Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang Köttbullar

Skrivet av Malin
Eftersom vi är många i familjen och här älskas det köttbullar så är det inte ekonomiskt att köpa Gröna Slaktarns köttbullar.

Nu undrar jag hur Ni gör hos Er med pointsen för hemgjorda?
Gör alltid på ca 1 kg nötfärs 10%, ströbröd, potatismjöl, lättmjölk, gul lök & kryddor. Blir nog 1 msk milda vid stekning för alltihop. Har en bra stekpanna :))

Detta måste väl vara lika bra & nyttigt eller???
Svar på tråden: Ang Köttbullar

Det låter nyttigt!

Skrivet av  Guldis-Linnea
och bra.

Själv är jag alldeles för lat för att göra egna köttbullar. *s*

Däremot köper jag alltid två sorter, "vanliga" köttbullar till barn, och smala till oss. kanonbra!
 

ännu bättre

Skrivet av  maria65a
ännu bättre näringsvärde blir det om du skippar sröbrödet och mjölken (helt onödigt!) och har i 1 ägg i smeten, rulla sedan ut dom på plåt och kör i ugnen tills dom är klara!
 

Men..

Skrivet av  Malin
..vad innehåller gröna slaktarns köttbullar då? ngn som vet? Det blir väl för torrt annars med bara ren nötfärs och ägg?
Blir det så mkt mera i points då med tanke på hur många "triljoner" köttbullar det blir :)) ??
 

Points

Skrivet av  maria65a
Jag äter inte efter points utan tänker mer på innehållet rent näringsmässigt :-)
Torra blir dom inte, tycker snarare att dom blir tristare med ströbröd, jag gjorde alltid dom så tidigare men har slutat med det nu! Äter inte livsmedel som tex ströbröd pga av det höga GI värdet men jag tror inte att det spelar någon roll för just pointsen om du väljer ströbröd. Safigare och bättre blir dom annars med havregryn och mineralvatten istället för ströbröd och mjölk. Ägg brukar alltid finnas i köttbullssmet för att det ska binda ihop bättre, fast jag antar att det finns lika många recept som köttbullsrullare :-)
Innehåller inte Gröne slaktarns produkter växtfibrer eller något liknande för att fylla ut?
 

Jag gör..

Skrivet av  Sofia*
..köttbullar på bara ren köttfärs och kryddor. Jag brukar steka dem i ugnen i långpanna.
 

Artiklar från Familjeliv