Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lax??

Skrivet av anni
Tänkte ge mig på lite lax idag till middag, men vad ska jag göra för något, har både kottletter och sådana där bitar. Någon som har något gott tips??
Svar på tråden: Lax??

Har samlat på mig några

Skrivet av  Lilla H + 98 & 00 m. 4 kg+
men inte hunnit prova så många än, har bara vv:at i två veckor =)

Några är ur Blue Nuns kokbok, andra från andra hemsidor, både privata och andra.

Laxfilé med avokado och lime
4 portioner á 6,5 points

Blanda ihop en marinad av:
1 msk pressad lime
0,5 msk balsamvinäger
2 msk olja
1 tsk honung
o,5 tsk krossad rosépeppar

Pensla 4 laxfiléer med marinaden och låt ligga en

Mosa/mixa ihop följande till en sås/röra:
1 avokado
0,5 pressad lime
1 dl kesella
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
tabasco (efter smak)

Grilla laxfiléerna (eller stek). Servera med avokadoröra, sallad och potatis.



Ugnsstekt lax med ingefära och lime
4 personer á 5,5 points

600 g laxfilé
2 limefrukter eller 1 citron
1 dl torrt vitt vin
3 schalottenlökar
4 cm färsk ingefära
2 msk olivolja
(potatis, helst en mjölig sort)

1. Starta ugnen på 150 grader.
2. Sätt igång potatiskoket.
3. Skala lökarna och skiva tunt.
4. Skala ingefäran och riv på grova sidan av rivjärnet. Det ska bli flisor stora som riven ost.
5. Smörj ett ugnssäkert fat eller en långpanna med lite av oljan. Lägg i laxfilén med skinnsidan nedåt.
6. Häll över det vita vinet och pressa över limen.
7. Salta fisken och strö över löken och ingefäran.
8. Droppa över olivoljan.
9. Baka mitt i ugnen. Fisken ska inte vändas men ös den ett par gånger. Kolla laxen efter knappt tolv minuter. Fiskköttet ska bara precis bli ogenomskinligt. Servera med pressad potatis och någon lättkokt grön grönsak som sockerärtor, broccoli eller grön sparris. Glöm inte att skeda över den goda vinskyn.

Ugnslax med zucchiniröra
4 personer
Tillagningstid: 20 minuter

Fräsch vårrätt med smak av pesto, man kan självklart ta naturell crème fraiche och tillsätta mer färska örter om man har.

4 frysta laxfiléer
saft av 1/2 citron
japansk soja (Kikkoman)
2 tsk citronpeppar
1 liten zucchini (grovriven)
1/2 purjolök (strimlad)
1–2 vitlöksklyftor (hackade)
olja (till stekning)
1 burk crème fraiche med franska örter
2 msk grön pesto
salt och vitpeppar
lite citronsaft
färsk basilika (till garnering)

Sätt ugnen på 225°. Lägg de tinade laxkotletterna i en ugnsfast form. Skvätt över citronsaft och soja. Krydda med citronpeppar. Stek i ugnen ca 20 min. Fräs under tiden zucchini, purjo och vitlök mjukt med olja i panna. Tillsätt crème fraiche och pesto. Smaka av med salt, vitpeppar och lite citronsaft. Servera laxen med zucchiniröran, nykokt ris och lite färsk basilika.

Rosépeppar Lax
4 port 6,5 P/ portion

600 g laxfilé
1tsk salt
1½ tsk krossad rosépeppar
4 bakpotatisar
½ dl Philadelphiaost light med vitlök

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Salta och peppra laxen och lägg den på ett ugnssäkert fat. Sätt in det i ugnen ca 15 min. Baka potatisen i mikron ca 8-10 min. Vänd potatisen efter halva tiden och stick då och då för att känna om den är genombakad. Servera laxen och potatisen med en klick mjukost på toppen. Servera en grönsallad till.

Laxpytt med romsås
4 port 6,5 P/ portion

400 g laxfilé
2 gula lökar
8-10 kokta potatisar
300 g grön sparris
2 tsk flytande margarin
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
rivet skal och saften av 1/2 citron
ruccolablad

Sås:
2 dl matlagningsyoghurt
40 g stenbitsrom
2 msk dill
citronpeppar

Skala och hacka löken. Skär potatis och lax i tärningar. Skär sparrisen i cm-tjocka skivor. Koka den i ca 1 minut i lättsaltat vatten och låt den sedan rinna av. Stek lök och potatis i margarin i en stor stekpanna i ca 5 min. Rör ner sparrisen. Stek laxen separat i en teflonpanna ca 2 min och blanda ned i pytten. Smaksätt med salt, peppar, rivet citronskal och saft. Lägg ruccolabladen i pytten, blanda försiktigt. Vänd ner romen och dillen i matlagningsyoghurten. Servera såsen till pytten.

Ugnsbakad laxfilé med spenat och vitvinsås
Ca 4 pers

600 g hel laxfilé, skinnfri
1 citron
500 g spenat
Vitvinssås
3 dl fiskbuljong (vatten + tärning)
1 dl torrt vitt vin
1 msk hackad gräslök/dill
1 msk matlagningsgrädde
2 tsk maizena
salt
vitpeppar

Så gör du:
 Skär citronen i skivor och lägg dem tätt intill varandra mitt på en smörpappersklädd ugnsplåt. Lägg laxfilén ovanpå citronskivorna. Salta och peppra
 Sätt in fisken i ugn, 175 grader, cirka 10-15 minuter. Tiden beror på laxens tjocklek och hur välstekt fisken önskas. Ta ut laxen och låt den vila några minuter innan den serveras.
 Vispa ihop alla ingredienser till såsen och sjud några minuter. Smaka av med salt och peppar.
 Koka upp lite lättsaltat vatten i en kastrull. Vänd ner spenaten och rör runt tills den precis börjar slakna. Slå av vattnet och smaka av med salt och peppar.
 Servera laxen med spenat, vitvinssås samt kokt potatis eller ris.


Hoppas du hittar något som du gillar!
 

Artiklar från Familjeliv