Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

aaah vad glad jag blir!

Skrivet av Tamara i NY
Jag ar med i VV i USA, men har lange undrat over hur det funkar i sverige med points. Jag far hem svensk mat med vanner ifran sverige, och handlar ibland pa en svensk affar har. Men nu har jag vart sa radd, for jag har ingen koll pa hur det funkar.. Har har vi innehallsforteckning pa all mat dar fett, kalorier, fibrer och portionsstorlekar star. Vi far en liten tabell dar man kan rakna ut hur manga points saker ar. Men i Sverige star det val inte sa. Hur gor man da?
Svar på tråden: aaah vad glad jag blir!

Innehållsförteckning + pointscalculator

Skrivet av  AnnaF VV -28.2kg av 41.5kg
Jag använder mig mest av pointskalkylatorn (de finns väl i USA också?) när jag kolla hur många points en vara innehåller.

Jag knappar in energiinnehåll för 100 g, fettinnehåll för 100g samt hur många gram jag ska äta. Sen får jag som svar hur många points varan innehåller. De allra flesta livsmedel har innehållsdeklarationer.

Pointsinnehållet beror både av fett och energiinnehåll, men om man har ett livsmedel som innehåller max 3% fett brukar det bli c:a 1 points per 50 kcal. Stämmer inte 100-procentigt, men ungefär.

Lycka till!

/mvh AnnaF
 

Tack sa mycket

Skrivet av  Tamara i NY
Det hjalpte jattemycket.
Da ar det ungefar som har kan jag tanka mej, men maste ni vaga er mat? Hur raknar ni ut portionsstorlekar?
 

Artiklar från Familjeliv