg och ni inte tänker resa någonstans under det halvåret så är ju risken inte så stor att ni drar på er mässling och smittar några bebisar eller andra känsliga personer.

Självklart påverkas alla mer eller mindre av känsloargument i frågor som rör barnens säkerhet och hälsa, och konstigt vore det ju annars! Och MPR-vaccinet har verkligen risker (samma risker som mässlingen fast mycket mindre). Men just risken för autism pga MPR-sprutan tror jag att man kan betrakta som obefintlig.
 

Hmm okej

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104 *
Det var inte så vår BVC-sköterska sa, men hon vet väl säkert inte allt.
Hursomhelst...jag tror inte att Rebecka får autism bara pga sprutan, men jag vill eliminera den risken.
Äsch...du har uppenbarligen förstått hur jag känner och jag har lärt mig något nytt som dock inte förändrar något just nu :)
 

Oki...

Skrivet av  Anna-Carin
jag förstår att ni är oroliga och jag förstod även att ni hade tänkt vaccinera henne lite senare ;-)

Jag måste ändå säga att det låter som bvc-sköterskan ligger lite efter i informationen, för som Ida skriver så är det motbevisat, många gånger om!
Ni ska verkligen inte behöva oroa er för att hon skall få autism för det enda samband som finns är att det visar sig just i den åldern och då är det lätt att skylla på vaccinet.
Risken för att få en annan biverkning som tex hjärnhinneinflammation (biverkning av mässlingviruset) är så liten att det inte ens kommer upp i promillestadiet, och ur den skaran får man sålla ännu mer, eftersom det oftast bara drabbar barn med nedsatt immunförsvar.
Det kan jämföras med mässlingsviruset som har en dödlighet på 1-2% om jag inte missminner mig.
Landstinget har sedan uppkomsten av dessa rykten gjort omfattande studier och inget kan peka ut vaccinet. Hade det funnits minsta tvivel så tror jag att man skulle ta bort vaccinationen precis som man gjorde med tbc:n.
Med MPR uppväger fördelarna långt mer än nackdelarna vilket det inte gjorde med tbc.
Jag litar fullt på att experterna vet vad som är bäst eftersom det ständigt bedrivs forskning på området.

Jag tycker att det är synd att inte de som ger vaccinet har tillräcklig information eftersom så många är oroliga precis som ni och jag tycker att det är synd att media har förstört så mycket på den här fronten utan att sedan rätta till det.
 

Casper...

Skrivet av  Trillian m trean bf 13/9 någongång
...vägde 12.780 och var 86,5 cm lång på 1½ års kontrollen
 

Oliver

Skrivet av  Sussie & Oliver 1½ år & *bebis*
gjorde sin 1½ år koll i onsdags, då var han 20 månader. Han vägde 14300 och var 85 cm lång.
 

11560 gram och 84,5 cm lång. *imt*

Skrivet av  Emy m. Sebastian 26/8-02
.
 

Robin är

Skrivet av  Robins mamma
85cm lång, väger 13,2kg och klarade alla tester prima.
Även vi väntar med MPR, får se hur länge eller om vi låter bli helt.

Just för tillfället inväntar vi vattkoppor eftersom det går på dagis.

 

Li var 80 cm och vägde 11.5 kg *imt*

Skrivet av  Anna Maria med Li
 

Elsa

Skrivet av  Hanna m. Ludvig 0011 & Elsa 0207
Vi var på en något försenad 18-månaderskontroll för nån vecka sen (alltså vid 19 månader). Elsa var då 81,5 cm lång och vägde knappt 11 kg. En rätt liten tjej alltså, även om hon ligger i princip rätt på mittenkurvan.
MPR-vaccin fick hon inte, men det berodde mest på att hon åt penicillin just då. Nu avvaktar vi några veckor så att hon förhoppningsvis ska få vara frisk ett tag.
 

Filippa är...

Skrivet av  Elizabeth m. 3 små troll
87 cm och väger 11 400 gr
 

Thilde var

Skrivet av  ¤ Mia & Thilde ¤
83cm och vägde 10 010gr
 

Elfrida är liten

Skrivet av  Kerstin m. Elfrida-02 & Amandus-00
Först nästa vecka ska vi på 18-månaderskontroll men på hemmavågen väger hon ganska precis 10 kg och om vi ställer henne mot väggen får vi ihop till ca 75 cm. Liten, men naggande god!
 

jag tror jag sagt det förut men

Skrivet av  Stemar bf 4/6
jag måste säga det igen: ELFRIDA, vilket coolt namn det är! jag blir glad varje gång jag ser det.
 

Artiklar från Familjeliv