Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skäms över att fråga men...

Skrivet av Novis på pottor
Min kille är nu 19 månader och jag tänkte börja potträna honom... Men hur GÖR man? Jag vet att det är heldum fråga men jag vet liksom inte hur man ska börja... Sätter man honom bara på pottan vid vissa tidpunkter? Ska han bara sitta där när han själv väljer? Om han börjar kissa (om han är naken), ska man rusa och sätta honom på pottan?

Snälla - hjäääääälp! :-)
Svar på tråden: Skäms över att fråga men...

Vet inte riktig då..

Skrivet av  Mia m. Noel
min kille är livrädd för pottan.
Under Barnuppfostran finns det ett Pottsnack, där kan du nog få många tips. Det är det råd jag kan komma med. *s*
 

Vi gör/gjorde så här:

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Han är alltid naken på underkroppen hemma. Vi började med att fråga varje ½ timma "vill du kissa på pottan?". (Han visste vad kissa var för det är mkt fachinerande att se oss göra det). Ibland kom det i pottan och ibland inget. Då det kom var det stor glädjeyra, vi bar den tillsammans till toan och hällde ut kisset, sen får han spola själv. Nu går han alltid till pottan själv utan att vi påminner. Funkar även att bajsa där. Det tog bara ngn dag för honom att fatta vad det går ut på men det funkar bara om han är naken, blöja på så säger han inte till.

Tror det är viktigt att dom får ta det i sin egen takt. Att dom är intresserade och känner självförtroende och inte press. Det kommer när dom är mogna för det.

Lycka till:-)
 

Koppla ihop med kissandet

Skrivet av  Cecilia med Juni
Om du vet att han brukar kissa vid en viss tid på dagen, tex på morgonen, så prova att sätta honom där vid den tiden. Skapa inga prestationskrav att han måste kissa, men erbjud honom möjligheten. Sedan kan du sätta honom på potten efter att han tex kissat om han är naken och kissar lite på golvet, så att han kopplar ett samband, eller i samband med blöjbyte. Prova lite då och då.

Sommaren är nog en bra tid att ta bort blöjan helt så får det gå lite som det vill till en början, då kan man ju kissa ute och det gör inte så mycket om man blir blöt när det är varmt och man inte har en massa overaller på sig.

Jag tycker att sittring till toaletten både är mer hygieniskt än potta, och så vet de ju att det är där vi vuxna går på toa. Så vi har valt det istället.

Fast jag har haft en oförskämd tur med att Juni själv tagit initiativ till att kissa på toaletten! Jag trodde det låg långt fram i tiden! Men så började hon klä av sig naken stup i kvarten och kissa på golvet (vilket jag inte riktigt tycker är så mysigt, har inget avslappnat förhållande till kiss och bajs).

Då provade mig sambo att sätta henne på toaletten och hör och häpna så kissade hon där! Och tyckte det var kul och nu säger hon till någon gång eller flera under dagen att hon vill kissa och går till toaletten. Tar hon av sig naken och kissar lite på golvet så hämtar hon mig och visar och säger "oj oj", och sätter jag henne på toan så kissar hon klart det mesta där! Jag fattar ingenting!!! Kan man bara ha sån tur? :-)
 

Saga...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...blev "rumsren" när hon var sjuk en sommarvecka och sprang runt nakenfis i huset. Vi hade en potta framme och hon satte sig direkt där... hon var drygt 2 då.

Casper ska vi träna på liknande sätt... han får springa nakenfis och så har vi en potta framme. Han vet att man ska kissa där,men han tycker det är så spännande när det kommer kiss att han bara står och tittar på strålen och beundrar sig själv *s*

Saga var intresserad av pottan mycket tidigare, hon testade den då och då från hon var 1½.
 

Låt honom gå med rumpan bar...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...det tror jag är det effektivaste. Förr eller senare så kommer de på att de kan styra kissandet och sen står det inte på förrän de klarar att kissa i toan! För barn som har blöja hela dagarna är det nog svårare eftersom de inte ser vad som händer (och inte får tydliga signaler som nerkissade fötter heller).

