Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon med bra tips?

Skrivet av Kristina S
Vi har ett litet problem just nu. Min syster ska bo hos oss ett tag (eventuellt så länge som 3,5 månader) och för att få plats med henne måste vi möblera om en hel del och flytta in Agnes i storasysters rum. I början av sommaren trodde vi att det skulle gå bra att ha dem i en våningssäng, men Agnes bara vägrar att somna någon annanstans än i i spjälsängen eller vagnen (eller bilen, för all del). Vi har provat så många kvällar under semestern med så mycket kaos som följd så nu känner vi oss rätt säkra på att det inte går. Att få plats med hennes spjälsäng inne i storasysters rum blir svårt, dessutom har de helt olika vanor vid sänggåendet - storasyster vill lyssna på skiva och ha lampan tänd, Agnes vill ha det mörkt och tyst och tråkigt. Så just nu står spjälsängen inne hos oss, vilket blir väldigt tråkigt och ger oss ett begränsat privatliv, om man säger så. En idé är att vi söver Agnes inne hos oss och sedan bär över henne till våningssängen, men lite bökigt är det ju. Är det någon som har någon annan idé eller fiffig lösning? Ibland kommer man ju inte på allt själv....
Svar på tråden: Någon med bra tips?

Hur många rum...

Skrivet av  Emy_
.. har ni? Har flickorna varsitt rum i vanliga fall?
Ska din syster "ta över" Agnes rum? Kan inte A i så fall sova i samma rum som din syster? Då får hon mörkt och tyst.
Sen när din syster ska gå och lägga sig någon/några timmar senare så kanske hon inte skulle vakna om hon kanske vill tända sänglampa och läsa en stund?

Annars har jag tyvärr ont om tips... :)
Hoppas ni löser det.
 

Min syster

Skrivet av  Kristina S
ska sova i Agnes rum. De kanske i och för sig skulle kunna dela, men jag tycker att syrran ska få ha lite privatliv, och slippa vakna på natten när Agnes gör det (vilket händer rätt ofta).
 

Hos oss!

Skrivet av  AnMa
Melina sover i undersängen (i våningssängen), men ibland vill hon inte somna där så då nattar vi henne i våran säng och när hon sover som djupast, innan vi lägger oss, så flyttar vi henne. Kanske är det ett sätt att få henne att sova i en stor säng.
 

Så här har vi det:

Skrivet av  Marie -72 bf 23/1 (fjärde guldet)
Joh. som är sommarbarn-02 sover jämt hos oss.
När vi har främmand så lånar de R\'s, snart 5 år, rum och hon sover inne hos oss hela natten.
Största systern får ha sitt rum för sig själv då det är så litet.
 

I går kväll

Skrivet av  Kristina S
somnade Agnes hos oss, i spjälsängen som står bredvid vår dubbelsäng, sedan bar vi över henne till storasysters rum när hon somnat. Det funkade ganska bra, fast båda barnen kom in till oss så småningom. Problemet är ju att det blir väldigt trångt inne hos oss (man kan t.ex. inte öppna garderoben när spjälsängen står där), men det får gå.
 

Jag har ett litet tips kanske

Skrivet av  Dina med Alice & Valdemar
När jag köpte barnens våningssäng (IKEA) såg jag en variant där de hade våningssängen som en loftsäng, och istället för vanlig säng på "nedervåningen" hade de en växasäng, som bara stod där. Då skulle ni kanske få plats. Men det är ju om ni vill införskaffa en våningssäng som kan användas både som vånings- och som loftsäng.

En annan idé är väl att lägga en resårbotten bredvid er säng och montera av samtliga ben, så får ni en jättebred säng som alla får plats i.

Hoppas att det löser sig, för sova trångt är ju inte så kul.
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Kristina S
Dessvärre har vi redan våningssängen, vi lånar den av syrran och har inte tänkt köpa en egen eftersom båda barnen redan har bra sängar. Och en extra madrass inne hos oss får inte plats. Låter lite neggo nu, men tack i alla fall.
 

Artiklar från Familjeliv