Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pratglada Elvira!

Skrivet av Milla med Elvira och Miranda
Oj vad det snackas härhemma... Mer eller mindre begripligt är det, men det spelar mindre roll. Bäst just nu tycker jag är; En talle, många tallor (tallrikar) eller varför inte Ett äpple, många äpplar? Elvira har lite svårt för s och r (är skåningar och dom skorrande r:en är kanske svåra att få till...). Gris blir därför niit och lördagsgodis är lööda doda... Nytt för dagen är toppe, som betyder tomte.... Syrran Miranda kallas för Mimmi-Anna.... Vad har era små sommarbarn för specialuttryck?
Svar på tråden: Pratglada Elvira!

Här snackas det också

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
Till och med när hon sover *ler*. Talet har kommit mer och mer hon snappar upp allt man säger och då menar jag ALLT :). Just nu så tilltalar hon alla med förnamn vet vad alla heter osv.
Ronja pratar mycket och gärna hon förklarar för sina stackars föräldrar som inte fattar nått :) när man inte förstår vad hon säger. Men för det mesta så pratar hon rent.
 

Melina..

Skrivet av  Nickis@
...kallar storebror för "Pia" för hon kan inte säga Philip, annars babblar hon på, mer och mer tydligt.
 

Pratas flitigt här med

Skrivet av  Kristina S
Det känns som att Agnes gjort ett hopp i utvecklingen där. Allt ska kommenteras och recenseras. Oftast begrupligt, men inte alltid. I fredags hade jag t.ex. fel på min bil och då var den enligt Agnes "jättedundig". "Jätte" är överhuvudtaget ett poppis prefix. "Jättelagom" och "jättebättre" tillhör de mer originella sammansättningarna. En lustighet är också att hon inte kan säga s där det finns ett s. Hon säger t.ex. "putt, putt" när hon pratar med mormor i telefon. Samtidigt kan hon i andra ord byta ut f mot s.
 

Tintin snackar också!

Skrivet av  Monica med Tintin
Han pratar på jättemycket, frågar och vill veta. "Hete de?" kommer det många gånger. Sen testar han det nya ordet och nickar bekräftande när han tycker att han fått till det.

Ett specialuttryck som nu börjar försvinna är "gammsoj", det är dammsuga... "mamma gammsoj" sa han ofta tidigare, nu börjar det vrida över mot dammsuga.

Något som börjar bli viktigt hemma är att tända "lus" när vi äter. De myser nämligen på dagis och tänder värmeljus på matbordet. Nu har jag köpt en pumpalykta som vi tänder vid matdags. Sen håller han handen mot lyktan och säger varnande till oss "vamt" och nickar bekräftande. Bara så han är säker på att vi förstått...
 

Pontus pratar...

Skrivet av  Anna-Carin m. Emma & Pontus
relativt rent och med långa meningar men har några specialare som är helt egenkomponerade. Tex masodaler och minosauier ;-)

Kan tillägga att det är sandaler och dinosaurier! Sedan han lärde sig skillnaden på din och min så gick det helt plötsligt från att faktiskt vara en dinosauie till att bli en minosauie...lite lustigt!
 

Tea babblar på :-)

Skrivet av  Elena med Tea 2 år
Tea pratar också jättemycket! Hon kan inte säga r men i övrigt är det ganska rent.
Tea böjjer också ord så att det iblan blir riktigt roligt, hon använder ändelsen -or på allt!
Alltså ett hjätta (hjärta) flera hjättor, en sko flera skojoj
Osv :-)
 

Artiklar från Familjeliv