Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagis plats

Skrivet av Bumbi med Ronja 16/6-02
Jag är så trött och arg på Borlänge kommun. Vi ställde Ronja i kö i September månad -03 för att förhoppningsvis få en plats i Januari -04. Idag när jag ringde för 100:e gången så sa dom bara att dom har inga platser och vi kan inte få någon för ens i Augusti. Såg idag i Aftonbladet att dett var en artikel om några mammor i Borlänge som inte har fått dagis plats och tänker JO anmäla kommunen. Fattar inte vad kommunen tänker med, det var så mycket prat i höstas att ALLA skulle få barnomsorg och att dom skulle utöka avdelningar mm.
Svar på tråden: Dagis plats

Kan inte stämma!!!

Skrivet av  Tanja med Paulina 24/7- 02
Är det så att ni inte får plats på just det dagiset ni valt eller får ni inte plats överhuvudtaget??? Är det det andra så är det jätteilla och ska anmälas till Skolverket (rätta mig någon om jag säger fel) Alla kommuner har skyldighet att ordna barnomsorgen 4 månader från det datumet man sökt. Är det för många barn, fine, öppna fler förskolor! Så var det för oss, vi bor i Hägersten, (lite utanför Stockholm)och här har de öppnat 2 nya förskolor och utökat de gamla pga att många barnfamiljer har flyttat in i stadsdelsnämnden/fått barn.

Jag vet att barnkullarnna är stora men har faktiskt inte hört talas om att man får vänta på plats i 6 månader, så som ni får göra. Anmäl, bråka, hota, det är fullständigt oacceptabelt!!! jag är så förbaskat trött på a tt det ska sparas på våra barn *morrar*

Kram till dig, skriv gärna hur det har gått!
 

Hej

Skrivet av  Bumbi med Ronja 16/6-02
Jo tyvärr så är det så att Ronja står i kö på alla dagis som finnes i Borlänge. Men grejen är ju hur mycket energi man orkar lägga ner på en anmälan, då kommunen iallafall inte kan få något "straff". Men jag ska ta kontakt med dom mammorna som skrev till Aftonbladet.
 

Usch vad dåligt!

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
Borlänge verkar ju inte ha någon bra koll på det där med barnomsorg :-(

Min syster bor i Uppsala och där är det också urdåligt. Det är så gott som ingen som får plats inom de lagstadgade 4 månaderna (längre kö får det ju inte vara).

Jag blir så ARG - först lockar politikerna röster från småbarnsfamiljerna med maxtaxereformen och sen blir det så här... större och större barngrupper och längre och längre köer till barnomsorgen. Jag skulle gladeligen betala betydligt mer för barnomsorgen - tror politikerna verkligen att det är PENGARNA som är det viktigaste för barnfamiljer? Jag tror att de flesta som har råd hellre skulle betala mer om barngruppernas storlek kunde minskas och kötiderna kortas.

Finns det verkligen inte plats, på något dagis, ens i augusti, för barn som är 1.5 år nu?! Det är ju så dåligt så man tror knappt sina öron!

Vi hade tur när Kalles storebror var liten, egentligen skulle vi inte ha fått någon plats alls (eller möjligtvis på ett provisoriskt dagis några månader senare än vi ville, fast då skulle han ha fått byta dagis efter några månder - vem tror att det är bra för en ettåring?) men så skakade kommunen på något vis fram en plats hos en dagmamma (vi hade iofs sökt dagis)! Och när sen Kalle skulle börja i barnomsorg i somras så trollade dagmamman med tårna så att han också fick plats där. Så vi ska ju inte klaga. Men hoppas att det löser sig för er!
 

Artiklar från Familjeliv