Kalle har hittills inte gjort några som helst framsteg trots ihärdigt "tränande" under ett antal månader... han får gå med rumpan bar rätt ofta och sitter på toa när han vill (jag erbjuder ofta men det är inte alltid han nappar på idén) men hittills har han aldrig kissat i den. Ibland kan man se hur han verkligen står och kniper för han kissar inte gärna på golvet, men sätter man honom på toa där så sitter han där med och kniper... och sen kissar han på golvet när man väl lyft av honom. Jaja, förr eller senare trillar väl polletten ner... :-)

Jag brukar inte göra någon panikrusning till toan med Kalle när han kissar på golvet. Man ska ju inte skärra barnet! Utan jag konstaterar lugnt att jaha, kom det kiss på golvet, då får vi torka. Behöver du kissa lite i toan också kanske? Och så går vi dit om han vill. Jag brukar berätta för honom att sen när han blir lite större så kommer han att kissa i toan som alla de stora barnen.
 

Rumpan bar

Skrivet av  Hanna m. Ludvig & Elsa
Vi har kört med att låta Elsa gå med rumpan bar här hemma (gjorde samma med storebror). Testade lite då coh då först, men i början klarade hon inte av att hålla sig så många minuter åt gången. När vi mäkte att hon höll sig längre, lät vi henne gå utan blöja här hemma och det gick rätt fort att få henne att förstå när det var dags att sätta sig på pottan. Började hon kissa lyfte vi in henne till pottan och sa att det var bättre om hon kissade där.
Nu är hon dagtorr sen några veckor tillbaka. Hemma har hon varit torr i ett par månader nu men det har inte funkat på dagis förrän alldeles nyss.
Kan tillägga också att hon har varit intresserad av pottan sen hon var i ettårsåldern, förmodligen mkt pga att hon vill göra allt som storebror gör. Är barnet inte intresserat kanske det är svårare att komma igång. Och torra blir ju alla barn förr eller senare.
 

vi har

Skrivet av  Mysan
haft våran son naken väldigt ofta den senaste tiden. Han vet precis vad han ska göra på pottan och lyckas alltid kissa då han sätter sig. Det handlar vell om att han ska lära sig att känna igen signalen och hur det känns så att han hinner i tid. Många gånger så frågar jag om han behöver gå på pottan och då svarar han nej, men bara nån minut senare så kissar han i allafall fast på golvet. Nån med erfarenhet av att lära sitt barn att bli torr? tips?
 

Kissa

Skrivet av  Jenny m Ella 0208 & Emmy 9808
Våran Ella säger gärna till att hon ska kissa, men hon vill inte sätta sig på pottan utan vill ha blöja på sig. Är hon naken så kan hon säga till att hon ska kissa och det kommer där hon står och det gäller även om hon har blöja på sig. Hon har aldrig suttit ens på pottan vi har frågat och visat men hon vill inte, vi har erbjudit toa stolen men icke, jag resonerar som så att det kommer när det kommer det gjorde det med våran stora tjej och hon var 2 år och 3 månader när hon slutade med blöja på dagen och hon hade inte varit särskilt intresserad av pottan utan det bara kom en dag.
 

TACK så mycket för svaren!

Skrivet av  Novis på pottor
Ska ge mig på detta snart... Och kommer låta det ta den tid det tar, det är ju inte bråttom! :-)
 

Vilka bra tips

Skrivet av  Catrin &August 02& Astrid03
vi har precis börjat försöka intressera August för pottan men nu efter denna mycket intressanta ska det nog bli bättre
Måste erkänna att jag har varit alldeles för rädd att han ska kissa och bajsa på golvet, men när jag tänker efter så beror det väl mest på att jag tycker det verkar så besvärligt att springa och torka hela tiden. Men det behöver kanske inte bli HELA TIDEN.
 

Förbered

Skrivet av  Mysan
dig med skurhink och mopp, då kan ju barnet pottränas utan att det blir jobbigt för dig själv. Är olyckan framme så är det bara att ta moppen från hinken och skura och sedan var den olyckan ur värden
 

Artiklar från Familjeliv