Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Matenkät

Skrivet av Kristina S
Det uppstod ju en spännande diskussion om bra och nyttig mat här nedan. Den vill jag gärna fortsätta på och satte därför raskt ihop en enkät:

1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
2. Jag tror att vi menar lite olika saker med "nyttig mat". Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
Svar på tråden: Matenkät

Mina svar

Skrivet av  Elena med Tea 25/7-02
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
Jag fick mer snabbmat än vad vi äter idag och jag åt inte middag hemma, fick kvällsmat, mamma och pappa åt middag :-(

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med "nyttig mat". Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
Socker, mat som mest är luft (vitt bröd) godis och saft.

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
Lite blandat, vi storhandlar c:a 2 ggr i månaden och har en känsla för vad som skall lagas..iblan kompletterar och improviserar vi.

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
Jag

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
Billigt, gott skall gå fort att laga om jag hämtar på dagis

6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
Inget jag kan komma på nu!

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
Det är väldigt olika, hon gillar pasta bäst men jag varierar mig mycket.

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
Så länge hon äter och det inte är för mycket socker i så spelar det inte så stor roll....Hellre potats än pasta kanske, men just nu ratar hon potatisen....


 

svarar lite

Skrivet av  Annika m. Robin 23 mån & Michelle Maj-00
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
# nu äter jag inga kokta grönsaker (mamma tvingade väl i mig för mycket som barn?), och ofta inte på bestämda tider

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med "nyttig mat". Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
# Ja, det är lite svårt att formulera. Men jag tycker det är viktigt att så länge det är möjligt att man äter ihop. Att de ska smaka på det mesta, att man inte bara kan äta onyttigheter som pizza, mc donalds osv. Att man inte äter godis varje dag, att man inte äter efter man har borstat tänderna.
Men om dottern tex, vägrar äta kött så slipper hon och får då istället bara ris/pasta/potatis och grönsaker.

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
# vi storhandlar 1-2 ggr/månad, men gör inte upp några matsedlar, gjorde det en gång, men nej det var inget för oss. Tar det från dag till dag.

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
# hm? att måltiden ska vara god och mättande och innehålla både ris/pasta/potatis kött/fisk/kyckling och grönsaker i nån form.

6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
# Memma!! (finsk påskrätt) kålpudding/soppa, och diverse andra konstiga lokala maträtter

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
# oftast, det gamla vanliga pasta + köttbullar/korv/fiskpinnar, potatis/fisk/kyckling/köttbullar/pannbiff, ris+kött/kyckling/fisk risotto, makaronpudding, paj i olika varianter osv.

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
# Sonen äter i stort sett allt i stora mängder. Dottern äter också nästan allt, fast just nu så "gillar hon inte" kött och ärtor.

Men kyckling med ris, currysås och paprika brukar de mumsa i sig och makaronpudding samt paj
 

Ida svarar

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
Svar: mer kött... mer halvfabrikat. Mindre långkok.

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med nyttig mat. Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
Svar: mycket naturliga råvaror: grönsaker, frukt, kött, fisk, högkvalitativt fett osv. Att tänka på näringsvärde, GI osv. Att undvika "konstigheter" som kemikalier, härdat fett, socker och kolhydrater i form av vitt bröd och liknande.

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar?
Svar: vi har ingen skriftlig planering men det är ungerfär samma mat som återkommer. Försöker få till en bra balans mellan kött, fisk, vego, mjölmat osv. Det går av sig självt.

Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
Svar: vi storhandlar men sen bestämmer vi (oftast jag) vad som ska ätas från dag till dag, utifrån vad som råkar finnas hemma.

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
Svar:jag

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
Svar: se ovan. Och förstås att basråvaror som frukt eller havregryn eller lök inte tar slut.

6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
Svar: Gift... nej, men skämt åsido så är jag rätt tolerant när det gäller saker som äts vid enstaka tillfällen. Barnen dör inte av vare sig köpt fruktkräm, rostat franskbröd eller oboy även om JAG inte ger dem det.

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
Svar: tja, bra basmat - ganska varierat.

