Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP, vår 2-åring är hemsk!!

Skrivet av uttröttad mamma
Ja, mellan varven är han en go unge som vanligt men OJ så han tröttar ut mig just nu...

Allt han inte får röra går han på, om och om igen. Tjatar om nappen 100 gånger per dag, eller kaka eller något annat han vet att han inte får...
Får han inte göra en sak eller om han blir arg över något så dunkar han huvudet i väggen eller golvet, smäller också i dörrar och skriker högre än Pernilla Wahlgren... Tycker det bästa är att springa ifrån mig ute så jag måste bli arg, skrattar och gnäller om vartannat.

Gnäller, klänger, sliter i mig... Jag blir tokig!!! VAD gör man, hur länge ska det vara så här egentligen..?! Tycker det pågått alldeles för länge redan... Som sagt mellan varven är han sitt vanliga jag men man får se alldeles för lite av det numera.
Svar på tråden: HJÄLP, vår 2-åring är hemsk!!

Sälj honom billigt....

Skrivet av  Emma med Jakob
på torget. Det har jag föreslagit att vi ska göra med Jakob, men sedan är han så söt helt plötsligt, och bjuder på kaffe. Imorse blev han vansinnig när vi stängde müesliförpackningen, och sedan när han bad om müesli med yoghurt och jag hällde på yoghurten, fick han totalspader och skrek INTE HÄLLA DEN!!! INTE INTE!!! i tio minuter.
Fem minuter senare frågade han mig om inte jag också skulle ha yoghurt och kaffe, och då är ju liksom allt glömt. Min svärmor bar helt sonika bort honom från mig när hon såg att jag var på väg att kasta något ut genom fönstret under hans första trotsperiod i påskas.
Jag brukar tänka att det förhoppningsvis gör att tonåringen Jakob är lite enklare att hantera.
Min enda tröst är : det går över. Och låna ut honom till någon annan som också kan markera lite gränser. Det tar bättre. Jakobs utökade familj består av mina gamla vänner som han träffar flera gånger i veckan. Och när de säger ifrån så tar det ordentligt.
 

Hihi... Nu kändes det

Skrivet av  uttröttad mamma
redan bättre efter det rådet..! ;-) Jo, jag får nog prova att låna ut honom någon gång mellan varven så min hjärna får hämta sig - pust!

Det roliga är just att de gör en sååååå leds och slut - för att 5 minuter senare vara gulligast i världen. Min pojke älskar att pussa mig (till min stora glädje), så när han kryper upp i famnen och ger mig några blöta pussar glömmer man ju allt elände!
 

jadå

Skrivet av  Angie med Emilia -02 & bf 31/1
här är en sur vildig till! Man ser på henne att hon ibland gör saker för se våran reaktion och blir vi arga och säger ifrån blir hon ju helt förtvivlad eller helt oxtokig för ingen ska minnsan säga till henne. När hon blir för odräglig och när det blir så pass att det inte går att få kontakt med henne för att hon vrålar så och man inte ens kan ta upp henne i famnen för att lugna ner henne då brukar vi ta i henne vänligt och bestämt till sitt rum och säger att hon får stanna där tills hon lugnat ner sig. Det gör hon också det funkar jätte bra sen kommer hon ut efter en liten stund och är som en sol igen!

det har tom blivit så att när hon blir riktigt arg så stampar hon in i sitt rum och kastar igen dörren (försmak på framtida tonårsproblem kanske hehe)och gråter en skvätt i sin säng tills hon lugnat ner sig och kommer ut alldeles själv och kryper upp i mammas knä och kramas.

Jobbigt är det när dom blir sådär speciellt när man är ute på stan bland folk!!
 

Jaaa... Men kan du förstå

Skrivet av  uttröttad mamma
var de fått de där med att slänga igen dörren ifrån? Min pojke har aldrig sett oss göra det och ändå verkar det komma så naturligt att man ska göra så när man är arg! :-) Måste finnas latent i generna... :-)
 

Så där blir...

Skrivet av  Neas Mamma
...Linnea när hon är utråkad.Sen hon började på dagis har det blivit mycket bättre,visst har hon humör men det har hon nog efter mig.
Det där går väl i peioder det där annars.Håll ut och ta vara på dom fina stunderna.
 

Tack, ska verkligen

Skrivet av  uttröttad mamma
försöka! I dag har inte varit så rolig på förmiddagen men jag hoppas det blir bättre när han vaknat efter vilan.
 

En till!

Skrivet av  Mina75 längtar efter 3:an
Lukas blir galen om han inte får som han vill, eller får göra "fälv" om han tänkt sig det. Kasta saker är populärt, slänga sig och skrika, banka, smälla igen dörrar mm, mm
Det går över ett tag innan 3-årstrotset sätter in...
 

Hihi

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Det stämmer säkert! Oliver var jobbig i våras tyckte jag. Nu är han dock i en glansperiod, självklart med egen vilja men inte alls så mkt jobbigt som förut. Så vi vilar oss inför den omtalade trotsen:-)

(Han är 2 år och 2 månader)
 

Ja...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...Casper har precis blivit sådan, och Saga har det börjat gå över för (hon är fem år)... så det håller nog i sig ett tag. Och tänk sen när de blir tonåringar ;-)
 

När de blir...

Skrivet av  Monika m Tilde
tonåringar, så får man ha sett till att ha danat dem bra. JAg har en kille på 15 och en på 13 och säjer bara "Halleluja för söner"!! Det är ingen konst men dem, de vet vilka regler vi har - ganska tuffa ända sen de var små med tider att passa, hjälpa till i hemmet mm. Det har inte hänt än att de försökt komma undan från reglerna.
Däremot så kan de vara stora i truten och gå in på sina rum med ett brak, ibland är det OK men ibland får de be om ursäkt.
Så oroa dig inte för tonåren, åtminstone inte för sonens del;)
 

Det beror nog på...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...hur svår puberteten blir.
Jag var nog "krånglig" från jag var tolv år, för mina bröder bröt det ut i 16-17årsåldern. Skillnaden var den att jag varit "lugn" som barn och de "rackarungar" så konstrasten blev större hos mig.
 

Kanske...

Skrivet av  Monika m Tilde
inte ska ropa hej ännu;) Glömde det där med att pojkar är lite senare... Kanske får jag ett helsike om några år, och här går jag och småler åt tonårstiden. Fast vi har en väldigt bra relation, skrattar mycket och pratar om _allt_ så jag hoppas verkligen att det håller i sig!
 

Avleda, avleda....

Skrivet av  Monika m Tilde
Jag tar inga större konflikter med Tilde, utan avleder när jag ser att det är på gång. Ofta med bus! De testar ju till max, men iallafall jag har lärt mig se ett litet mönster i det - och ser till att styra av det liksom.

Hoppas du kan komma på nåt liknande knep.
Alltid funkar det ju inte, och jag vill sälja min unge ibland jag med - men det är inte ofta faktiskt...
 

Vet egentligen inte...

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
men "älska mig mest när jag förtjänar det minst" är säkert ett bra ordspråk just nu :)
Rebecka är likadan.
 

Artiklar från Familjeliv