Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lille J tuttar

Skrivet av * Marie-72
fortfarande.
Käre nån han är ju snart 21 mnd gammal!
På sätt och vis tycker jag det är ok. T.ex förra veckan när han var sjuk, då var det bara tutte han ville ha. Men sen när han är frisk igen och tillbaks på dagis, så går jag omkring på jobbet med värsta mjölksprängen.
Och så vill han ha tutte minst 2 gånger om natten.
Han ligger brevid mig och tar för sig så jag behöver inte böka för mycket, men när han har tömt på en sida så kryper han över mig till andra sidan och DÅ blir det bök. Det verkar inte som han vaknar, han gör detta i sömnen, men jag får min sömn störd varje natt.

Jag har inte lust att sluta amma, men liiiite jobbigt är det nu när han är så stor. Vissa tittar lite snett....
Jag försöker undvika att ge honom när vi är borta eller har främmande, men det verkar som om han just i sådana sammanhang vill demonstrera vem som bestemmer. Fast jag ger mig inte, och maken är ett bra stöd och distraherar honom.

Finns det fler som ammar sina sommarbarn -02 fortfarande, eller är jag ensam kvar?
Det vore så skönt om jag visste att fler känner, tycker, upplever, det samma som jag.
Svar på tråden: Lille J tuttar

Nä,

Skrivet av  Emma m. Jakob 020711
Jakob slutade självmant för ett år sedan, men jag tankar fortfarande i honom en flaska välling vid 22.00 för att han ska sova natten igenom. (Kanske värt att prova om det går?)
 

VÄLLING!??!

Skrivet av  * Marie -72
Alla tre barnen har totalvägrat!
Här har de gått direkt från tutte till gröt och macka.
Tjejerna slutade självmant när de var 14mnd och 8mnd gamla.
Jag vill ju leva efter principet att barna skall få sluta själva.
Lille J vill inte ha välling, han vill inte ha bröstmjölk på flaska och han vill inte ha napp. Han vill ha MAMMA.
Han sitter faktisk i mitt knä och tuttar just nu. Fast nu blev han klar, då drar han tröjan ner över bröstet och klappar på den.
Han e ju jättegullig.....
 

Clara slutade i januari

Skrivet av  lili m clara 020901
då hon var drygt 16 månader. eller rättare sagt jag tog beslutet bl a för att min rygg tog så mycket stryk och jag kämpat på med ryggvärk sedan hon var åtta månader. Jag hade gärna fortsatt och sörjde amningen länge. Clara däremot var lite arg i några nätter, åt välling en gång per natt i ytterligare en vecka och började sedan sova hela nätter. Det hade vi inte alls räknat med. Däremot sover vi lika illa fortfarande eftersom hon ständigt klättrar omkring på oss i sovande tillstånd (vi samsover oxå). *ler*.

Jag tycker att du skall stå på dig och fortsätt amma så länge ni båda trivs med det. Jag förstår så väl dina känslor av att inte amma offentligt. Jag undvek också det på slutet, men visst är det knasigt att det känns som om man behöver försvara sig och sitt barn. Det är väl det naturligaste i världen!

Jag minns att jag ammade C på dagis nån gång alldeles innan vi slutade för att hon slog sig och ville ha tröst. En av fröknarna kommenterade det med "Jaså,du ammar fortfarande!", men sade inte så mycket mer.

Fortsätt du så länge det känns rätt.

Lili m Clara
 

Här är en till "tuttare"

Skrivet av  Robins mamma
Dock "bara" 19 månader gammal men det är inte bara han som ska "tuttas" utan även bilar, gosedjur och böcker.

Vi ammar inget på nätterna (22-07) då jag för några månader satte stop pga sömnbrist. Äta får man göra på dagtid och det tog en natt eller tre innan Robin accepterade det. Dock har jag aldrig lämnat till någon annan utan kramat och tröstat med "mamma finns här även om du inte får tutten".