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
Svar: Mackor
 

Robins mamma svarar

Skrivet av  Robins mamma
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
- Vi äter inget rött kött här hemma. Fisk och kyckling slinker ner titt som tätt men grunden är vegitarisk. När jag var liten var rött kött grunden och man hade mestadels vitt ris till eftersom man åt potatis till lunchen i skolan/på jobbet.
Socker var en daglig del av kosten, sockerrostade cornflaks, sötad yoghurt, marmelad under osten och jouse till.
Idag har vi inget vitt socker utan använder rårörsocker OM vi bakar, dricker vatten när man är törstig oavsett om det är till maten eller mellan målen. Vi tänker mycket på matens GI-värden och i och med det även halverat våran matbudget till hälften eftersom vi inte alls köper lika mycket godis och snask längre.

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med nyttig mat. Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
- Talriksmodellen har alltid varit bra. Små barn som våra ser till att få i sig det de behöver om vi serverar dem en allsidig kost med bra råvaror. Vissa dagar äter de bara köttet, andra dagar ärterna och tredje dagen är det bara pastan som går i men om vi bara serverar dem pastan så försvinner möjligheten att följa sin instinkt (sug)

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
- Storhandlar basvaror vilket inte alltid är så lätt när Coop där vi bor inte säljer vegetariska alternativ i samma utsträkning längre. Får åka till olika affärer beroende på om vi ska handla pasta, kyckling/fisk, sojaprodukter (mjölk, yoghurt, ost) och även grönsaker (kravodlade)

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
- Båda två har nog rätt bra koll här hemma. När nivån i frysen blir för låg så vet man att det är dax att fylla på.

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
- Att man äter god mat och njuter av den.
Att handla mat för att det är billigt är ett måste ibland men man blir inte lika mätt även om maten innehåller lika mycket kcal.

6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
- Godis (choklad och naturgodis är helt ok) kräm, sylt på smörgåsen, komjölk (pga hans allergi)

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
- Tinade gröna ärter och majskorn äter han med god aptit mer eller mindre vid varje måltid.

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
- Det som mamma och pappa äter. Äter inte vi så äter inte han.
 

Rolig enkät, här kommer mitt svar!

Skrivet av  Tanja med Paulina 02
. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
Jag äter mer "medvetet", tror inte mina föräldrar brydde sig lika mycket såsom vi gör nu. Mindre fett, mindre socker, ekologiska råvaror.
2. Jag tror att vi menar lite olika saker med nyttig mat. Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
Ekomat är jätteviktigt i vår familj. Jag är mer rädd för gifter och genmanipulerad mat än för socker. tycker öht att det är för mycket fokus på just sötsaker, ibland går det över i fixering, vilket jag anser kan ge barnen osunt förhållande till mat. Paulina gillar kanelbullar- jag bakar alltid egna på råvaror jag vet håller hög kvalité...
3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar?
Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
Vi planerar vår veckomatsedel på söndagar, handlar på måndagar.
4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
Jag är nog bäst på att hitta på olika maträtter, lagar mat och handlar gör vi ihop.
5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
Varierad mat, handla på samma ställe.
6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
Helfabrikat,typ köttbullar, frysta strips, torkad potatismos, fruktsoppor.
7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
Oj... Paulina gillar mammas köttbullar, mycket grönsaker. Hon villha "ren" mat, inga gratänger, såser o dyl. Fiskpinnar är gott (ratar panerad fisk vi gör själva), likaså baconpannkaka.
8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
Se ovan.

 

Karin svarar

Skrivet av  Karin med Ida
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
~ Vi äter mer pasta och mer halvfabrikat nu.
När jag var liten åt vi middag vid tvåtiden på dagen och åt sedan kvällsmat (dvs smörgås och fil eller liknande) på kvällen. Nu äter vi middag vi 6-tiden ( i bästa fall...

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med nyttig mat. Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
~ Njae, eftersom Ida i princip inte äter någonting med någon entusiasm så är jag inte så noga med det där. Jag är glad om hon gillar något! Men generellt så handlar det väl om varierad mat, hyfsat med grönsaker, inte en massa småätande och sötsaker emellan.

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
~Vi bor nu 50 meter från en affär som har öppet till 21 varje kväll. Vårt skafferi alltså! Men vi (läs jag) försöker ordna till veckomatsedlar ibland så att vi varierar maten lite bättre.

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
~ Om vi gör veckoplaneringar så är det jag. När vi improviserar (vilket är oftast) så delar vi nog på det ganska bra.

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
~ Hmmm, skulle nog säga att det ska vara lättlagat, gott och ändå ganska nyttigt...

6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
~ Jag är inte så kategorisk. Jag kan nog inte hitta mycket som jag _aldrig_ skulle servera mitt barn, mer än alkohol då. Men det verkar ganska osannolikt att jag skulle ge henne Coca Cola.

