Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket pratar era barn?

Skrivet av Orolig
Min tjej blev 2 år i juni och hon pratar nästan ingenting alls. Hon vet inte ens vad mamma och pappa är, hon säger mamma till alla. Hon vill inte försöka säga efter oss och hon är inte speciellt intresserad av att lyssna när vi pratar med henne.
Hon säger bara några enstaka ord som t ex hej och kaka.
Är det vanligt att barn är så sena med talet?
Svar på tråden: Hur mycket pratar era barn?

Precis lika vanligt som att

Skrivet av  Anna Maria med Li
de är tidiga med talet, min dotter är tidig med talet men inte alls speciellt utvecklad grovmotoriskt. Din dotter är säkert en fena på något annat. Dessutom så utvecklas barn olika och i sin egen takt.

 

Har nog med intresse att göra

Skrivet av  meja m Kaleb 001228 och Noah 020809
Min son Noah (020809)är väldigt intresserad av språket och frågar vad allting heter osv han kan därför prata riktigt bra. Hans kusin däremot som är nästan fyra månader äldre har inte alls kommit lika långt. Han verkar inte lika intresserad liksom, han är dock mycket duktigare på andra saker tex att manövrera sin bobbycar som Noah har noll koll på. Du ska se att talet låssnar även för ditt barn snart.
 

Tilde har varit sen...

Skrivet av  Monika m Tilde
sa inte många ord alls för nån månad sedan. Men sista månaden sprutar det ord ur henne! Meningar som: va e de hä då? Va gör du? akta bilarna! Dockan fova vangen mm.
Det har lossnat jättefort, och de jag pratat med angående hennes "sena" tal har sagt att det är vanligt. De tar in allting och pratar riktigt ganska snabbt istället.
 

Evelina pratar

Skrivet av  Marie,linus00,Evelina02,Emilia04
rätt mycket, man förstår inte allt men en hel del...däremot var/är min son lite sen med pratet...han kunde inte så mycket vid 2 års ålder..men lugn det kommer, jag vet hur du känner..
 

Litet.

Skrivet av  Marie-72, 24+0
Det är först nu dom sista veckorna att han har börjat säga några fler ord.
Nu säger han t.ex "JA".
Innan var det bara "mmmm".
"Mamma" säger han till båda, men är det mycket angeläget kan han säga "pappa".
Har hört honom säga "bil" en gång men han nöjer sig med att säga "brrrr".

Lillebror är sparsam med orden, men vi förstår honom mycket väl :-)
 

Emilia pratar

Skrivet av  Angie med Emilia & bf 5/2
massor nu. Hon säger flera långa meningar och jag blir fortfarande förvånad när hon pratar :)Men det är ju så otroligt olika. Din lill tjej är helt normal kanske är hon mer utvecklad på något annat som våra pratiga barn kanske inte är lika frammåt på...:)
 

Simone är välkdigt

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
tidig med talet och pratar väldigt långa meningar.
Storasysters tal däremot lossnade först efter att hon fyllt 3 år, men sedan har det gått snabbt.
En del barn börjar använda orden direkt när de lär sig dem, medans andra bara super in massor av ord och börjar prata först när de fått ett stort ordförråd.
Jag har fått en av varje, men båda är precis lika vanliga och "normala".

Kramisar
 

Min stora tjej

Skrivet av  Kristina S
sa nästan enbart "där" tills hon var drygt två år och tre månader. Hon kunde säga enstaka ord vid något tillfälle. Då blev vi jättelyckliga, men sedan sa hon det aldrig mer. Så var hon och jag hemma och var förkylda ett par dagar och plötsligt kom allt på en gång. Idag är hon sex och defintivt mycket välutvecklad i sitt språk. Hon har lärt sig skriva på egen hand och kan t.o.m. lite engelska. Så var inte orolig!
 

min

Skrivet av  jiia
dotter var åxå sen med talet men oroa dig inte det kommer. En del pratar tidigt och en del väntar till en dag då de kan prata massor....min dotter är tvåspråkig så det tar ju mer tid med....håll ut, om du är riktigt orolig kolla med barnmorskan men jag lovar att hon kommer prata sen.,.
 

