Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är er åsikt om scouterna ? (imt)

Skrivet av joie
p
Svar på tråden: Vad är er åsikt om scouterna ? (imt)

Det bästa...

Skrivet av  Nickan
...jag gjorde som ung...gud så kul vi hade under de där åren!
 

Samma här (imt)

Skrivet av  JH
.
 

Nu är det ju skillnad på

Skrivet av  E71
scouter och scouter. Själv har jag hemska minnen av uniformer och visselpipskommandon... Och finns det något värre än att komma till en lägerplats där det varit scouter innan? Träd som sågats/huggits i midjehöjd och snörstumpar överallt;-) Scouter är ju sällan direkt naturvårdande...

Vill man inte riskera att ens barn ska behöva lyda kommandon med visselpipor eller gå i uniform så tycker jag att friluftsfrämjandet är ett trevligare alternativ. De gör lite liknande saker men under trivsammare och mer demokratiska former. Dessutom är de mycket bättre på naturhänsyn.
 

Tydligen

Skrivet av  Nickan
Tydligen är det stor skillnad. Jag har träffat många hundra scouter och olika förbund och känner inte igen nått av din beskrivning.

Jag var aktiv inom FA-scouterna och det enda macheringarna vi gjorde var i officiella stora scoutsammankomster utomlands, och då var vi ju ganska gamla. Några visselpipor har jag aldrig hört och jag lovar att våra läger/hajkplatser blev ordentligt orningställda efter vi varit där.

Det bästa med min scouttid var:
-Alla kunskaper jag lärde mig (sjukvård, kunskap om naturen, orientering, göra upp eld, paddla kanot, bygga saker mm)
-Alla dessa människor jag fick möta (från tacksamma tanter på frälsis till folk i min ålder från världens alla hörn)
- Livslärdommar (sammarbete, hänsyn, ödmjukhet, våga ta kontakt med främmande, försåelse mm)

Fick dessutom många goa vänner från hela världen, lärde känna mig själv, ökat självförtroende och lärde mig hur man uppför sig. Man behöver inte springa på stan och supa när man istället kan umgås med massa jämnåriga på ett lägerbål tex.

Nickan, nu nostalgisk
 

Artiklar från Familjeliv