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
~Köttbullar. Det är det enda hon vill ha om man frågar henne. Nej, fiskpinnar gillar hon också. Så det blir oftast ris/pasta/potatismos med köttbullar/fiskpinnar/korv. Blodpudding går ner ibland. Och Uncle Bens sötsura sås med kyckling i.

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
Flingor (dvs Corn flakes), päron, köttbullar, fiskpinnar. Kakor (=Brago-kex) är också populärt. Hon fick ett chips som de bjöd på i affären häromdagen och det skulle nog kunna bli en favorit om det serverades hemma. Efter ett andäktigt knaprande i säkert 10 minuter på ett chips sa hon "meja sånt keksh".

Lägger till en fråga som är mer adekvat för min del:
Vad vill ditt barn _inte_ äta.
~Grönsaker! Senast jag såg henne äta en grönsak var nog för tre veckor sedan. Då åt hon en halv gurkskiva. Hon slicka lite på en rå morot häromdagen.
Den enda grönsak hon gillat är tomat, men det äter hon inte heller längre (vilket på sätt och vis är bra eftersom hon inte tålde det så bra).
Jag tycker det är magiskt hur hon så tvärsäkert kan stoppa alla sorters grönsaker (råa, hela, rivna, kokta, hackade...) till facket "äter inte!" utan att prova!
En ärta åt hon för några månader sedan under stort socialt tryck. Idolen morfar åt ärtor, så hon klämde i sig en enda.

Så jag är verkligen inte så noga med vad hon äter. Jag försöker servera nyttigheter men hon ratar så mycket (både nyttigt och onyttigt) så jag är glad för det hon äter.
Även om det är vita makaroner, ketchup och köttbullar...
 

Annikas svar

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
Svar: Vi åt mer ordinär husmanskost när jag var liten...samt inälvsmat.

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med nyttig mat. Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
Svar: Allsidig kost är viktigt, jag försöker alltid ge Rebecka mat under dagen efter kostcirkeln.
Sen undviker vi socker & sötade produkter.

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
Svar: Dag för dag

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
Svar: Det lilla vi planerar ligger helt & håller på mig

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
Svar: vet inte

6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
Svar: vet inte

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
Svar: Ofta är det kyckling eftersom jag älskar det!
Sen blir det mycket potatis och även en hel del pasta.

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
Svar: Koj koj! ropar Rebecka...korv alltså.
Men köttbullar slinker ner minst lika lätt.
 

Bra enkät, jag svarar snarast!

Skrivet av  Monika m Tilde
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn? Hmmm, jag åt bara husmanskost. JAg visste inte vad en hamburgare var innan jag var 12, och jag åt min första pizza som 14 åring... Och jag var inte imponerad! Nu äter vi vissreligen mycket "gammaldags" husmanskost, men det varvas med nyare maträtt och "skräpmat".
2. Jag tror att vi menar lite olika saker med "nyttig mat". Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?MAt lagad fettsnålt, innehållandes grönsaker - mat lagad från grunden, inga halv eller helfabrikat. JAg försöker tänka på den gamla kostcirkeln...
3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas? Jag palanerar i regel "lite löst" vad vi ska äta varje dag i en månad och sen handlar vi mat som räcker en månad! Vi kompletterar med mjölk, btröd och pålägg några gånger.
4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen? JAG!!!
5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering? Skolmatsedeln! Inge kul att få höra "det här åt vi i skolan". Sen är det det här med att ta till vara eventuella rester och att göra planeringen så att det goda kommer lite oftare än det tråkiga...
6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn? Felix färdiga måltider från frysen!
7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn? Köttfärssås och spagetti, vilket inte är det allra roligaste, men det jag tar till om jag har mer bråttom än vad ursprungsplaneringen tillåter. JAg har alltid köttfärs i tunna förpackningar i frysen, tinar på nolltid.
8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
 

Mina svar...

Skrivet av  Maja m. Axel -99 & Hjalmar -02
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
** Jag är slarvigare. Äter mer halvfabrikat och håller inte lika regelbundna mattider.

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med "nyttig mat". Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
** Att äta allsidigt. Olika sorters kött, fisk och fågel. Mycket frukt och grönt och lite socker. Det där med fett bryr jag mig inte så mycket om faktiskt.

