Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nappbett?

Skrivet av Gafsan m.Axel & Kalle
Är det fler barn här som har rejäla överbett? Kalle har det och nu undrar jag om det kanske är dags att slänga nappen... inte för att han har napp så ofta, mest bara när han sover, men ändå.

Själv hade jag napp till 3-4 årsåldern och jag har ett rejält överbett trots ett antal år med tandställning. Det ser väl inte så konstigt ut men det är lite svårt att äta. Så vill jag ju inte att Kalle ska behöva ha det :-(

Är det någon här som har slutat med napp? Hur gick det? Kalles storebror slutade självmant med napp vid 25 månader men Kalle visar inga som helst tendenser till att vilja sluta med napp :-(
Svar på tråden: Nappbett?

Nappbett

Skrivet av  Tanja med Paulina 02
här med! Intesådär jättemycket, men ändå. Paulina är galen i sina nappar och är inne i en känslig utv. period just nu. Vi tänker INTE ta ifrån henne nappar än, dock begränsa användandet dagtid. Har pratat med tandläkaren som påstår att nappbett går ner av sig självt efter bara några månader och att det inte påverkar de permanenta tänderna.

Är du säker på att ditt överbett har med nappandet att göra? Det kan ju vara ärftligt också, käken ser ju inte likadant ut på alla människor, rent anatomiskt?
 

jag hade napp

Skrivet av  Angie med Emilia & bf 5/2
tills jag var 6 år!!! Mamma gjorde allt för att jag skulle sluta, nästan, men jag var tokig i napp. Sen en dag bestämde jag mig för att sluta och gick själv och kastade den sista nappen sen var det över. Jag hade lite nappbett men efter att jag tappat tänderna och de nya växta fram så fick jag ett normalt bett så jag slapp tandställning men det var prat om det först när jag var liten...
 

Artiklar från Familjeliv