Ohnej då!

Skrivet av  Titti m. Alexandra
Min kan allt skrika HÖGT och säga några enstaka ord men inga meningar och inget "vettigt".
Hon är smart för hon vet och förstår så mycket men väldigt "stum" i talet.
Tycker det är så jobbigt när hon inte pratar då alla andra i hennes ålder gör det, istället skriker hon och man får följa med henne när hon visar vad hon vill ha i skåpen, kylen mm mm
Nej, vi får väl lugna ner oss lite - det kommer =)

KRAM!
 

hampus pratar ofta, mycket och gärna...

Skrivet av  ulrika m hampus 020724
vissa fraser och ord säger han bättre än storasyster på snart 4 år...det är väldigt olika när det börjar prata mer...

hon utvecklas på ett annat plan där orden inte spelar någon roll, hon lär sig ord ändå för varje nytt ord hon hör så lägger hon det på minnet...när hon väl börjar prata sedan har hon hela ordförrådet i sitt huvud...

Jag har ingen aning om det är vanligt eller inte, men än tror jag inte du behöver vara orolig...en fundering annars jag fick nu, hör hon bra? annars kan nedsatt hörsel störa uttal och intresse för ord...
 

Matilda

Skrivet av  ~*Ulrika m. matilda-02,mini grodis Bf ?maj
Pratar mkt, hela tiden. å hon är snabb när hon pratar..

tror att alla barn är olika när det gäller utveckling vissa är snabbare med talet å andra är snabbare med andra saker...
 

Casper pratar...

Skrivet av  Trillian m Saga99, Casper02 & Marcus04
...hela meningar men det är inte alltid lätt att förstå vad han säger,.
 

Så gott som

Skrivet av  Tanja med Paulina 02
obehindrat. Långa meningar, det är nästan aldrig tyst här hemma hos oss:-)) Det roliga är att lyssna på hennes grammatik- hon säger t ex springde, flygde, bokar(böcker), musar (möss) etc.

Är du orolig så kan du alltid vända dig till BVC. Förstår din tjej vad ni säger?
Barn är ju så olika, jag var utom mig av oro när Paulina inte kröp vid 11- 12 månaders ålder, hon ställde sig upp och började gå direkt istället... Eller när första tanden dök upp när hon var 14, 5 månader, nu har hon alla! (kan tillägga att P är fortfarande lite efter i sin grovmotorik men nu märks det inte så mkt...)

kolla upp det för din egen skull, jag vet hur det är att oroa sig för att ens barn inte följer mallen. Lycka till!
 

Svårt att få tyst på

Skrivet av  Robins mamma
Här komemr det haranger i ett, konstyant hela tiden oavsett om man förstår honom eller inte.
ca 10 nya ord om dagen kommer nu men han var trögstartad.
Knappt han sa mamma och pappa när han var 20 månader.
När han fyllde 2 år var han ettordig och den senaste månaden har det rullat på som jag vet inte vad, speciellt efter att han fick "Den femte barnsjukdomen"

Alla barn utvecklas olika, en del barn kan hoppa på ett ben, andra kan prata. Jag tror inte du behöver vara orolig, en vacker dag kommer det och då kanske hon pratar flytande och helt förståligt?
JAg var själv ett sånt barn som liten, tyst som en mus tills jag fyllde 2,5 år. Då hade jag lyssnat så länge och var säker på att jag uttalade orden rätt och kände mig säker på pratet.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Orolig
Blev lite lugnare när jag läste de men kommer ändå att ta upp det med bvc nästa gång vi ska dit.
 

en liten tjatmaja

Skrivet av  Jenny m Ella 0208 & Emmy 9808
våran Ella pratar jämt och ständigt älskar att lära sig nya ord. Har babblat ända sedan hon var ca ett år och då var det mest tjatter nu sedan i sen våren är det riktiga ord och nu förstår alla henne.
 

Artiklar från Familjeliv