Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vart sover era barn?

Skrivet av Linneas mamma.
Sover dom i ert rum i egen säng(vanlig eller spjälis)eller sover dom i eran säng eller kanske i eget rum???
Linnea sover fortfarande i vårt sovrum brevid mig i sin spjälis,vi hade tänkt att köpa en egen riktig säng åt henne nu och börja vänja henne vid att sova i eget rum men nu ska vi flytta snart(inom 5 veckor)och då kanske det är bättre att vänta tills man boat in sig i nya huset och det känns tryggt.För oss gör det inget att hon sover inne hos oss jag tycker mest att det är bekvämt men nu ska vi i Januari få en liten till så det blir trångt.
Hur gör ni?
Svar på tråden: Vart sover era barn?

Kalle och Axel delar rum...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...och där har de dubbelsäng! Från början var det en våningssäng men det blev så trassligt med nattningarna och nattkrångel att vi helt sonika demonterade våningssängen och ställde sängarna intill varandra. Det funkar bra, det är enkelt att natta dem (ligger mellan dem i sängen tills de somnar) och vaknar Kalle på natten så går jag också dit och lägger mig. Fast visst längtar jag efter att få sova en hel natt i min egen säng någon gång, det händer inte alltför ofta *s*

Axel var 21 månader när Kalle föddes och då hade han haft egen fullstor säng i eget rum ett tag (även om han oftast kom in till oss framåt natten och sov vidare hos oss). Det var jättebra, för han sov rätt dåligt som liten och när han blev storebror blev det etter värre! Han reagerade genom att drömma mardrömmar och vakna otröstlig. Det hade INTE funkat så bra att ha honom och Kalle (som var en natt-aktiv och rätt jobbig bebis på sitt vis) i samma sovrum.

Så när Kalle föddes flyttade min man in i Axels rum (vi ställde dit en säng). Så nattvakade vi med varsin unge *s* Min man samsov med Axel och jag med Kalle. På det viset fick vi faktiskt sova rätt mycket trots att vi hade två barn med besvärliga nattvanor.

 

Rebecka

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
sover i eget rum och i växa-säng.
Hon kunde inte sova inne hos oss längre tyvärr...
Annars tyckte vi att det var mysigt & tryggt, nu är vi uppe varje natt och tittar till henne(vi är lite småfjompiga bägge två).
Att hon har växa-säng beror på att vi var magsjuka i höstas & då blev vi tvugna att tvätta hennes madrass till spjälsängen, varpå hon "tillfälligt" fick byta säng.
Hon störtgillade växa-sängen så den fick stå kvar och nu har lillebror övertagit spjälisen.
Han sover f.ö. inne hos oss, men vi börjar märka samma tendenser på honom som på Rebecka...det är dags att flytta ut honom med snart *suck*
 

Thilde sover...

Skrivet av  ¤ Mia & Thilde ¤
i eget rum (sen hon var 3 månader) och egen säng - nu har hon en vanlig säng men det var inte så länge sen vi ställde undan spjälsängen. Spjälsängen "modifierade" vi lite i februari, dvs vi tog bort den långsidan som man kan höja och sänka och satte istället dit en "planka" som fungerade som stöd och skydd för att hon inte skulle trilla ur sängen, men hon kunde gå i och ur sängen själv - kalasbra :)
 

Tilde sover

Skrivet av  Monika m Tilde
i spjälis några nätter till. Vi har köpt en begagnad växa säng som vi håller på att fixa: målas och får några dekorationsrosor bla. Hon har eget rum sedan länge.

 

Victor

Skrivet av  Linda L m Calle 9807 och Victor 0207
sover i eget rum i en vanlig säng sedan i början av sommaren och det fungerar jätte bra, ibland kommer han travandes vid 4 tiden och kryper ner brevid mig eller så sover han hela natten.
 

Ronja sover

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
I eget rum, det har hon gjort sedan hon var 6 mån. Har fungerat jätte bra. Oftast så vaknar hon på natten och vill ligga med mamma och pappa och det gör inte så mycket, huvudsaken att hon somnar själv.
 

Mrelina har sovit...

Skrivet av  Nickis@
...i samma rum som storebror sen hon var 1år. Först i spjällisen och sen i vintras i nedre sängen av barnens våningsäng.
 

Robin sover lite varstans.

Skrivet av  Robins mamma
Som igår, han somnade i sin säng, sov oroligt och vaknade var 5:e minut så jag lyfte ut honom i soffan så han fick sova i vårt sällskap där vilket gjorde att han lugnade ner sig och sov tryggare. När vi skulle krypa ner i vår säng följde han med.

Vi har en 240cm bred säng som går från vägg till vägg så det finns gott om plats för både stora och små.

En normal kväll sover han från 20-tiden i sin säng och vaknar någongång mellan 00 och 05 på morgonen coh komemr då över till vår säng och sover vidare där till kl är runt 8 då det är dax att gå upp och gå till dagis.
 

Nathalie sover i

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + v.20
egen säng i eget rum. Och hon använder min gamla 90 säng och den trivs hon jätte bra i eftersom hon kan sova åt alla håll! :)
 

Casper sover ...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...i samma rum som storasyster Saga (5 år). Det har han gjort sen han var drygt ett år. Han ligger i en växasäng, en gammal... men jag tror att modellen fortfarande finns på IKEA, den heter Vikare. Det funkar jättebra, fast ibland när han vaknar klättrar han upp i Sagas loftsäng o tjatar på henne tills hon vaknar.
 

Simone sover i

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
egen juniorsäng i sitt rum som hon delar med storasyster Paulina!

