Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå stolar...

Skrivet av Trots eller annat?
Dottern på 20 månader har börjat vägra sitta i sin barnstol vid måltiderna, hon gråter och sparkar ifrån med benen bara man närmar sig stolen...om vi sätter henne där ändå, gråter hon tröstlöst, värre och värre och äter inget förstås. Ända tills vi tar upp henne. Tar vi upp henne sitter hon i mitt knä och äter, inte så praktiskt...

Utöver detta har vi varit ganska skonade från trots, eller vad det är, så det är svårt att veta hur man ska agera.

Tror hon känner sig "fastbunden" när hon sitter i stolen. Någon som har något bra råd, eller alternativ? Är vi för mesiga, ska vi låta henne sitta där och gråta? Tror det är pga att hon äter lite dåligt som vi hellre tagit upp henne och låtit henne sitta i knät och äta, vi är rädda att det inte blir någon mat äten liksom. Men detta håller ju inte. Eller går det över?
Svar på tråden: Apropå stolar...

Våran dotter....

Skrivet av  AnMa
...vill inte heller sitta i sin matstol utan föredrar att sitta på storebrors stol, som är som en vanlig stol fast högre. Detta började när hon började på dagis för där sitter de på små stolar som är som vanliga stolar.
 

Hej

Skrivet av  Mallsing med Elsa-98 och Elvira-02
Min Elvira som sitter på en tripp-trapp stol har vi fått ta bort bygeln på för länge sedan så att det är som om hon sitter på en vanlig stol. Storasyster sitter ju på en vanlig stol och det viktigaste i livet är att göra samma som storasyster. Mitt råd är att skaffa en ny barnstol åt er dotter om inte det går att ta bort bygel eller liknande. Hon känner sig säkert instängd som du skrev och jag tror inte att det handlar om trots. På Ikea finns det bra barnstolar som är som en vanlig pinnstol fast mindre och högre.
Lycka till
 

Jag tror att det är ganska vanligt

Skrivet av  Ango & Simone 020804
att de beter sig så där nu.
Har ni testat att låta henne sitta på en vanlig stol och äta? Jag skulle gissa att det går mycket bättre än att ha henne i barnstolen.
Nu har de börjat bejaka det egna jaget väldigt mycket och kan själva se att de "särbehandlas" från andra familjemedlemmar med vissa saker...var och hur man sitter och äter t ex.

Hoppas det löser sig för er!

Kramisar
 

Kan hon klättra i stolen själv?

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Rebecka vägrar sitta i sin tripp trapp stol om hon blir lyft i den, men att klättra i den själv går bra.
 

Blivit stor

Skrivet av  Cecilia med Juni
Jag tror att hon har vuxit ifrån stolen helt enkelt. Hon behöver inte sitta med bygel längre, och känner sig nog lite instängd. Vi har nyligen tagit bort bygeln från Tripp-trapp stolen, har man en annan typ av stol är det kanske dags att byta modell nu?

Sedan kan det ju komma perioder då man behöver mer närhet också, och vill. Jag gillar inte alls ordet "trots", jag tycker att det är mycket bättre att prata om självständighetsutveckling. Det är ju något friskt och positivt att barnet får en egen vilja, inte något dåligt man ska försöka knäcka eller så! Även om man inte alla dagar har tålamodet och orken att vara den mest pedagogiska förälder som man skulle vilja vara ... ;-)
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Kanske ej trots då
och tack för tipsen, ingen som tyckte att detta var "trots" och det var ju skönt att ni inte tyckte vi var mesiga föräldrar eller nåt ;)
Tripp-trapp-stol är just vad vi har, provade att ta bort bygeln och hjälpte henne upp, hon tyckte det var LITE kul såg det ut som, men jag är rädd att hon glider av den. Ska prova att skjuta ut brädorna lite så det blir stadigare. Men hon kan nog inte klättra upp utan hjälp, det är för högt upp. Nu ville hon ändå komma till mammas knä efter att ha provat, men jag ska fortsätta testa...TACK!
 

Oliver

Skrivet av  Tina m. Jacob -99 & Oliver -02
har en tripp-trappstol utan bygel. Funkar jättebra för han hoppar upp själv och sätter sig. Går sen ner själv när han är färdig.
 

Vår son...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga o någon i magen
...sitter på knä på vanlig stol eller på en av IKEAS höga "småbarnsstolar" som är som vanliga stolar, bara lite högre
 

Artiklar från Familjeliv