Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Böcker som handlar just om sockerberoende?

Skrivet av Cerlise m Fanny -02 & Alice -04
Jag är mycket intresserad av att ta del av den informationen!

Vi äter mycket pasta, ris och potatis hemma. Vilka produkter är då bäst ur just socker perspektiv?

Mycket nyfiken! Hoppas någon vet något om detta... = )

*kram*

ps. blev intresserad när jag läste debatten nedan...
Svar på tråden: Böcker som handlar just om sockerberoende?

Det finns inte så mycket socker...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...i något av de födoämnen som du nämnde! Däremot mycket kolhydrat som kan vara av olika typer.

Själv är jag inte beroende av socker men har däremot ett väldigt labilt blodsocker som gärna sticker iväg högt för att sen rasa (så att jag i värsta fall svimmar). Därför måste jag dels äta ofta (äter minst 6 ggr per dag) och dels äta mat som har en varsam effekt på blodsockernivån.

Nu är jag som sagt personligen inte sockerberoende men vad jag förstår så är det trassel med blodsockernivåer som ligger bakom sockerberoende med allt vad det innebär av ätstörningar, personlighetspåverkan och andra mindre lustiga effekter.

Det enklaste sättet att ta reda på hur ett födoämne påverkar blodsockernivån är att läsa på om GI (glykemiskt index). Ett födoämnes GI är ett mått på hur snabbt efter en måltid blodsockernivån stiger. Mat med lågt GI ger en långsam höjning (och sen en långsam sänkning) av blodsockret medan mat med högt GI ger en snabb blodsocker-rush och sen ett snabbt blodsockerras.

Hur blodsockret påverkas har inte så mycket att göra med hur söt maten är. Det finns mycket söta födoämnen (som vissa frukter, söt fruktyoghurt, vissa godistyper mm) som har ganska lågt GI. Å andra sidan finns det helt osötade saker (t.ex. vitt bröd, riskex osv) med skyhögt GI. Rent socker har t.ex. (om jag inte minns fel)ett lägre GI än vitt bröd, så ur GI-synvinkel blir mackan "bättre" om du sockrar den...

Självklart kan man inte BARA utgå från matens GI när man avgör vad som är bra att stoppa i sig! Kokta morötter har t.ex. jättehögt GI men det vore synd att avstå från det eftersom det har ett bra näringsinnehåll i övrigt. Man får kombinera med mat med lägre GI så får måltiden en vettig totalnivå. Och det finns mat med superlågt GI (t.ex. jordnötter) som ändå inte är lämpliga att äta i obegränsad mängd pga fetthalten.

Böcker om GI på svenska har skrivits av bl.a. Fredrik Paulun (minns tyvärr just nu inte vad boken heter - möjligt att den heter "allt om glykemiskt index").
 

Blodsockerblues...

Skrivet av  Emma med Jakob 020711
är en annan bok av Paulùn, som jag gillar. Rent allmänt har baljväxter lågt GI, så bönor är bra, linser med. Proteinkällor -kött/fisk/ägg/fågel etc., innehåller lite kolhydrater och mättar bra. Grönsaker är bra, men har varierande GI. Det finns flera olika dietmetoder som är baserade på GI: Montignac eller Atkins, t.ex.. Hur bra de är vet jag inte. Atkins verkar farligt. Det finns en uppsjö av material att läsa på ämnet. Som av en slump har Aftonbladet en tabell idag:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,358928,00.html
 

dessa:

Skrivet av  Kicki L.
Fullkornsvarianterna av dessa samt ännu hellre pasta gjord av dinkelvete som är ett slags oförädlat stenålders-vete.
Dessa finns att köpa på hälsokostaffärerna, i välsorterade mataffärer och hos alternativhandlare som har Kung Markatta elelr Bio Food som grossister.
 

Böcker om sockerberoende

Skrivet av  Anna Maria med Li
Potatis inte prozac ( finns även under titeln slut på socker suget ) av kathleen DeMasion. Ett annat alternativ är socker bomben av Bitten Jonsson, men den tycker jag inte är lika bra.

Dock är finns det böcker om stenålderskost som är lite mer riktade till vem som helst, även de som inte är beroende.
 

Artiklar från Familjeliv