Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bebisspråk och stamning?

Skrivet av Jessika & Amanda 020614
Amanda har börjat prata bebisspråk (=med tungan ute), och stammar ibland. Är det fler barn som lagt sig till med dessa olater?
Svar på tråden: Bebisspråk och stamning?

Li härmar ett annat barn på förskolan

Skrivet av  Anna Maria med Li
som stammar och det är supersvårt att inte anmärka på det. Det lär ju gå över med tiden. Bebisspråk pratar hon dock inte, går din dotter på dagis så kanske hon tagit efter någon där?
 

Vår äldste dotter

Skrivet av  Marie-72 bf 23/1 (fjärde guldet)
stammade när hon var i 2-3 års åldern.
Enligt bvc och böckerna beror det på att hon tänkte snabbara än hon hann att prata.
Tydligen är det helt normalt att vissa barn stammar i denna åldern därför att språket utvecklar sig jättesnabbt just nu.
Att din flicka pratar "bebisspråk" kan helt enkelt bero på att hon experimenterar med språket, tungan och ljud.
Jag tycker sånt är roligt och facinerande. Jag hade nog inte oroat mig, inte förän det hade gått för lång tid.
Min egen lille J pratar knappt nån ting än.
 

Neeej,

Skrivet av  Jessika
oroar mig gör jag inte! Jag tyckte mera att det var en intressant grej, bara, och undrade om det var fler som gjorde så.
Stamningen visste jag var vanlig, men trodde det var lite tidigt. Bebisspråket har storebror lärt henne, och eftersom hon gärna vill vara en liten bebis ibland (ligga i famnen, bli matad & buren osv) så var det ju inte så långsökt att hon skulle snappa upp det!
 

Kalle sluddrar....

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...och pratar med tungan ute så spottet stänker! Och tycker att det är jättekul. Just när han började prata ganska begripligt så sätter han igång med detta så man knappt hör alls vad han säger... men så är det, livet är fullt med skojiga ljud man måste testa... :-)
 

Ida krånglar till orden

Skrivet av  Karin med Ida
Ida är bra på att prata men plötsligt har hon fått för sig att krångla till en massa ord. Banneban, mallemon, eckorrockorre, polletatis, tollemat för att nämna de vanligaste (banan, melon, eckorre, potatis och tomat alltså).

Jag gissar att alla varianter, bebisspråk, stamning, och andra förändringar av talet är skojiga experiment med något som man håller på att lära sig behärska.
 

Lukas också

Skrivet av  Mina75
Har börjat lägga till massa extra stavelser på orden...
"stenen-enenen" "bilen-enenen" etc
Är nog en utvecklingsfas att exprementera med ord!
 

Ja, olle med!

Skrivet av  Jullan m Olle och mössan bf8/4
bo-bolle (boll), mammaj, pappaj, kackele (katten),bläpple (äpple/frukt) för att nämna några exempel. Det känns väl kul att leka med orden antar jag.
 

Artiklar från Familjeliv