Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

språkligt efterbliven stackars mamma :-)

Skrivet av Ida m.Axel001111 & Kalle020812
Kalle pratar på som en liten kvarn numera! Tyvärr dock tämligen otydligt... många språkljud fattas fortfarande och de han kan använder han på ett sätt som verkar ganska slumpartat. Men han ger sig inte! Fattar man inte omedelbart vad han säger så kör han det berömda turist-tricket (om inte infödingarna förstår vad man säger första gången så utgår man från att det beror på ren dumhet. Därför upprepar man exakt samma sak gång på gång med högre röst...). Man blir minst sagt stressad av att konfronteras med en mycket liten och bestämd person som med allt högre röst upprepar: Happa omm! Atta! Bi!

...just den gången lyckades jag faktiskt lura ut vad han ville! Meningen ska översättas med: "Jag har tappat min orm bakom soffan. Akta möblerna så jag kan komma förbi och hämta den!" :-D (jag som inte ens visste att han HADE någon orm... men det är klart att storebrors halsband med lite god vilja kan likna en orm...)

När man INTE lyckas begripa vad det är han vill så blir han fruktansvärt arg... inte konstigt kanske, jag förstår att det måste vara frustrerande att prata och prata men inte lyckas göra sig förstådd! Men jag längtar verkligen efter att "Kalle-språket" ska bli mer likt svenska... :-D
Svar på tråden: språkligt efterbliven stackars mamma :-)

Så roliga är de

Skrivet av  Annika m. Robin 23 mån & Michelle Maj-00
Michelle blir sån om man inte förstår vad hon menar, hon ropar och gapar samma sak jättehögt och fort och då förstår man ju ännu mindre.

Robin lyckas förklara sig på nåt annat sätt, antingen med grymtningar blickar, eller med att han ropar -MAMMA!!! jättehögt och släpar med mig till det han vill.
 

..så roliga de är IMT

Skrivet av  Annika m. Robin 23 mån & Michelle Maj-00
 

Artiklar från Familjeliv