Kramisar
 

Vanja

Skrivet av  Malin med Vanja-02 + bf 17/12
sover i egen växasäng i sitt eget rum. Hon har sovit i eget rum från början, bara tre nätter har hon sovit hos oss, utom de nätter nu då hon kommer in till oss själv. Svamligt det blev, men jag hoppas du hängde med!
 

Fanny & Eliaz delar rum

Skrivet av  Ulrica m Fanny-99 & Eliaz 020708
fn. men får vars ett rum när vi flyttar i november. Dom har en våningssäng.
Fanny fick sova själv när hon var 1 år för att hon höll sån låda att hon väkte Magnus (mannen). Eliaz var nog i samma ålder när han fick sova i samma rum som Fanny. Fast det är inte helt smärtfritt att dela rum. Ibland är dom som hund och katt. Så det blir nog nyttigt för dom att få vars ett rum.
 

Sofia..

Skrivet av  Inger
..har en säng i Felix rum( nedre delen av våningssängen), men hon sover fortfarande i juniorsängen inne hos oss.

 

Isak sover mellan oss

Skrivet av  Katarina m Isak
och det har han gjort från dag 1 :-) Spjälsängen bar vi upp på vinden efter ett halvår eller så, han låg aldrig i den.

Nu har vi i alla fall kommit så långt att vi har delat på storebrors våningssäng och gjort halva hans rum till Isaks. Men än så länge så leker Isak där inne bara. Vi får se när vi ska börja vänja honom vid att sova där inne. Jag tycker det är helt okej att han sover med oss men snart vore det skönt om han i alla fall somnade i egen säng..

 

I egen säng i eget rum

Skrivet av  Anna Maria med Li
men sover hos oss de nätter hon vaknar och är ledsen ( typ en gång i månaden ) eller när hon är sjuk.
 

Simon sover...

Skrivet av  Asereht m. D, S & lilla O
mestadels mellan oss i dubbelsängen och tätt intill vår säng har vi spjälisen där lillebror huserar en del av natten. Allt som oftast har vi alltså de två minsta i vår säng, men det funkar för oss.

Simon har annars en väldigt fin halvantik växasäng som står i vårt sovrum, den ligger han galtt i tills han blri riktigt trött då kastar han över sin kudde till vår säng och klättrar över.
 

Tea sover

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Tea sover i egen växa säng i sitt rum. Hon kommer oftast in till oss på natt.

Sovit i egen säng och eget rum har hon gjort länge och växa sängen fick hon när vi flyttade i mitten av januari i år. Hon var alltså c:a 19 månader när vi flyttade och hon fick nytt rum och ny säng och det funkade :-)
 

Fanny...

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
...sover i en växa-säng i sitt eget rum. Några månader innan lilla Alice föddes sa vi att vi ville prova ha Fanny i ett eget rum på nätterna och förflyttningen gick hur bra som helst!

Kram
 

Didrik

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 39::°
sover i en våningsäng med storebror. I deras rum:-)
 

Evelina

Skrivet av  Marie, Linus001123,Evelina020624,Emilia040218
sover i spjälsäng i eget rum, det har hon gjort sen hon var ungefär 7 månade...funkar jätte bra=)
 

Love sover

Skrivet av  annasthlm med Love -02 & Elis -04
i egen säng (underslaf i våningsäng) i sitt rum. Han har sovit i sitt eget rum sedan han var 9 månader då han blev så störd av våra prasslande duntäcken och pappaT´s snarkningar osv.
Han kommer oftast in till vår säng tidig morgon och sover vidare, inget vi märker av förrän vi vaknar.
Men det är bara mysigt!
 

Med mig...

Skrivet av  Emy m. Sebastian 26/8-02
Vi delar dubbelsängen eftersom hans far bor i Sebastians rum tills vi hittar nya lägenheter. Håller på att separera.
Det är mysigt, men jag längtar ändå tills han kan få sin egna säng. Han är så närgången om nätterna. En tå i näsan eller en spark på kinden helt plötsligt gör att man sover lite dåligt. :)
 

Hemsida *OT*

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Hej,
jag läste i din info om att du ville ha lite hemside tips?
Jag är ruskig amatör men har lagt upp en på babyfriends. Titta gärna in och hör av dig om det är något du undrar över som jag kan tänkas hjälpa till med :-)

www.babyfriends.nu/Tea020725
 

mellan oss

Skrivet av  Elena
det går hur bra som helst. Mysigt!
 

Joh. sover

Skrivet av  Marie -72 bf 23/1
tätt intill mig i våran säng.
 

Tildes växasäng

Skrivet av  Lajla med Tilde juli-02 och Filip 16 augusti-04
står en meter från fotändan på vår säng. Hon sover i den till ca 4-6 på morgonen då hon kommer över till oss.

Filip ligger i vår säng hela natten. Jag får plats med en spjälis bredvid min säng så dit ska han få flytta när han börjar amma mer sällan.

Vår säng är 3 meter bred och vi trivs med att sova tillsammans hela familjen.
 

mellan oss

Skrivet av  Angie med Emilia -02 & bf 5/2
i dubbel sängen och det är hur gosit som helst men vi ska skaffa en växasäng nu när hon ska bli stora syster men kommer att sakna att vakna mitt i natten och titta på hennes underbara ansikte!
 

Emelie sover...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie
hos oss i en egen 90 säng som står mot väggen och kant i kant med vår säng. Vi kommer så småningom försöka väja henne att sova i sitt eget rum, men det får bli när hon är lugn och trygg med att vara på dagis så att det inte blir alltför mycket nytt på en och samma gång. Vi sover ju alla väldigt bra på det här sättet så det är ju ingen brådska att förändra det.
 

Artiklar från Familjeliv