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
** Skulle önska att vi planerade bättre och oftare. Nu består vår planering mest i att vi åker och storhandlar ca 2 ggr i månaden.

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
** Jag.

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
** Hålla kostnaden nere, men inte till vilket pris som helst.

6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
** Mat med utgånget datum och mat som jag inte själv skulle äta.

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
** Husmanskost.

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
** Axel - pizza, Hjalmar rå korv utan skinn.
 

Mina rabita svar

Skrivet av  Anna Maria med Li
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?

Äter inget vitt mjöl, raffinerade kolhydrater och jag äter mycket mer grönsaker och rotfrukter.
2. Jag tror att vi menar lite olika saker med "nyttig mat". Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
Varierad mat, mycket frukt, grönt och minimalt med socker. Ekologisk mat är något som jag satsar pengar på med, både för hälsans och miljöns skull.
3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar?
Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas? Vi storhandlar och handlar då mycket grönsaker och frukt, mjölk, fisk och kyckling. Maten lagar jag med det jag har hemma just då. Försöker laga fisk två gånger i veckan.
4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
Jag
5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
Att variera maten, servera fiberrik,vitaminrik och ekologisk mat.
6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
Mat med mycket raffinerade kolhydrater i, mjölk, ketchup + vita makaroner.
7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
En bas med kött/fisk/fågel + kokt broccoli/blomkål/rotsaksgratäng + rårivna grönsaker. Mycket frukt/fruktsallad.
8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
Så som vi äter nu och att maten ska vara ekologisk
 

Kul enkät...

Skrivet av  Marianne med Elsa-98 och Elvira-02
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
* Hm, lite svårt att minnas men jag tror nog att det fanns liknande värderingar då som jag har nu.

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med "nyttig mat". Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
* Jag tycker att det är viktigt att det blir en trevlig och lugn stund tillsammans kring matbordet. Vi försöker att äta middag alla tillsammans varje dag och lite festligare till helgen. Vi gör sällan särskild mat till barnen utan dom äter samma som oss. Vi serverar alltid grönsaker till maten och gärna i maten oxå. På vardagarna är det frukt till efterrätt. Vi lagar nyttig mat inte en massa fett, grädde osv i men tillsätter extra fett till Elviras mat. Bara vatten eller mjölk till måltidsdryck. Mat ska vara gott att äta och njutningsfyllt inte ett stressigt tillfälle fyllt av tjat matlust först och bordsskick sen det tycker jag är jätteviktigt.

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
* Vi gör veckomatsedlar 2 veckor i taget och storhandlar efter dom.

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
* Jag men Maken och Elsa önskar sig saker som kommer med på listan.

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
* Att det ska vara enkel mat som går snabbt att göra på veckodagarna när man jobbar och så där. På helgerna planerar vi alltid nåt festligare inkl. desserter. Dessutom tänker jag alltid att det ska vara en dag korv, en dag, köttfärs, två dagar fisk, en dag soppa, en dag vegetariskt och en dag kyckling
.
6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
* Läskedrycker är väl det jag kommer på främst men sen har vi inga förbud direkt. Mer än att det som gäller är godis bara på lördagar inte småäta mellan måltiderna mm.

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
* Det blir mycket pasta rätter, kyckling, soppor, fisk ganska allsidigt.

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
* Får dom pannkakor så är man världens bästa mamma :0))
 

Cerlises svar:

Skrivet av  Cerlise m Fanny -02 & Alice -04
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
~ skiljer nog inte så mycket!

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med "nyttig mat". Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
~ husmanskost! Nyttig mat för mig är hemlagad husmanskost och inte så värst mycket fett i den. Viss husmanskost kan tyvärr innehålla onödigt mycket fett tycker jag. Och så vill jag ha så lite socker som möjligt i det mesta Fanny stoppar i mun... = )

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
~ Storhandling! Vi försöker ha det mesta hemma hela tiden så att det inte blir så svårt att välja vad man ska laga för dagen. Oftast har vi tänkt till under dagen vad som ska lagas till middag. Lucnh blir det alltid något enkelt som tex köttbullar & pasta

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
~ oftast är det jag som tänker ut olika maträtter samt lagar dom

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
~ att det blir en varierad kost med fisk, kött och fågel...också variation av grönsaker!

6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
~ Godis! Blir hon bjuden så får hon men annars undviker vi ge henne godis rakt av.

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
~ fiskgratäng, köttfärssås, wokad mat, italienska pastarätter och något med kycklingfilé...

