Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lillan till farmor eller tvärtom?

Skrivet av Anna snart med två
Jo jag undrar hur ni med två (eller flera) gjort med barnvakt när tvåan skulle födas?

Är det bättre för lillan att bo hemma med farmor som sover över, eller blir det mindre konstigt om hon får bo hos farmor? Helst vill jag ju bara vara borta en natt, men som sagt, man vet ju aldrig. Om vi blir borta länge kanske det blir mindre märkligt för henne om hon bor hos farmor.

Vad tycker ni?
Svar på tråden: Lillan till farmor eller tvärtom?

Så här gjorde vi...

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Vi hade en extrasäng bäddad åt farfar sista tiden här hemma ifall det skulle starta efter Rebecka gått & lagt sig.
I övrigt fall hade vi tänkt lämna henne hemma hos dem.
Nu bor ju Henriks föräldrar ganska nära så vi är där rätt ofta och Rebecka känner sig hemma där med.
Har vi någonsin barnvakt så är det dem.

Nu blev det ju så oturligt att vi spenderade ganska många dagar inne på förlossningen så Rebecka var hemma hos farmor & farfar i nästan en vecka.
Sen när Lukas var född åkte Henrik hem och hämtade henne så hon fick sova i sin egen säng och vara med sin pappa, för det är ändå det som är att föredra tror jag.

Hursomhelst...känner sig din lilla hemma hos farmor så tycker jag nog hon kan vara där...då funderar hon kanske inte så mkt på vart ni är.

Lycka till med allt :)

Kram
 

Mitt förslag

Skrivet av  Kerstin m. Elfrida-02 & Amandus-00
är att farmor kommer hem till er. Då får storasyster sova i sin egen säng och har sina leksaker etc. och kan kanske hjälpa till litet att förbereda för lillasyskonet. Men det behöver väl inte bli fler än en natt med barnvakt ändå? Eller stannar pappan automatiskt kvar på BB han också? När vår 02-a kom till världen så åkte vi in mitt i natten vid 3-4-tiden och då kom våra barns faster ångande med taxi. Sedan lämnade hon på dagis på morgonen. Men sedan tog papsen vid och hämtade och var mestadels med storebror de em, kvällar och nätter som gick innan jag kom hem. Jag snittades och blev kvar 4 nätter på BB. Där hade jag inte ens enkelrum så det var aldrig tal om att min sambo skulle bo där också. Men jag hade nog velat att han var med sonen ändå för att han inte skulle känna sig helt åsidosatt.
 

Vi lämnade av Paulina

Skrivet av  Ango & Simone 020804 (Paulina -00)
(då 1½ år) hemma hos farmor och farfar när vi åkte in till förlossningen för bedömning.
Nu blev jag kvar på förlossningen och pappa fick åka hem och hämta Paulina (trodde inte igångsättningen skulle funka förräns dagen efter) på kvällen.
Vid 23-tiden började mina värkar och maken fick ringa farmor som kom hem och sov hos oss medans maken åkte till mig på förlossningen. Simone föddes 01,35 och maken var hemma igen vid 5-tiden till en intet ont anande Paulina (som sovit gott hela tiden)!
Jag tror att det kan vara bättre om farmor kommer och sover hos er om det rör sig om en eller flera nätter. Det blir nog lättare för er dotter om hon finns på hemmaplan med sina saker.

Kramisar
 

När Casper föddes...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga o någon i magen
...var det lite bråttom och vi åkte direkt när farmor/farfar kom. Det var mitt i natten så Saga blev ledsen (men det gick över) Vi hade aldrig hunnit köra och lämna henne någonstans... inte kul att åka långt med värkar.

Vi ska göra likadant nu, farmor & farfar eller farbror får passa barnen när trean kommer, hemma hos oss. Det är lättast så med leksaker o sånt
 

hemma hos oss

Skrivet av  Filippa & Novalie-02 & Miranda -03
givetvis. då är det ju inte en ny miljö iallafall. vi lät en granne passa vår stora, hemma hon oss när vi var o födde
 

Vi hade

Skrivet av  Kristina S
vår stora tjej hos farmor och farfar. Min man körde henne dit på kvällen, efter att jag haft värkar hela dagen och förstod att det var rejält på gången. Agnes är född på förmiddagen nästa dag, och eftersom min man inte fick stanna på BB blev det bara en natt borta för stora tjejen. När det sedan var dags för mig pch Agnes att åka hem kom pappa och storasyster och hämtade oss. Jag tycker att det fungerade jättebra.
 

Kan tillägga

Skrivet av  Kristina S
att storasyster i vår familj var nästan fyra då, och van vid att vara hos farmor och farfar två dagar i veckan.
 

Artiklar från Familjeliv