Precis som J går Robin på dagis så då äter han som "alla andra". Ammar gör vi på morgonen, efter dagis oavsett vart vi är (jag orkar inte bry mig om dumma kommentarer utan svarar med något drygt tillbaka) och på kvällen när han ska somna.

Jag tycker amnigen är ett perfekt sätt att trösta, återknyta familjen efter dagis och att varva ner efter bus och lek.

Dock är det aldrig kul att vid sjukdom behöva gå tillbaka till helamning men jag tycker det är bättre att amma och veta att våra små får i sig det de behöver än att behöva tvinga i mat och dryck på annat sätt.
Ammar man inte gör man självklart vad man kan.
 

Jaa då!

Skrivet av  Cecilia med Juni
Juni ammar och vi trivs bra med det! Jag tycker faktiskt inte att de är så stora ännu heller, det är bara fördomar. WHO rekommenderar ju faktiskt delvis amning i _minst_ 2 år, och därefter så länge man vill, "för optimal hälsa" som det så tjusigt heter. Det är nyttigt att amma, fortfarande bra mat, stärker immunförvaret, fettsyror för hjärnans utveckling vilket minskar risken för tex dyslexi och ADHD, minskar risker för cancer hos mamman, minskar risken för barnleukemi, minskar risken för övervikt osv - det är en jättelång lista på fördelar! Varför sluta då om man trivs med att amma?

Jag tycker att det inte alls är konstigt att amma de första åren, det har ju människor gjort i tusentals år och gör fortfarande i större delen av världen. Det som är konstigt är snarare vår kulturs syn på amning och de korta amningstider vi plötsligt fått bara de senaste 100 åren.

Missförstå mig rätt nu, jag har full förståelse för att man väljer att gå över till flaskmatning pga problem med amningen, och ibland är flaska i det enskilda fallet ett bättre alternativ. Vissa kvinnor trivs inte med att amma, och då är det bättre att ge flaska än att amma av plikt och må dåligt av det, vilket skapar en konfliktsituation med barnet och försvårar anknytningen. Men jag tycker att det är ett problem att något så naturligt som att amma längre än ett par månader inte är riktigt accepterat i vår kultur och att det finns så mycket tokiga fördomar om att amma större barn.
 

Jossan tuttar vidare

Skrivet av  Vickan
vi får se om hon slutar självmant vid 2 årsåldern precis som sin bror.

Jag bryr mig inte vad andra tycker. Min dotter mår bra av tuttandet och jag har inget emot det.
Har inget emot att amma offentligt. Det känns helt naturligt att fortfarande amma.
 

Sparris och blomkål

Skrivet av  Anna snart med två
Om du skulle vilja sluta i alla fall så funkade det här otroligt snabbt för mig: Sparrisdiet, gärna alternerad med blomkål, i några dagar. Mjölken smakar jätteäckligt då :), min lilla flicka slutade helt tvärt och gick över till välling utan diskussioner.

Snaaaart är det ju sparrissäsong.
 

oja skönt att det är fler

Skrivet av  Angie med Emilia-02
Emilia är nu 19 månader och tuttar fortfarande. Just nu är hon inne i en period när hon är väldigt ängslig och vill ha tutte så fort hon känner sig blyg/trött/rädd/gosig osv

Jag tänkte absolut inte amma såhär länge men tiden går så himla snabbt och så är man här helt plötsligt. Om folk få reda på att jag ammar henne så tar dom väldigt illa vid sig så jag säger att jag inte ammar längre det är ju min ensak. Det jobbiga är dock när man är bland folk och Emilia känner sig blyg och börjar ropa tutte och drar i min tröja...

Då kan folk titta lite konstigt på mig men äsch det är väl deras problem...

Nattamningen är ju ett problem dock...skulle vilja sluta och har gjort ett par försök men det är ju hopplöst till slut är man så trött att man ger med sig för att få somna om tillslut. Hon kan vakna ofta och vilja tutta några gånger per natt...

Men som sagt det är skönt att det finns fler som tuttar fortfarande
 

Artiklar från Familjeliv