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
~ spagetti & köttfärsås! Med gurka till! = )
 

Anna-Carins svar

Skrivet av  Anna-Carin m. Emma & Pontus
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
~Vi äter nästan alltid hemlagat och har alltid grönsaker på bordet. När jag och min man bodde i stan var vi ofta ute och åt samt slarvade med grönt ;-)

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med nyttig mat. Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
~Jag är noga med att försöka vänja barnen vid att äta vegetabiliska fetter ist. för animaliska. Detta för att lägga en bra grund/vana för ätandet i senare ålder och skona deras små ådror ;-) Dessutom tycker jag att det är viktigt med mycket grönsaker samt att det ser aptitligt ut förstås!

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
~Vi kör väl någon typ av veckohandling men planerar inte strikt. Vi äter vad vi känner för från dag till dag.

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
~Moí

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
~Att det är stor variation och näringsriktigt. Helst inte pasta mer än en gång/v samt att de får prova det mesta. Dessutom vill jag försöka undvika miljögifter i den mån det går och handlar därför mycket ekologiskt. Tar faktiskt alltid det om jag har möjlighet att välja. Undviker dessutom kräm och soppor med mkt socker i.

6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
~Jag är noga med att inte äta östersjöfiskar mm som innehåller mkt kvicksilver eller andra tungmetaller.

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
~Frukt och grönt. De älskar det! Det är det första som försvinner från tallrikarna. Annars äter vi sällan rent kött. Det blir mer kyckling, fisk samt annat mer lättsmält.

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
~Om de bara fick skulle de kunna äta glass för jämnan *s*, men si så snäll är inte deras mamma! Så älskar de korv av alla slag...
 

Svarar själv

Skrivet av  Kristina S
1. Hur skiljer sig dina matvanor nu från när du var barn?
Jag lagar alltid mat, så vi äter mycket mindre halvfabrikat och fler grönsaker. Min mammas uppfattning om en bra middag var färdiga crêpes med gurka som enda grönsak. Och till frukost åt jag som barn två rostade mackor med honung och drack varm choklad till. Det ni, alla sockerhatare! man kan väl säga att jag äter lite nyttigare numera.

2. Jag tror att vi menar lite olika saker med nyttig mat. Vad tycker du är viktigt att hålla på när det gäller att ge barnen bra kost?
Jag vill att de äter lagad mat med så många delar ur kostcirkeln som möjligt varje dag. Dessutom är vår mat i stort sett alltid fettsnål. Smör finns aldrig hemma hos oss. Har man pålägg på mackan är det mjukost eller mager leverpastej och steker vi är det i olja eller flytande margarin.

3. Hur mycket planerar ni er mat? Veckomatsedlar? Storhandling? Eller bestämmer ni dag för dag vad som ska ätas?
Vi storhandlar mat en gång i månaden och veckohandlar färskvaror. Sedan gör jag veckomatsedlar. Det rockar fett!

4. Om ni planerar, vem har huvudansvaret för planeringen?
Jag.

5. Vad tycker du är viktigast att tänka på när det gäller matplanering?
Att det är varierad kost och att vi inte gör av med för mycket pengar.

6. Vad skulle du aldrig servera ditt/dina barn?
Frukostflingor med 80 % socker och sånt. Dessutom äter vi i stort sett aldrig korv, pizza eller chips. Däremot kan en och annan hamburgare slinka ner. De är ju inte nödvändigtvis vare sig feta eller onyttiga.

7. Vad serverar du oftast till ditt/dina barn?
Vanlig basmat hemma hos oss är nötfärs, kotletter, torsk och kyckling. Till det har vi ofta ris, ganska ofta pasta och mindre ofta potatis. Vi har alltid grönsaker på bordet. Definitivt alltid paprika som är flickornas stora favorit.

Mina paradrätter är t.ex. Shepherd\'s Pie, kotlett med egen sås, kyckling i kokosmjölk (lightvarianten) och "rysk" köttfärs med rödbetor och smörgåsgurka.

8. Vad vill ditt/dina barn helst äta?
Om Moa (snart sex) får välja äter hon helst bara ris och grönsaker. Fast kycklingben är poppis, och köttbullar och pannkaka och blodpudding. Agnes vägrar äta mat med sylt till, men äter annars allt, särskilt om det är dyrt. Oxfilé är t.ex. mums.
 

Artiklar från Familjeliv