Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sömnfråga!

Skrivet av En mamma
Jag har en dotter som blev två år i början på juni. Jag tycker hon sover så himla lite, på nätterna sover hon oftast bara 9-10 timmar och sedan max en timme på eftermiddagen. Så sammanlagt sover hon ju bara 10-11 timmar per dygn och det verkar lite. Det syns på henne också, hon brukar vara alldeles blåsvart under ögonen.
Hur mycket sover era två-åringar?
Svar på tråden: Sömnfråga!

Ca 11-...

Skrivet av  Nickis@
..12tim på natten och inget på dagen.
 

Kalle sover...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...ca 10-11 timmar på natten plus ca 1 timme på dagen.

Jag tror att många barn lär sig att hålla sig vakna på ren viljestyrka i den här åldern. Vi har haft mycket nattningskrångel med Kalle ett tag men nu verkar han ha accepterat att han SKA sova efter Bolibompa, punkt slut. (han är jättetrött då men ändå höll han på och bråkade i timtal ett tag - middagssömnen har han tack och lov inte bråkat om).

Det var likadant när vår stora kille var runt två år. Han höll på och skrek, rymde från sängen och slogs och var allmänt odräglig ett tag innan han fattade att vi inte tänkte ge oss när det gällde nattningen.

Sen är det ju så att sömnbehovet kan vara väldigt olika. Men om du märker på din dotter att hon faktiskt behöver sova mer så finns det nog inget annat att göra än att tidigarelägga nattningen lite grann även om hon gärna vill vara uppe längre. Även om man känner sig elak när man tvångsnattar ett motsträvigt barn så är det ju faktiskt för barnets bästa.
 

Ganska mycket...

Skrivet av  Annika m Rebecka & Lukas
Rebecka sover 20-09 ungefär och sen 1½-3h mitt på dagen.
14½-16h per dygn alltså.
 

Som Robin

Skrivet av  Robins mamma
Han somnar 20 och vaknar runt 8-08,30 och på dagis sover han 1,5 timme ca.
Hemma om jag ligger brevid kan han sova ända upp till 3 timmar.
 

Casper...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...lägger sig klockan 19 ungefär och sover till klockan 6.På dagen sover han ½ timme. Så det blir totalt 11½ timme. Om vi låter honom sova mer på dagen sover han kortare tid på natten.
 

Vanja sover

Skrivet av  Malin med Vanja-02 + bf 17/12
från ca 20-06.30-07.00 (lite olika) + en timme (oftast) på dagen.Mellan 10-12 timmar per dygn alltså
 

Love sover

Skrivet av  annasthlm, Love -02 & Elis -04
mellan 20-7.30 om natten och så helst 1 timme på dagen också, då håller han sig glad och pigg.
Men det är inte alltid han sover på dagen och då blir det inte roligt... ;-)
 

Elsas sömn

Skrivet av  Hanna m. Ludvig -00 & Elsa -02
Elsa sover ungefär 19.30-6.30, plus minus nån halvtimma eller så. Är hon frisk sover hon inte på dagen.
Har hon sovit lite mindre på natten kan hon slockna på em. men då väcker vi henne efter tio minuter annars kan hon inte somna på kvällen och sover oroligt hela natten.
 

Emilia

Skrivet av  Angie med Emilia -02 & bf 5/2
sover som vanligast mellan 20:30 och 8:00 på natten alltså 11½ timme. Ibland väldigt sällan sover hon på dagen och då kan hon sova 3 timmar men som sagt väldigt sällan oftast sover hon inte alls på dagen och ibland så är hon vaken till 22 och vaknar 9 så i snitt så ligger det på 11 timmar/dygn
 

Lukas sover

Skrivet av  Mina75
ca 10 timmar på natten och oftast drygt en timme på em. Vaknar oftast innan sex på morgonen, så jag önskar han skulle sova lite längre - men _han_ är pigg och behöver tydligen inte mer sömn.
 

Nathalie

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + v.20
sover 11-12 timmar per natt.

Och så sover hon 1-2 timmar mitt på dagen.

Ibland däremot händer det att hon inte sover middag men och då blir hon självklart trött lite tidigare men hon får inte sova förrän kl 19 ändå. Och då sover hon ca 12 timmar som vanligt.
 

Ingen klår väl detta;)

Skrivet av  Monika m Tilde
Tilde sover 12-14 timmar över natten och 2-3 timmar middag. Men hon har ju en bindvävs defekt som gör att hennes muskler jobbar 3 ggr så hårt som hon friska, så hon måste hämta igen mycket krafter....
 

kanske... ; )

Skrivet av  .::Anna & tjejerna::.
Fanny sover också otroligt mycket!

På natten sover hon också omkring 12-14 timmar. På dagen sover hon allt emllan 1-4 timmar. Fast iof sig beror det lite på var hon/vi är på dagen. Är vi hemma så sover hon mycket mer än om vi är borta. Hos dagmamman sover hon "bara" 1h men då är hon super trött när hon kommit hem och kan lätt somna 18.00. Men oftast lägger vi henne direkt efter Bolibompa dom dagarna...

Sover Fanny 3-4 timmar på dagen somnar hon iaf på kvällen. Vanligtvis somnar hon omkring 19-20.00. men har hon sovit extra länge som 3-4 h på dagen så kanske hon somnar istället för natten vid 20-21.00. och dte är ändå helt ok men tanke på att hon har sovit så länge på dagen.

Men numera så händer det inte så ofta att hon sover så länge som 3-4 timmar på dagen. Men ibland så. Speciellt om vi alla sover tillsammans = )) Då sover vi alla SÅ gott och läänge...

Kram
 

Jodå!

Skrivet av  Anna-Carin
Vi nosar er i hälarna *s*

Pontus sover 12 timmar/natt och kan sova mellan 2-4 timmars middag. Det börjar dock så smått krångla lite med läggningen på kvällen ibland då han sover mer än 2½ timme. Annars har det aldrig varit några problem att få honom till att somnkvällstid.
 

Oscar sover

Skrivet av  Marlene & Oscar 17/7
cirka 12-13 timmar på natten (18-07). Ingen dagsömn.
 

Ebba...

Skrivet av  Linda med Alexandra-99 & Ebba-02
lägger sig vid 19,30-20,00 och väcks på vardagarna ca 07.30 + 1 timma på middagen på dagis. På helgerna sover hon längre men oftast ingen middag.

 

Tack för era svar (imt)

Skrivet av  En mamma
-
 

ca 10-11 tim per dygn IMT

Skrivet av  JULIMAMMA
.
 

Emelie sover ca 11 tim per dygn*imt*

Skrivet av  Vibbsan med Emelie
 

kan iofs bli mer om...

Skrivet av  Vibbsan med Emelie
hon sover en eftermiddagslur på ca 45 min...
 

Artiklar från Familjeliv