Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Han sover så dåligt!

Skrivet av C med 3
Finns det fler här som har ungar som sover illa igen? Vi håller på att bli galna. Han vaknar flera gånger per natt och nu får ha komma över till oss i slutet av varje natt för att vi ska få nån sammanhängande sömn öht.
Känns ju hopplöst. Våra andra barn har alltid sovit jättebra så detta är nytt för oss.
Går detta över av sig själv eller vad gör man??
Svar på tråden: Han sover så dåligt!

Jaaadå,

Skrivet av  Ango & Simone 020804 + 2 till
här sovs det dåligt, riktigt dåligt.
Simone vaknar flertalet gånger VARJE natt. Det gör även Paulina och givetvis Victor.
Hos oss började det när tjejerna flyttade till eget rum i somras. Sedan dess är det mycket spring på nätterna.
Det har gått så långt att maken på helgerna tar tjejerna och sover i bäddsoffan på undervåningen för att jag ska få lite mer sammanhängande sömn alls.
Jag är övertygad om att det går över av sig självt snart...eller iaf i tonåren *s*. Det är min enda tröst just nu *ler*.

Har inga tips att ge dig, ville bara säga att du är inte ensam och jag känner med dig!

Kramisar
 

En till här!

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Som jag skrev om nedanför så har Kalle blivit rätt personlighetsförändrad sista tiden (inte till det bättre...*s*)

Han har sovit 2(!!) hela nätter i sitt liv. Men senaste året eller så har han "bara" vaknat till, pipit efter mig och sen har jag gått in och lagt mig hos honom och vi har somnat om båda två (han har fullstor säng så jag sover bra där). Men nu... häromnatten skrek han FEM timmar i sträck! Fast jag gosade, tröstade, kramade osv osv. Han ville helt enkelt inte sova utan gå upp (fast han var så trött, så trött).

Jag antar dock att det går över av sig själv, vår stora kille sov eländigt dåligt länge och hade nattskräck, mardrömmar osv. Men nu, vid fyra år, sover han hur bra som helst.
 

Ja, oj vad skönt...

Skrivet av  Emma m. Jakob o Myran, bf 12/4
att du skrev. Jag skulle precis lägga in en fråga.

Jakob sover sedan två veckor dåligt. Han är rädd för att somna och somnar vid halv nio, för att sedan vakna 22 och vilja ha hjälp med att somna om. Om det går smyger man ut och får sova i egen säng till ettsnåret, när han vaknar igen och kräver sällskap.

Vi sover sedan en tid tillbaka inte med honom i vår säng, eftersom den är 140 cm och alla sover dåligt då.
Han är hålögd, grinig och sliten, och kommer antagligen att åka på en rejäl vintesjuka p.g.a. utmattning eftersom han ligger mer än en timme back i nattsömn konstant.
Igår var jag färdig att ge upp och åka och köpa en 90 cm säng att sätta invid vår säng, men när ska man kunna lära honom sova i egen säng då?

Jag hade själv svårt att sova när jag var liten, och fick emellanåt sova i mina föräldrars säng upp till tio års ålder, och så vill jag helst inte ha det. Framför allt därför att det förstärkte min oro de nätter när jag inte sov i deras säng, snarare än att fungera allmänt lugnande. Så javisst, ni är inte ensamma om eländet, och det enda som verkar hjälpa är att någon av oss sover med honom.
 

Hej!

Skrivet av  Mina75
Din idee om att sätta in en extra säng är faktiskt inte så dum om ni får plats! Vi har en "trippel-säng" i vårt sovrum vilket möjliggör god nattsömn för alla.
Vi har två barn som kommer vandrande på natten. Sedan vi skaffade extrasängen så behöver vi knappt vakna när de kommer...
Hoppas det löser sig för alla trötta mammor!
 

O ja!

Skrivet av  Maria m Noah 0809 o Kaleb 00+bf 31/12
Noah har börjat bli väldigt besvärlig med sömnen igen. Var inte så länge sedan den förra perioden tycker jag. Han kan hålla på hur länge som helst och krångla på kvällen även om han inte sovit middag och är jätte trött. Men har han väl somnat brukar han sova gott. Har dock börjat komma över till oss (liksom storebror)på småtimmarna, men somnar då om direkt. Det verkar ha med åldern att göra, för min systers son som är i samma ålder har tills för ett tag sedan varit en ängel när det gäller sömnen. Men nu har även han börjat vara riktigt besvärlig både vid läggning och under natten. Jag tror (hoppas) att det är en fas de går igenom eftersom ju tvååringar har ett stort behov av närhet och drömmer mycket. Noah kan t ex vakna helt plötsligt med ett illskrik och behöver lugnas och få ligga intill mamma i vår säng. Det märks tydligt att han drömt nått obehagligt.
 

Artiklar från Familjeliv